Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

På så vis, då får jag väl titta igenom avsnitten från 2006 igen efter att jag sett avsnitten från 2009. Hur är det med mangan, då? Går den efter TV-ordningen eller i kronologisk ordning? Eller går den kanske en helt egen väg?

 

Historien om Suzumiya Haruhi är en serie lättromaner, ingen manga. Nu pratar vi då om själva källmaterialet. Många lättromanserier som slutligen får en animeadaption kan i slutändan även stoltsera med en manga-adaption. Hur som haver, lättromanerna är de som avgör vad den "rätta" ordningen är. När den första säsongen visades i en lite lustigt vald ordning var det något som inte stämde överrens med källmaterialet. Jag kan verkligen förstå varför man valde att göra på det här sättet. Vissa av valen man gjorde var för mig lite konstiga och fungerade bara som "galna upptåg". Dock var valet av sista avsnitt fullkomligt lysande, med tanke på vilken del av lättromanerna som adapterades. Så, ska man bara se de gamla avsnitten kan man gott se dem i TV-ordning. Ska man dock titta vidare, inte bara på säsong 2 (som egentligen bör kallas för en utbyggnad av säsong 1) utan även på långfilmen, bör man enligt mig definitivt se på avsnitten i "rätt" ordning. Den ordning som avspeglar händelseförloppen i källmaterialet.

 

Det är ju dock en smakfråga.

 

Edit:

Rätta mig den som vet, men jag tror att första boken täcker de kronologiska första sex avsnitten.

 

Det stämmer bra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu blir jag förbannad. Skrev ett aplångt inlägg om allt, men det försvann :/

 

Så kort sagt. Böckerna är i stort sett i kronologisk ordning, i de böcker med fristående kapitel som utspelar sig mellan de övriga böckerna ("ur kronologisk ordning") så berättar Kyon alltid när händelserna utspelar sig.

 

Att kolla på Haruhi i tv-ordning är precis som att kolla på exempelvis Toradora i slumpad ordning, eller Planetes, eller vad som helst. Haruhi är inte specialgjord för att man skall få ut någonting extra av att se den i sin tv-ordning, utan serien är precis som vilken annan anime som helst. Det är klart att det är intressant att se en anime "ur ordning", men man får som sagt inte ut mer av att se Haruhi i sin sändningsordning.

 

Tvärt om är det bättre att de 28 avsnitten kronologiskt just nu om man vill se filmen så snart den kommer ut. För ser man de 14 första avsnitten i tv-sändning, och sedan ser om serien i kronologisk ordning är oddsen för att bli uttråkad av att se samma 14 avsnitt igen, kombinerat med EE otroligt höga!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och då kan man lika väl se det för berättelsen istället för jippot.

Men det var ju ett bra jippo. Det är som att säga att man helt enkelt kan lyssna på låtarna istället för att gå på en konsert. Det är självklart att extra grejer kan förhöja njutningen.

 

Att kolla på Haruhi i tv-ordning är precis som att kolla på exempelvis Toradora i slumpad ordning, eller Planetes, eller vad som helst.

Nej? Det är som att se en annan serie i en väld vald ordning. En annan serie som är delvis episodisk och delvis storydriven. Och har klimaxet i mitten. En serie där de avsnitten som man bumpar fram inte kommer spoila något utan bara förebåda smått.

 

Haruhi är inte specialgjord för att man skall få ut någonting extra av att se den i sin tv-ordning

Som sagt händer det viktigaste i mitten av serien.

 

Men då kan man påstå att bara Melancholyavsnitten skulle göra en bra serie. Och det skulle de nog göra - bättre än hela 06 kronologisk i alla fall - men jag tycker att tillägget av mer eller mindre fristående avsnitt ger en extra nivå av suspense, för att inte tala om att hela tiden ge små kaksmulor angående Haruhis natur innan det avslöjas i större utsträckning i näst sista och sista avsnitten.

