Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 5 months later...

Det kan vara bra att vänta med firandet tills dess att aktuellt nummer av NewType har släppts, men frågar man mig måste jag säga att jag tror att det har blivit dags på riktigt den här gången. Den hittills underliga marknadsföringen av säsong 2 gör ju ändå att man känner en viss skepsis. Nåväl, scans från NewType bör väl dyka upp kring den 10:e februari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var lite tråkigt. Visst, skepsisen fanns redan där eftersom de refererade till april-projektet som en "relaunch", men med tanke på marknadsföringen av den kommande andra säsongen hade det passat in. Det rör sig ju inte längre om Suzumiya Haruhis Melankoli utan Suzumiya Haruhis Försvinnande, och efter att projektet i ett subtilt announcement hade "försvunnit" hade "relaunchen" passat in i den skumma marknadsföringen.

 

En annan sak som är lite ful är att bilden på Haruhi i filmen jag länkade till är tagen från boken som fortsättningen baseras på, just Suzumiya Haruhis Försvinnande. Samma sak gäller med Yukis glasögon som syns i klippet efter.

 

Nåväl, man bör ändå lyssna på vad Kadokawa säger. Det är ändå de som är flaskhalsen för såväl Haruhi som FMP!. Jag väntar fortfarande på informationen som beskriver april-projektet på riktigt. Marknadsföringen av säsong 2 gör att jag inte litar på någon av parterna fullt ut. Det var ändå de som gick ut för länge sedan och sade att projektet var "canceled", trots att det inte var det. PR-jippo för att få uppmärksamhet? Javisst! Det är därför jag tar allt de säger med en nypa salt i det här sammanhanget.

 

Edit: Något som vore helt tänkbart är ett scenario där en andra säsong drar igång den 7:e juli (efter säsong 1s rerun), eftersom just det datumet är väldigt relaterat till boken. Det var för övrigt den 7:e juli för två år sedan som den första teasern kom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta "dubbelpostandet", men jag tänkte att det var lika bra att budskapet fick en egen post.

 

Många fans har ju hävdat att Kadokawas uttalande (som Saya länkade till) bara är en del av den andra säsongens PR-kampanj, och att NewType ändå kunde tänkas innehålla information om den andra säsongen. Artefact på Sankakucomplex har fått tag på aktuellt nummer av NewType (för tidigt) och postade en nyhet på sidan.

 

Anime rag Newtype’s announced announcement is finally with us, arriving slightly early, and it is sure to shock such expectant fans as still remain after Kadokawa’s marketing abuses.

 

The rag breathlessly explains that the long awaited repeat of Haruhi season one will commence in April; fans will doubtless be delighted to hear that they will once again be able to watch the show on TV, only a few years after it originally aired.

 

They are even kind enough to provide important details of the production of the first anime, in case it proved hard to remember from so long ago.

 

Fans will be glad to hear Newtype devoted its carefully ambiguous cover and TV advertising to this important news, as there is no new information regarding the second season at all.

 

There will be no back-to-back broadcasts or otherwise, and Kadokawa have gone so far as to categorically deny announcing anything at all relating to the second series, which now appears to be on the same timely release schedule as Duke Nukem Forever.

 

The Disappearance of Suzumiya Haruhi indeed… For those who remain, it is time to move on and leave this franchise to die.

 

Jag valde att citera Artefact istället för att direkt länka till inlägget då sidan, i allra högsta grad, är "NSFW".

 

Nåja, vad KyoAni pysslar med i vår blev i ungefär samma veva känt. Då jag inte är någon "Haruhist" gör det mig inte så mycket, men jag förstår de mer fanatiska fansen och deras besvikelse över att ha blivit aktivt "trollade" av Kadokawa för åtminstone fjärde gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, trollar gör de hela tiden, men jag måste påpeka att KyoAni är oskyldiga i sammanhanget. Det är Kadokawa som agerar troll och har gjort vid ett flertal tillfällen nu. Jag kan för övrigt meddela att det fortfarande råder delade meningar om vilket kryptiskt budskap de kan ha delat med sig av i NewType. Faktumet att projektet som kommer visas i TV i april är beskrivet med ord som kan tolkas på fler än ett sätt gör att många håller hoppet vid liv fortfarande. Staff-listan för projektet ser inte heller riktigt likadan ut. Och ärligt talat, ingen litar på vad Kadokawa säger längre. Så pass långt har det tyvärr gått.

