Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangaköp


dreamchaser
 Share

Rekommenderade inlägg

Appropå Uzumaki så får vi se till att stödja den kommande svenska utgåvan också, så att det kommer ut fler vuxenserier. Den ges ut under titeln "Spiralerna", av Ordfront. Jag hoppas bara att det blir en fin utgåva.

 

Framsidan är jätteful, sen tyckte jag också att den svenska utgåvan var väldigt dyr också. 138 kronor? Lite mycket valuta för antalet sidor imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Appropå Uzumaki så får vi se till att stödja den kommande svenska utgåvan också, så att det kommer ut fler vuxenserier. Den ges ut under titeln "Spiralerna", av Ordfront. Jag hoppas bara att det blir en fin utgåva.

 

Framsidan är jätteful, sen tyckte jag också att den svenska utgåvan var väldigt dyr också. 138 kronor? Lite mycket valuta för antalet sidor imo.

Vart kostar den 138kr? 119 på sf, 86 på adlibris och 72 på kulturbutiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Appropå Uzumaki så får vi se till att stödja den kommande svenska utgåvan också, så att det kommer ut fler vuxenserier. Den ges ut under titeln "Spiralerna", av Ordfront. Jag hoppas bara att det blir en fin utgåva.

Jag blev jätteförvånad när jag fick den där tidningen av SF-bok där det stod att den skulle ges ut på svenska. Jag tänker definitivt köpa den, trots det något saftiga priset. Det borde faktiskt alla göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vart kostar den 138kr? 119 på sf, 86 på adlibris och 72 på kulturbutiken.

 

Oj, inte vet jag isåfall, kanske jag som har drömt. 119 var ju mer acceptabelt.

 

Framsidan får vara hur ful som helst, bara den har en bra översättning och acceptabel papperskvalitet. Själv gillade jag omslagen och pappret i den gamla Vizutgåvan.

 

Jag gillar omslagen till både Uzumaki och Gyo väldigt mycket, det ger en väldigt 'creepy' kännsla på något vänster (tycker jag då).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är jag den enda som tycker att 119 fortfarande låter tämligen dyrt när många andra svensköversatta serier går för en femtiolapp och importerade kostar strax under hundralappen?

Nja... Andra mangaserier går för den summan främst för att de riktar sig till yngre medan vanliga västerländska seriealbum med vuxen publik brukar går för runt 100-lappen (om inte ännu mer). Priset anpassas efter målgruppen och efterfråga helt enkelt.

 

Själv tänker jag stödja satsningen fullt ut då antalet vuxenmanga som existerar på den svenska marknaden i dagsläget är nästintill obefintligt. Något som tråkigt nog leder till att folk exlusivt förknippar manga med åldersgruppen 10-15.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Usch, inte Adlibris. Köp den i en liten seriebutik istället om det finns någon där du bor, de behöver verkligen det stödet nu.

För egen del trycker jag att det skulle vara kul att göra det men skillnaden på pengar blir i slutändan allt för stor för att det ska hålla. Om man jämför priserna på de böcker jag köpte på förra (alla från sfbok) sidan med adlibris så skiljer sig det totala priset sig med ca. 160kr. Om man sedan jämför SF med Kulturbutiken när det kommer till Uzumaki sparar man 47kr, pengar som man annars kan använda för att t.ex. köpa senaste volymen utav Nana.

 

Det är i princip ett oundvikligt faktum att alla nischade småbutiker kommer att försvinna såvida de inte är välkända och ligger bra till. Se bara vad som hände med alla små spelbutiker när jättar som Ebgames och Game dök upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är i princip ett oundvikligt faktum att alla nischade småbutiker kommer att försvinna såvida de inte är välkända och ligger bra till. Se bara vad som hände med alla små spelbutiker när jättar som Ebgames och Game dök upp.

Capitalism, baby! Om stora företag kan ge en mer prisvärd tjänst är det väl inga problem. Småföretagarna får börja jobba för dem eller sadla om till något som storföretagen inte kan konkurrera med -- det är effektivisering av resurserna. Mindre spill och alla vinner. o/

 

Fast då ser jag i och för sig inget egenvärde i fysiska spelhandlar eller bok- och seriehandlar, eftersom jag inte brukar besöka dem -- Internet har varit min handel sedan jag var gammal nog att köpa egna hobbygrejer. Och så blir det förstås ett problem när företagen blir stora nog att påverka politik, samhälle och själva marknaden, t.ex. om en stor återförsäljare som Walmart inte vill köpa in spel, filmer eller musik som inte är "familjevänliga", med effekten att spel-/film-/musikproducenterna kommer att bedriva "självcensur" för att inte tappa en sådan stor inkomstkälla. (Vilket redan är fallet på många fronter -- en av anledningarna till att biofilmer har blivit mer barnvänliga de senaste 10-20 åren är väl för att många fristående amerikanska biografer inte vill köpa in och visa barnförbjudna filmer. Så då får hela världen lida för det.) Eller som det Mys länk visar, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Usch, inte Adlibris. Köp den i en liten seriebutik istället om det finns någon där du bor, de behöver verkligen det stödet nu.