 

Fast för att göra det till en ännu bättre serie finns det nog ett par avsnitt man skulle kunna skala bort även där. The Day of Sagittarius och Someday in the Rain.

 

Och anledningen till att jag föredrar 06 långt framför 09 är för att 09 nästan inte tillför någonting. Bamboo Leaf Rhapsody var bra. Av resterande nya avsnitt är hälften EE och hälften Sighs. I Sighs händer två eller tre intressanta grejer, annars innehåller det inte så mycket. När det gäller EE kan vi fanimig tala om jippo. 09 ser jag inte som något annat än en mellanlandning tills den riktiga storyn kan fortsätta igen. Den är ingen bra upplevelse av Haruhi.

 

Tvärt om är det bättre att de 28 avsnitten kronologiskt just nu om man vill se filmen så snart den kommer ut. För ser man de 14 första avsnitten i tv-sändning, och sedan ser om serien i kronologisk ordning är oddsen för att bli uttråkad av att se samma 14 avsnitt igen, kombinerat med EE otroligt höga!

Åå, det håller jag med om. Om man har bråttom kan man lika gärna se 09 från början. När jag föreslår att se tv-ordning två gånger i rad så föreslår jag förstås en lagom god väntetid emellan.

 

Nu blir jag förbannad. Skrev ett aplångt inlägg om allt, men det försvann :/

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6984/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att den senare delen av Haruhi kronologiskt sett kan vara ganska sådär då de alla är "oviktiga" avsnitt, även om flera av dom är klart underhållande, så skall man bara se första säsongen är det ju en sak.

 

Men nu finns ju 28 avsnitt så jag ser inte varför man skulle vilja se första säsongen för sig egentligen, när man kan se alltsammans i ett led istället. <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det var ju ett bra jippo. Det är som att säga att man helt enkelt kan lyssna på låtarna istället för att gå på en konsert. Det är självklart att extra grejer kan förhöja njutningen.

Men jippot gjorde inte serien bättre i sig, utan var som sagt bara för att få en bättre takt på berättelsen i dess dåvarande avgränsning. Som en del av upplevelsen 2006 hade det förstås också sitt värde (sporrande diskussioner om vad som skulle hända härnäst -- och vad som faktiskt redan hade hänt), men det går ju inte riktigt att återuppleva. Det som återstår är att ta del av berättelsen, antingen som "Haruhi säsong 1" (14 avsnitt i okronologisk ordning) eller "Haruhi säsong 1.5" (28 avsnitt i kronologisk ordning). Jag har inte sett filmen, men jag har tidigare lagt fram min tes om att "säsong 1.5" var en uppfräschare inför filmen, inte bara för att skapa mer intresse utan även för att göra filmupplevelsen bättre, så det är också därför jag förespråkar 2009 års version.

 

Men ja, vi får väl komma överens om att vi inte ser på serien på samma sätt. Smakfråga vafan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men nu finns ju 28 avsnitt så jag ser inte varför man skulle vilja se första säsongen för sig egentligen, när man kan se alltsammans i ett led istället. <.<

Pjaa, jag tycker ju helt enkelt att 2009-serien inte hade så mycket att ge och inte är en fullt lika bra serie. Fast om man ser den så första gången så kanske den är det, vad vet jag~

 

Men jippot gjorde inte serien bättre i sig

Jo, det tycker jag faktsikt.

 

Men ja, vi får väl komma överens om att vi inte ser på serien på samma sätt. Smakfråga vafan. :P

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Halva nöjet med Haruhi är just wtf-momenten man får med de omshufflade avsnitten. Annars blir det bara första halvan story, andra halvan "filleravsnitt".

Ungeefär som bokserien, då? :P

 

Haruhi är ett utmärkt exempel på när serialisering sabbar. Som enskild bok är den lysande, men när de måste pressa fram en fortsättning så blir det bara meh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungeefär som bokserien, då? :P

 

Haruhi är ett utmärkt exempel på när serialisering sabbar. Som enskild bok är den lysande, men när de måste pressa fram en fortsättning så blir det bara meh.

