Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

The way it should be going, if I'm right, is:

 

[...]

 

Should be something like that, give or take a few new episodes. That's if they plan to have new content at all.

Men hur kommer det i så fall att te sig med DVD-releaserna? Om de bakar in nya avsnitt med de gamla måste man ju köpa nya upplagor av samma avsnitt, och det kan jag inte tänka mig att fansen uppskattar. Kanske skulle det funka om de gav ut de nya avsnitten separat, med då är de ju tvungna att bryta kontinuiteten i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hur kommer det i så fall att te sig med DVD-releaserna? Om de bakar in nya avsnitt med de gamla måste man ju köpa nya upplagor av samma avsnitt, och det kan jag inte tänka mig att fansen uppskattar. Kanske skulle det funka om de gav ut de nya avsnitten separat, med då är de ju tvungna att bryta kontinuiteten i vilket fall.

 

Det är det som är frågan. Jag ser ingen annan lösning än att släppa alla avsnitt i den nya ordningen. Det blir surt för de som köpte "säsong 1" eftersom de då kommer sitta på dubbletter, men jag kommer inte på något direkt sätt att lösa det på som inte innebär ett sådant upplägg på DVD-volymerna.

 

Problemet är ju att de, när de gjorde säsong 1, blandade material från de de olika böckerna hej vilt. "Huvudboken" som den gamla säsongen hade som fokus var ju "Melancholy", och motsvarande bok för en ny säsong skulle vara "Disappearance" vilket är bok nummer 4. Den gamla säsongen var ända framme vid bok nummer 7 och rotade. För att kunna gå vidare med nytt material krävs nästan en total "remake" för att det inte ska bli pannkaka av allt. Att animera om från scratch är ju dock helt onödigt med tanke på hur pass ny den gamla säsongen ändå är och även med tanke på de högkvalitativa animationer som den faktiskt bjuder på. Att visa en dubbelt så lång säsong där hälften(ish) är nytt material och att göra det i kronologisk ordning är enligt mig den klart vettigaste lösningen på problemet.

 

Visst är det väl kanske möjligt att man skulle kunna visa det nya materialet efter det gamla, om man bara pillar lite med det för att ingen ska märka att kronologin inte stämmer, men vi får se helt enkelt. Problemet i sig har ingenting att göra med att de i TV visade avsnitten i en viss ordning. Det blir ingen skillnad om man använder sig av den kronologiska DVD-ordningen. Problemet bottnar i att "huvudboken" som säsong 2 skulle byggas runt är den fjärde boken - "Disappearance", och första säsongen hoppar runt som en studsboll på E mellan böckerna och sträcker sig så pass långt fram att den är inne och rotar i den sjunde boken. Den adapterar alltså material som utspelar sig "tre böcker efter" den centrala boken för säsong 2.

 

they're very likely airing it in chronological (DVD) order.

Men... men...

 

Nej ;_;

 

Jag har faktiskt inget emot DVD-ordningen om jag ska vara ärlig. När serien visades på TV för tre år sedan tyckte jag att det var lite kul med den knäppa ordningen på avsnitten, men om man vill ha en vettig adaption av dessa Light Novels bör man nog enligt mig ändå hålla sig till kronologin.

 

Denna "rerun" eller "renewal" eller vad det nu är de håller på med har ju satt igång vid det här laget, och det första avsnittet var mycket riktigt "Melancholy I". De sju första avsnitten av den gamla säsongen (i kronologisk ordning) ligger mig veterligen rätt i kronologin även om man ser till ordningen på böckerna, men det åttonde avsnittet bör bli ett nytt om det nu ens är aktuellt med nytt material. Det skulle inte förvåna mig om det är först då vi får någon klarhet i detta.

 

Det vore... episkt, om det visade sig att dessa 2 cours som tycks vara bokade hos TV-kanalerna är till för att först visa den gamla säsongen i DVD-ordning... för att sedan visa den gamla säsongen igen fast i "TV-ordning". Epic troll. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det som är frågan. Jag ser ingen annan lösning än att släppa alla avsnitt i den nya ordningen. Det blir surt för de som köpte "säsong 1" eftersom de då kommer sitta på dubbletter, men jag kommer inte på något direkt sätt att lösa det på som inte innebär ett sådant upplägg på DVD-volymerna.

Det skulle väl funka att helt enkelt sända en andra säsong i fucked ordning också. Med en redan okronologisk ordning på avsnitten behöver ju inte säsongerna vara kronologiska. Hur dvderna skulle funka... um... Sätta notes i andrasäsongsdvderna när vilket avsnitt ska vara :)

 

Kanske inte.

 

Jag har faktiskt inget emot DVD-ordningen om jag ska vara ärlig. När serien visades på TV för tre år sedan tyckte jag att det var lite kul med den knäppa ordningen på avsnitten, men om man vill ha en vettig adaption av dessa Light Novels bör man nog enligt mig ändå hålla sig till kronologin.

Jag har nog tyvärr något emot en kronologisk Haruhi. Tyckte det inte alls var lika spännande när jag såg serien så. Till exempel avsnitten på ön avbryts mitt i av något helt annat. Det gillade jag starkt, och tycker det är en av de största charmerna (?) med serien.

 

Är inte böckerna också något runthoppande i sina kapitel, eller har jag fattat det fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu måste jag få höra lite åsikter från alla andra här.

 

20 avsnitt av Suzumiya Haruhi-chan no Yuuutsu har visats och jag måste få erkänna att den bättrat på sig avsevärt sedan första avsnittet. Första avsnittet var allt under godkänt, men sedan dess har humorn blivit bättre och SOS-dan lever ett rätt roligt liv.

 

Nyoro-n Churuya-san finns det däremot ingenting att hämta hos om jag får säga min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Juste, juste.

