Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 23 var bra, och var det inte mycket mindre K-ON!-faktor nu, gudskelov? (Kanske har varit det i alla av dessa "Suck"-avsnitt, men jag har i så fall inte tänkt på det förrän nu.)

 

JAG HATAR DIG!

 

 

Spenderade minst 10 sekunder på att klicka på "Avsnitt 23" innan jag förstod att du fejkat den >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara 10?

För mig tog det typ 1 sekund D:

 

Förresten, vad är det som är så illa med att SuzuHaru-designen har inspirerats lite av K-On? Jag tycker personligen att den "gamla" designen från första säsongen var lite hård och kantig. Dessa mer runda ansikten från K-On har mycket mer liv i sig.

 

S2-spoiler

F.ö måste jag säga att Mikuru nu inte alls är lika irriterande hjälplös i andra säsongen. Hon är mer som i boken där man ändå hyser lite "beskyddarinstinkter" mot henne.

 

Jag köper inte "KyoAni är oskyldiga", det är nog minst 50% deras fel.

Har aldrig velat påstå att de är totalt oskyldiga. Men just nu får de all skuld på nätdiskussioner, samtidigt som folk under över ett års tid har blivit trollade av Kadokawa och var totalt irriterade på deras fasoner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det där med texten var ju inte direkt första gången. Och så borde ni väl veta att det inte kan stå någon text i normal stil till höger om hide-rubriken.

 

Förresten, vad är det som är så illa med att SuzuHaru-designen har inspirerats lite av K-On? Jag tycker personligen att den "gamla" designen från första säsongen var lite hård och kantig. Dessa mer runda ansikten från K-On har mycket mer liv i sig.

Främst vill man ju att designen ska stämma med den gamla, speciellt när gamla och nya avsnitt blandas. Sen är det givetvis en fråga om smak: K-ON!-designen är väl ganska lämplig för en ordinär "slice-of-life"-berättelse, men Haruhi är ju inte riktigt det. Designen kanske är hårdare och kantigare, men det är ju berättelsen också. Förutom linjer är det en fråga om färg också: Haruhi, Kanon, Clannad, Second Raid och de där, de har ju så sköna färger och skuggor och högdagrar. Tror du inte själv att det hade känts lite fattigare om Clannad hade haft den blekare och enklare färgläggningen man ser i K-ON! och Lucky Star?

 

Och så har de så knubbiga kinder i K-ON!. :I

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du inte själv att det hade känts lite fattigare om Clannad hade haft den blekare och enklare färgläggningen man ser i K-ON! och Lucky Star?

Lucky Star kan jag gå med på. Men K-On hade ju knappast en enklare färgläggning. Sen ser jag det hela mer som en utveckling av deras karaktärsdesign-standard. De mer onaturliga dragen i Haruhi S1 har påverkats av Clannads och K-Ons mjukare drag.

 

Och så har de så knubbiga kinder i K-ON!. :I

Det är ju gulli't! :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att den "gamla" designen från första säsongen var lite hård och kantig.

Då tycker jag snarare stiligare och mindre amorfiska.

 

Dessa mer runda ansikten från K-On har mycket mer liv i sig.

Arguably, men dom är också mindre trovärdiga. Haruhi siktade väl aldrig på att vara gulli? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste nog hålla med Sceleris i den frågan också, till viss del.

 

När jag kikar på första säsongen idag är jag fortfarande förvånad över den oerhörda livlighet som är i världen omkring karaktärerna, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men den andra säsongen hittils har inte riktigt gett samma känsla, dessutom verkar KyoAni ha lagt mindre tid på att skugga ordentligt och varit lite slappa med att måla in mindre detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Arguably, men dom är också mindre trovärdiga. Haruhi siktade väl aldrig på att vara gulli? :)

Nu tänkte jag enbart på K-On där :P

 

Förresten, är inte Yuki, Kyon och Koizumi ganska lika första säsongen? Mikuru och Haruhi verkar vara de två som ändrats mest.

Sen måste ni ändå hålla med om att Tsuruya ser bättre ut nu än då :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star kan jag gå med på. Men K-On hade ju knappast en enklare färgläggning. Sen ser jag det hela mer som en utveckling av deras karaktärsdesign-standard. De mer onaturliga dragen i Haruhi S1 har påverkats av Clannads och K-Ons mjukare drag.