 

Okej, jag får se om de har den på bokhandeln i Mora nästa gång jag är ner dit. Någon renodlad seriebutik vet jag inte om det finns i Dalarna. Åtminstone inte i de norra delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Bara för att snabbt flika in här ovanför:

 

Stora företag != rövhål

 

Stora och små företag har ju helt klart olika för- och nackdelar, något som företagaren själv (förhoppningsvis) känner till och spelar efter. Adlibris tycker jag är en suverän återförsäljare utav böcker, inte minst för att de har ett enormt sortiment, superbt bra priser och inte minst perfekt frakt (fraktfritt, hur bra kan det bli?). Jag ser inga problem med att handla hos en återförsäljare som är så förbannat bra som det bara är möjligt!

 

Skall jag stödja ett lokalt företag som kränger manga så får de se till att antingen vara bättre än Adlibris på dessa punkter, eller helt enkelt vinna köpare på andra sätt. Om man skall ge stöd åt någon som tillhandahåller en sämre tjänst kommer man ju till slut i princip gå bakåt i utvecklingen.

 

En annan anledning till varför jag föredrar Adlibris över exempelvis SF är dels att böckerna inte är sönderbläddrade (vilket pocketböcker har en tendens att bli, speciellt i öppna butiker) samt att Adlibris INTE klistrar på sina egna prislappar på böckerna! Det är få saker som är så enerverande som att sitta med en manga som har blädderveck på ryggen och en prislapp där bak!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var i SF-bokhandeln idag för att plocka upp del 48 av One Piece, och självfallet blev det mer än så. Skip Beat del 7 och 8 på engelska slängdes med i en hast (i avsaknad på svensk utgivning), samt första volymen av Sailor Moon på japanska (för, eh, studiesyfte). Och så Lucky Star del 1 på engelska.

 

Och efter mindre 10 sidor in i det sistnämnda slog jag mig för pannan och skrattade rått åt hur misslyckad översättningen var. Seriöst, en varning till de som funderar på ett inköp: mycket av dialogen låter pinsamt bokstavligt och allmänt underligt; ta bara en rad som "Ah, I was thinking of a study group, doubling as a clearing away of the homework?" Det förvånar mig att det blev så, för mig veterligen är det samma översättare som jobbade på det engelska animemanuset. Kanske hade de mer tid då och var fler inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och efter mindre 10 sidor in i [Lucky Star] slog jag mig för pannan och skrattade rått åt hur misslyckad översättningen var.

Låter fullkomligt oläsligt.

 

Appropå översättningar vill jag även höja ett varningens finger för Yen Press utgåva av Yotsuba. De tycks ha gjort en snyggare textsättning i pratbubblorna, men i övrigt är det ett budgetjobb: Den vansinniga dubbeltextningen av SFX som "subtitles" som de brukar köra på är med så klart, ingen anstymelse till att försöka göra replikerna läsbara har gjorts och alla genvägar som kan bortförklaras som "fanvänlig översättning som visar hänsyn till originalet" har gjorts. Ordskämten funkar inte utan tusen fotnoter längre. Yotsubas barnsliga sätt att tilltala sig själv i tredje person har behållits rakt upp och ner. (ÅÅÅÅÅHHHH vad jag hatar när "barnsligt tal" inte ens översätts till naturligt barnsligt tal på engelska/andra språk i översättningar!!!) Jag rekommenderar att folk behåller åtminstone sina gamla ex från antingen den svenska eller ADVs utgåva och bara köper vidare från volym 6 och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och efter mindre 10 sidor in i [Lucky Star] slog jag mig för pannan och skrattade rått åt hur misslyckad översättningen var.

Låter fullkomligt oläsligt.

 

Appropå översättningar vill jag även höja ett varningens finger för Yen Press utgåva av Yotsuba. De tycks ha gjort en snyggare textsättning i pratbubblorna, men i övrigt är det ett budgetjobb: Den vansinniga dubbeltextningen av SFX som "subtitles" som de brukar köra på är med så klart, ingen anstymelse till att försöka göra replikerna läsbara har gjorts och alla genvägar som kan bortförklaras som "fanvänlig översättning som visar hänsyn till originalet" har gjorts. Ordskämten funkar inte utan tusen fotnoter längre. Yotsubas barnsliga sätt att tilltala sig själv i tredje person har behållits rakt upp och ner. (ÅÅÅÅÅHHHH vad jag hatar när "barnsligt tal" inte ens översätts till naturligt barnsligt tal på engelska/andra språk i översättningar!!!) Jag rekommenderar att folk behåller åtminstone sina gamla ex från antingen den svenska eller ADVs utgåva och bara köper vidare från volym 6 och framåt.

 

Håll er borta från butikerna när du jagar efter Yotsuba! Jag har redan paxat 1 ex av varje volym från ADVs utgåva! Så ni håller er borta!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...