 

Churuya tycker jag som sagt funkar. Den är trevlig och har oftast åtminstone en grej man kan skratta åt i varje avsnitt.

 

Haruhi-chan... tjaa. Den blev väl rolig att se på vid avsnitt fyra kanske, men efter det ligger den på samma nivå hela tiden. Vet inte riktigt om det är en dåligt grej.

 

Dock lite väl mycket "WAT THA HELL IS DIS?!"-repliker för min smak. Då var Kyons personlighet nästan roligare i orginalserien där han kritiserade saker hela tiden utan att skrika. Men Haruhi-chan har väl också sina stunder av fantasifull humor. Rätt olika stil, men jag tycker de båda är ungefär lika njutbara.

 

Och på tal om att höra vem som röstar Tsuruya så märkte jag att Mikuru har samma röst som Hiratsuka Raichou. Hon passar bättre som den senare :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Trevligt, lite utfyllnad till första säsongen är inte något jag klagar på och att de sänder i en vettig ordning är inget jag har något emot heller. Ska bli intressant att se hur de gör med de andra avsnitten, förmodar att det är minst 12 st nya i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur glad jag än må vara över att serien äntligen verkar få sin andra säsong så gillar jag inte riktigt valet att helt mixa alla avsnitt med varandra. Agg slumpa avsnitten i den första säsongen var ett rent genidrag och bidrog lite till seriens popularitet. Att nu mixa samman de två säsongerna är för mig helt minerad mark!

 

Men men... vi får väl se vad som komma skall =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inget förrens jag sett att ett helt nytt avsnitt har sänts.

 

Jävla Kadokawa-troll >_>

 

Så sant, flaskis.

 

Den tv-stationen som hade namninfo för det avsnittet har blivit bortaget som har hänt tidigare med andra japanska tv-stationer. Hela tiden måste Kadokawa trolla med oss >:) . Men dumt är ändå blanda nya avsnitt med gamla. Liksom deras blanding av Haruhi avsnitt var lysande för 3 år sen, men nu är det bara idiotiskt att göra så med den nya säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den tv-stationen som hade namninfo för det avsnittet har blivit bortaget som har hänt tidigare med andra japanska tv-stationer. Hela tiden måste Kadokawa trolla med oss :evil: .

Så... det kanske inte var sant i alla fall?

 

ha... hihihihihi. Å, vad festligt *torkar skratttår*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, OM det är en ny produktion är det i sanning dårskap av episka proportioner att försöka gömma det på detta sätt. OM det är en PR-kampanj hoppas de väl på att detta konstiga beteende ska få folk att snacka, men det hade verkligen gått att lösas smartare än att försöka finta bort själva målgruppen.

 

Kanske genom att ha det som en egen, dold visning (utan reprisvisning). TV-tablån får visa "Okänt program", och alla ba' "vad är det för nåt, är det Haruhi 2?!" och Kadokawa ba' "vem vet? Dop-di-dop-di-doo~ ♫", så alla skulle ju sitta och glo på TV:n klockan 2:59 på tisdagnatt för att se om det verkligen var Haruhi 2.

 

Men det är väl i slutändan DVD-försäljningen som spelar roll, så det gör väl inte så mycket om det inte är nån som tittar på TV-visningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag intalade mig själv "det här är säkert bara nåt rykte, vi får säkert vänta minst ett år till innan det kommer mer Haruhi", men nu efter all väntan så får alla Haruhiister vad de har längtat efter och allt trollande från Kadokawa är förlåtet.

:D

 

Och jag som precis tänkte köpa den engelska utgåvan av Haruhi, nu när det kommit nya avsnitt inströdda bland de gamla så väntar jag tills det kommer en dvdbox som har med alla gamla och nya avnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att det här kom som en blixt från klar himmel. Det handlar trots allt om en anime som många länge har längtat efter en uppföljare på, och nu dyker den bara upp utan ett ord av förvarning. Ännu en episk KyoAni-manöver.

 

Kan inte tänka mig annat än att fansubbarna dyker upp inom kort. Jag hoppas bara man kommer kunna köpa de nya avsnitten separat, och inte behöver skaffa nya utgåvor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vidrigt. Kan man inte göra bra animé istället?

Du, du gillar Air. För att inte nämna Utawarerumono och Hatsukoi Limited. Du har INGEN trovärdighet som "allt nytt suger"-get, så du gör nog bäst i att lägga ifrån dig dina förevändningar.

 

The Doctor has spoken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vidrigt. Kan man inte göra bra animé istället?

Du, du gillar Air. För att inte nämna Utawarerumono och Hatsukoi Limited. Du har INGEN trovärdighet som "allt nytt suger"-get, så du gör nog bäst i att lägga ifrån dig dina förevändningar.

 

The Doctor has spoken.

 

De, tillskillnad från Haruhi, är faktiskt helt OK. AIR är till och med riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De, tillskillnad från Haruhi, är faktiskt helt OK. AIR är till och med riktigt bra.

Du har väl inte ens sett Haruhi? Vad tror du egentligen att det är för serie, och på vilket sätt är så dålig? Varför gnäller du inte i Bleach-tråden? I Hajime no Ippo-tråden? Skip Beat!? Det är bara för att du vill vara tvärsöver. Haruhi är en av senare års mest omtalade och hajpade serier, så du vill vara anti för att känna dig "unik" eller "elit" eller som en kultiverad gentleman frånskild de stora massorna. Men om du faktiskt ser Haruhi så kommer du att se att det är en smart och välgjord serie. :P

 

Den kommer antagligen vara en stor besvikelse nu när alla väntat så länge.

Nej, det är ingen som har uppblåsta förväntningar. Vi är bara glada över att det betyder att det är slut på skitsnacket. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...