Förutom att jag gillar de starka färgerna i Haruhi och de varma tonerna i Haruhi och Clannad så har de båda mer detaljerade högdagrar och skuggor än vad K-ON! har. Det är vad jag menar med enklare färgläggning. (Då talar jag alltså inte om bakgrunderna, de har varit ganska likvärdiga.)

 

sqhbjIoFS.png

zVJWpKDwi.png

kEXSdjohj.png

 

Clannad är designmässigt närmare Haruhi, tycker jag, även om vissa saker närmar sig K-ON!, t.ex. munnarna. Däremot är linjerna i Clannad tunnare och ljusare än de ganska markerat svarta i Haruhi.

 

Det är ju gulli't! :3

DU är!! >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har ju sista avsnittet kommit ut och jag skall se det om en liten stund, dock så kände jag mig bara tvungen att skriva ut hur denna säsongen har sett ut!

 

Avsnitt                                             Säsong     Bok
01 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 1       1           1
02 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 2       1           |
03 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 3       1           |
04 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 4       1           |
05 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 5       1           |
06 - The Melancholy of Haruhi Suzumiya Part 6       1           |
07 - The Boredom of Haruhi Suzumiya                 1           3
08 - Bamboo Rhapsody                                      2     |
09 - Mystérique Sign                                1           |
10 - Remote Island Syndrome (Part 1)                1           |
11 - Remote Island Syndrome (Part 2)                1           |
12 - Endless Eight                                        2     5
13 - Endless Eight                                        2     |
14 - Endless Eight                                        2     |
15 - Endless Eight                                        2     |
16 - Endless Eight                                        2     |
17 - Endless Eight                                        2     |
18 - Endless Eight                                        2     |
19 - Endless Eight                                        2     |
20 - The Sigh of Suzumiya Haruhi Part 1                   2     2
21 - The Sigh of Suzumiya Haruhi Part 2                   2     |
22 - The Sigh of Suzumiya Haruhi Part 3                   2     |
23 - The Sigh of Suzumiya Haruhi Part 4                   2     |
24 - The Sigh of Suzumiya Haruhi Part 5                   2     |
25 - The Adventures of Asahina Mikuru Episode 00    1           6
26 - Live Alive                                     1           |
27 - The Day of Sagittarius                         1           5
28 - Someday in the Rain                            1           -

 

Sådär! Dags för sista (nya) avsnittet av årets skandalserie!

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Avsnitt 24!

WTF var det där i slutet?!
Hehe, jag blev lite förvånad över slutet faktiskt. Jag trodde att man helt slopat delen där Kyon berättade för Haruhi om Aliens och alltsammans, och för er som när detta samtal ägde rum eller tror att detta var efter inspelningen kan jag fräscha upp ert minne lite grann =D

 

I slutet på The Melancholy of Suzumiya Haruhi Part 6 (och första bokens epilog) nämner Kyon att han tänker berätta för Haruhi om "aliens, tidsresinärer och espers", samtidigt som han poängterade att de andra i gruppen inte kunde komma. Det är efter den lilla biten som scenen på caféet äger rum, caféscenen råkar också vara handlingen i den andra bokens prolog, och passar kronologiskt in (tror jag) efter händelserna i den första boken (tom avsnitt 6) men innan den tredje och femte boken (avsnitt 7-19) och således också innan den andra boken i vilken den är med.

 

Ärligt talat vet jag inte ens ifall Nagaru själv planerade speciellt mycket inför de kronologiska hopp han själv gör i handlingen... han verkar ju inte vara speciellt engagerad i historien längre i alla fall... tyvärr <.<

 

Men! Vi fick ju i alla fall reda på hur Shamisen kunde prata, och även hur Kyon ens skaffade sig honom =D Överlag en mycket rolig historia! Dock hade jag hoppats på lite fler scener på inspelningsplatserna, speciellt ett "liveklipp" från när Haruhi och resten blir haffade med smällarna på taket vilket var den huvudsakliga skrattfesten i första avsnittet xD

 

Nu återstår ju då egentligen den stora skrällen som inte fick plats i den här säsongen, Haruhis försvinnande. Man kan ju alltid hoppas på att de kör den nu i vinter då historien utspelar sig, även om det är föga troligt =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojojojojojojojoj24

Nyao~

Den där katten var vad jag var mest förbryllad över första säsongen. Om något skulle det vara den som fick mig att inse att Haruhi mixtrar med världen under filminspelningen snarare än Mikurubeamen (JAG TITTAR PÅ DIG FLASKIS).