 

Vissa är inne på möjligheten att det rör sig om en rerun/remake som blandar in lite nytt material och håller sig till den kronologiska ordningen bättre än vad den ursprungliga säsongen gjorde. Flera avsnitt hoppade långt i förväg och baserades på händelser i senare böcker. Händelser som kronologiskt sett sker efter "Disappearance" som en andra säsong skulle baseras på.

 

Messy adaptation is messy. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, it never stops! Nice boat indeed...

 

Igår skulle den streamade Suzumiya Haruhi-chan no Yuuutsu haft sin premiär på Kadokawas YouTube-kanal. Istället för avsnittet fick Haruhists över hela världen njuta av 46 sekunder av följande:

 

MOXrtcuta.png

 

"Det var inte färdigt". Jag har svårt att tro att allt för många av de hittills drygt 1400 kommentarerna på YouTube-klippet innehåller lovord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Well, har följt Churuya-san på kadokawas youtubekanal, och i de flesta avsnitt har det varit åtminstone en grej jag kunnat skratta åt. Skitit i Haruhi-chan dock. Nån som kan jämföra de båda? Tycker i alla fall Churuya har varit värt att se :)

 

Är det föresten någon som har nån aning om hur lång den ska bli?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkade som det skulle bli 28 långa avsnitt av Suzumiya Haruhi denna vår som en kanal i Japan konfirmerade, men sedan har dragits tillbaka av Kadokawa. De säger inget knyst om detta och visar återigen att Kadokawa är king of the trolls >:). Undrar om Haruhi säsong 2 kommer bli ökänd som Duke Nukem Forever kanske om detta fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju hört lite här och var om interna bråk på Kyoto Animation.

Tja, det hade ju inte varit första gången.

 

Tänker du på hur de petade Yamamoto Yutaka efter Lucky Stars fjärde avsnitt och lät Takemoto Yasuhiro regissera istället? Eller har jag missat något smaskigt skvaller? =P

 

Angående Suzumiya Haruhi; jo, man kan tyvärr aldrig veta riktigt var man har Kadokawa verkar det som. Jag kommer inte tro på något innan jag har sett det med egna ögon om jag ska vara ärlig. Om de kommer väva in nytt material bland de gamla avsnitten kan det tänkas att avsnitt 8 kommer vara det första "nya" avsnittet. Ett av de mest seriösa SuzuHaru-fansen jag känner satte ihop en liten lista för hur avsnitten, om de nu verkligen gör på det här sättet, borde visas i förhållande till varandra.

 

(Eftersom den första säsongen hoppade så fasligt mellan böckerna och i kronologin kan man dessutom utgå ifrån att de kommer att köra på den kronologiska ordningen - "DVD-ordningen" - den här gången.)

 

To replace "Someday in the Rain"? No, no, they're very likely airing it in chronological (DVD) order.

 

That episode would be much later.

 

The way it should be going, if I'm right, is:

 

Melancholy I

Melancholy II

Melancholy III

Melancholy IV

Melancholy V

Melancholy VI

Boredom

New episode

Mysterique Sign

Lone Island I

Lone Island II

New episode

New episode

New episode

New episode

Episode 00

Live Alive

Day of Sagittarius

Someday in the Rain

New episode

New episode

New episode

New episode

New episode

New episode

New episode

New episode

New episode

 

Should be something like that, give or take a few new episodes. That's if they plan to have new content at all.

 

"Bamboo Leaf Rhapsody" skulle passa perfekt som #8. Troligtvis är det först vecka 8 som vi får reda på vad som händer med det här spektaklet, om inte någon trovärdig källa går ut med någon information innan dess vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...