 

"Haruhi can change the present, but not how the world works. The world was always this way."

 

...

 

Hur i hela halabalula är det lättare att förstå än Koizumis förklaring? Dock gillar jag verkligen att Mikuru får en större roll. Hon är ju annars hittills den minst speciella av dom speciella, men nu i dom nya avsnitten så får hon mer och mer värde :)

 

Men! Intressanta bitar. Tycker det varit lite avsaknad av dom på senare tid. Jättetrevligt ju med fler tolkningar på vad Haruhi är. Yuki pwnage också, wizard style. Absolut det bästa avsnittet av säsongen.

 

(skriver medans jag ser på avsnittet, så förvänta er ingen sammanhängande)

 

Var Koizumi verkligen en bitch, eller är han seriös med att han och Mikuru egentligen stark motsatta krafter? Det här blev ju helt plötsligt intressant. Och det påminner mig om allt vi förlorade i alla gudsförgätna EE-avsnitt >_>

 

Och det får mit att fundera. OM han talar sanning, är då mycket av Mikurus personlighet och hjälplöshet bara ett spel? Kommer vi få se henne fullständigt kallblodig à la Asakura? Jag blev lite sugen på nåt dylikt :3

Gör Haruhi än mer episkt. Det skulle jag sätta tänderna i.

 

Åhå. Så avsnittet hoppade lite i slutet. Det var ju trevligt att vi fick veta vad som faktiskt hände i slutet på första säsongen (eller slutet på avsnitt 6 om man vill va sån).

 

Som sagt, tycker det här avsnittet var bäst av dom nya. Mer supernatural stuff som man faktiskt bryr sig om (fu EE) och möjliga konspirationer mellan de olika "faktionerna". Var han föresten seriös också om att det finns många fler faktioner? Föresten... menade han flera olika övernaturliga nissar (tomtar o troll) eller menar han olika organisationer fast inom samma sorts övernaturliga nissar? Jag vart lite lost där ett tag.

 

Nu är bara frågan hur länge vi får vänta på mera Haruhi. Är böckerna färdiga än?

 

Tankar om säsong 2

Pjaa. Det är väl rätt långt ifrån den nivå som första säsongen själv ligger på för mig. Egentligen så var det inte så mycket nytt vi fick. Hur Haruhi loopade tiden, hur dom gjode filmen och hur Kyon av till synes ingen anledning blev slangbellad till dåtiden och visade sig vara den som var upphov till Haruhis... intressen.

 

Vänta...

VÄNTA!
Det kan väl inte vara det som på något sätt är anledningen till hennes powaz? Damn! Isf visar sig Mikuru ha ännu större roll.

 

Åå vad sugen jag blev på mer nu >.<

 

Men inte bara att det nya inte gav så mycket, men det var också i kronologisk ordning. Den största (eller mest uppenbara i alla fall) charmen hos 06-serien är borta.

 

Kunde väl inte gjorts på mycket bättre sätt för att lägga till nytt material, men ändå. Det gör att det inte är lika bra.

 

Nåja, det var lite i alla fall. Och jag antar att man borde betygsätta hela 09-serien och inte bara dom nya avsnitten.

 

Fare well my beloved Godess. Jag hoppas du låter oss bevittna din angenäma nunna snarare än om två års tid.

 

Fare well.

 

Haruhi_9%20%282%29.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är bara frågan hur länge vi får vänta på mera Haruhi. Är böckerna färdiga än?

 

Nope, nio böcker finns ute just nu och de BRUKADE komma ut med kanske ett halvårs mellanrum, den senaste (tionde) boken är i skrivande stund försenad över tre år, och skall man tro de uttalanden som författaren gjort så har han i princip ganska nyligen nyss börjat skriva den på allvar <.<

 

Men som jag visade ovan har animen i stort sett bara täckt in lite drygt fyra böcker, och kvar är fem som väntar på att animeras... dock oklart om de någonsin blir animerade. Av dessa fem böcker är det i stort sett tre stycken "riktiga" historier medan resten är kapitel-för-kapitel och inflikningar (precis som exempelvis Live A Live, Endless Eight, Mysterique sign, Lone Island Syndrome etc). En utav dessa böcker kan dock ses som en riktig historia men har samtidigt, så vitt jag vet, inte så mycket med själva storyn att göra, volym åtta.

 

De tre riktiga historierna är som väntat:

- "The Disappearence/Vanshiment of Haruhi Suzumiya" där Haruhi försvinner och en MYCKET STOR DEL av storyn läggs på Nagato.

- "The Scheme/Intrigues of Haruhi Suzumiya" som utspelar sig ganska direkt efter Disappearence och Kyon tror att allt är över men Mikuru från framtiden dyker upp och en MYCKET STOR DEL av storyn läggs på henne.

- "The Dissociation of Haruhi Suzumiya" där alla våra glada karaktärer börjar andra året på High School (tänk att det bara gått ett år!), förutom Mikuru som är i trean. Kyon träffar en gammal vän och helvetet brakar lös kort sagt. Om jag inte minns helt fel är dessutom den här boken den första i serien som inte avslutar historien i samma bok utan, likt en cliffhanger, fortsätter i nästa... vilket är dubbelt ironiskt då den nästa boken är den som blivit försenad tre år xD

 

Så, det är det som är kvar! Böckerna finns fan-översatta på nätet, men man har köpt upp rättigheterna till att översätta dem till engelska och dyker upp lite ungefär var tredje månad med start denna våren då The Melancholy of Haruhi Suzumiya dök upp i pocket och inbunden. Köp de där böckerna (adlibris har dem <.<) så de licenserar upp alla utkomna och kommande böcker också! :)

 

 

 

Hehe, när man talar om trollen! The Sigh of Suzumiya Haruhi blev just bokningsbar på Adlibris som nu finns med status "I lagret", vilket per automatik innebär "på väg till postlådan" för min del =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 24.

Spoiler
Så Shamisen tappade talförmågan? Trist. :(

 

Hade varit läckert om valet att göra denna visningsomgång till en reprisvisning av första serien, med tilltäppta hål, var för att de hade planerat att efteråt köra en äkta uppföljare. Att det här liksom var "Haruhi 1.11". Och att den riktiga Haruhi 2: Tsuruya Harder kommer senare.

 

Drömma går väl... ( ._.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yesh, nu ligger jag äntligen ikapp i Haruhi säsong två!

 

Mina reaktioner på Endless Eight

Till skillnad från många andra här tycker jag detta minst sagt udda val var ett helt briljants drag. En stor del av behållningen med Haruhi första gången var trots allt hur de sände avsnitten på sitt eget lilla sätt, och jag undrade just hur de hade tänkt sig föra vidare seriens anda. Kanske är det för att jag har en konstig förkärlek till allmänt psykande serier, och kanske var det för att jag hade möjligheten att se alla avsnitt på rad, men jag kunde knappt sluta fnittra när Nagato för femte gången berättade hur många varv hade gått sedan förra avsnittet. Hade de återanvänt klipp och röstinsatser hade det kanske känts billigt, men eftersom varje var skapade från grunden blev man -- åtminstone jag -- aldrig så less man jag borde ha blivit. För jag kan definitivt förstå att folk ogillar detta, men i mina ögon har KyoAni än en gång har skapat en hjärnrubbande upplevelse som helt och hållet strider mot logikens lagar.

 

För övrigt... (avsnitt 23)

måste jag spontant säga att Haruhi som karaktär inte alls faller mig i smaken. Hon är dum, själviskt, lättretlig, och ändå är hon en av animevärldens mest älskade flickor. Det enda som skiljer henne från mängden av vilken annan hurtig-men-elak-animetjej som helst är just att hennes beteende har stor betydelse för handlingen och att det får konsekvenser hos både vänner och världen. Jag var helt på Kyons sida när han höll på smocka till henne.

 

Och är det bara min inbillning, eller har hennes design ändrats en smula sen sist? Hennes ansikte ger mig klara K-On-vibbar.

 

...fast vänta, var 14 det sista avsnittet i S2?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]Och är det bara min inbillning, eller har hennes design ändrats en smula sen sist? Hennes ansikte ger mig klara K-On-vibbar.[...]

 

...fast vänta, var 14 det sista avsnittet i S2?

 

Japp, du är inte ensam om att tycka att Haruhi-serien verkar ha fått sig en liten stilistisk ändring.

 

Och... jag kan inte minnas att man officiellt sagt hur många avsnitt det blir, men samtliga verkar vara rörande överrens om att det bara är 14 nya avsnitt då de, tillsammans med de 14 första, passar in under hela sommarsäsongen innan någonting nytt kommer in i sändningslistorna nu under hösten.

 

Jag personligen är dock inte alls speciellt haj på det här med säsonger eller var gränserna går... men men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt...
måste jag spontant säga att Haruhi som karaktär inte alls faller mig i smaken. Hon är dum, själviskt, lättretlig, och ändå är hon en av animevärldens mest älskade flickor.

För mig finns det två olika sätt att tycka illa om en karaktär. Antingen för att dom är fantasilöst gjorda och en dålig ursäkt till en karaktär, eller för att han/hon är gjort för att vara en extremt dålig person. Jag tycker bara det är för vackert om någon lyckas bra med den andra och verkligen lockar fram starka hatkänslor. Good stuff.

 

Inte för att jag egentligen nånsin känt så över Haruhi. Har mestadels sett hennes personlighet som komedi.

 

Fast (avsnitt 23)

Kyons reaktion? Vad var det han var arg över egentligen? Att Mikuru var med i en mer intim kärleksscen.

 

...

 

Det kanske bara jag som är hjärtlös, men jag ser inte riktigt det som något att bli upprörd över. Har nog funnits bättre tillfällen att lappa till Haruhi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ni använder spoilertaggen,

skriv alltid (så att man förstår) vad som döljer sig under den.

 

Om ni inte gör det är det samma sak som att inte ha en spoilertagg alls.

 

Fast (avsnitt 23)
Spoiler
Kyons reaktion? Vad var det han var arg över egentligen? Att Mikuru var med i en mer intim kärleksscen.

 

...

 

Det kanske bara jag som är hjärtlös, men jag ser inte riktigt det som något att bli upprörd över. Har nog funnits bättre tillfällen att lappa till Haruhi.

Avsnitt 23.

Spoiler
Kyon tyckte inte om hennes sätt att tvinga dem att göra saker hela tiden, men mest att hon tvingade Mikuru att göra förnedrande saker (flickan gråter ju nästan hela tiden). Kyon är väl oftast ganska okonfrontativ, men han gillade inte att de alla var som Haruhis leksaker, och droppen som fick bägaren att rinna över var att hon lät supa ner Mikuru för att få henne mer medgörlig för romansscenen. Typ "ha lite jävla respekt för folk, Haruhi!" eller nåt. (Och hon svarar "ni är inte folk!".)

 

Lysande scen. Tyckte hon såg ut att ha fått en törn på självkänslan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 23.
Kyon tyckte inte om hennes sätt att tvinga dem att göra saker hela tiden, men mest att hon tvingade Mikuru att göra förnedrande saker (flickan gråter ju nästan hela tiden).

Still :/

 

Avsnitt 23.
Lysande scen. Tyckte hon såg ut att ha fått en törn på självkänslan.

Det kan jag dock hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Intervju med produktionsbolaget Kadokawas VD:

Justin: Let's talk about The Melancholy of Haruhi Suzumiya. I have to say that this is one of the strangest marketing strategies I've ever seen.

 

Kadokawa: Oh really? (laughs)

 

Justin: It seems that a good deal of thought has been put into, uh, "teasing" the consumers.

 

Kadokawa: In the sense that it builds interest? Ah, yes. It's pretty effective!

 

Justin: So it was intentional?

 

Kadokawa: Yes, of course. All part of the strategy, which was a thorny issue. [...] I think the way the director paces his work is brand new. I think he was under a lot of pressure with his next work, since he had a lot to live up to. So he had to handle that piece very delicately. In America, I think they would have passed the project to someone else in such a case.

 

Justin: So I have to ask then: "endless eight", the eight episodes of the last season that were almost exactly the same.

 

Kadokawa: (Laughs) Yes. His next project will be different, but he did that very deliberately.

(Betoning min.) Intressant intervju även i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...