 

Hur menar du? Pressa fram en fortsättning av böckerna, eller av animen? Hänger inte riktigt med här...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur menar du? Pressa fram en fortsättning av böckerna, eller av animen? Hänger inte riktigt med här...

Fortsättning av böckerna. Bok 1 är som du säkert vet, de där 6 avsnitten som i TV-sändningen låg utspridda över de 13 första. Jag säger inte att man absolut inte kan pressa fram mer roligt material med de där figurerna, för det kan man – men det blir lätt lite Kalle Anka över det. Många av icke-svårmodsavsnitten var liksom bara "meh". Suzumiya gjorde något hjärndött, de hade något lajv på en skolfest… seriöst tyckte jag det var panikmossa. Har inte ens brytt mig om andra säsongen. Första boken var helt lysande i sin korthet, den hade varit legendarisk om den slutat där. Nu rinner det mest bara ut mer och mer. Som Varg och krydda liksom – fortsättning forever är inte svaret. Det är trevligt på kort sikt (böckerna säljer) men på lång sikt blir det bara tungrott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

I mina ögon gottgjorde Haruhi Suzumiyas försvinnande hela kalabaliken med 2009 års TV-version, eller "Haruhi Suzumiyas melankoli version 1.5", som jag kallar den. (Å andra sidan var jag aldrig så himla kritisk när den sändes heller. Lite less blev jag väl, men inte så förargad som många andra verkade bli.) När jag tänker tillbaka så känns vad de gjorde med serien åtminstone måttligt motiverat av filmen. Jag vill inte säga mycket mer än att den är lite förbryllande, ganska mystisk, lagom rolig, en aning spännande, rätt spektakulär och symtomatiskt virrig: det är onekligen en Haruhi-film. 8.5/10.

 

 

 

(Nagato moé~!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

shoushitsu1080_1.jpg

 

Försvinnandet av Haruhi Suzumiya

 

Såg nyss "Suzumiya Haruhi no shôshitsu" jag med, och jag vet inte riktigt om jag har hunnit smälta filmen ännu för att komma med åsikter om handlingen. Jag minns tillbaka den tiden jag tittade på första säsongen av Haruhi-serien, och jag måste säga att den här filmen är nog lite bättre än första och andra säsongen tillsammans! (Vilket kanske är lite ologiskt att säga, med tanke på att andra säsongen var lite av ett "minus"...)

 

Hur som haver, jag tycker filmen var riktigt, riktigt bra. Jag sitter fortfarande och frågar mig själv om jag hade kunnat önska någon mer dramatisk händelse, någon mer aktion av något slag. Eller hade det förstört filmens söta karaktärsförändringar (vågar inte säga mer för att riskera spoilarz)?

 

I o med att klockan är halv fem på morgonen, så är jag både för lat och för trött för att komma ihåg eller leta upp hur man gör det nya spoiler-kommandot och skriva åsikter om händelserna i filmen. Kanske om någon annan är sugen på att diskutera den komplexa incidenten i filmen, eller bara "- Åh, visst var ... söt?!" så kan jag väl göra det. Men som det ser ut nu:

 

Jag ger filmen det höga betyget 9 av 10 möjliga, så här strax efter jag sett filmen. Nu ska jag läsa novellen också, för att se om boken är bättre än filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hoppla. Suzumiya Haruhis försvinnande. Den var sjukt nice. Uppbyggnaden i början gav mig verkligen en Haruhikänsla. Det bästa är nog första halvan av filmen när så jäkla många grejer vi vet om serien kopplas ihop på ett snyggt sätt. Det var spännande och... bara kul. Det var dock väldigt mycket prat. Väldigt mycket prat. Nog för att det är rätt skoj att lyssna på Kyon, men det roliga med det är huvudsakligen hans cyniska kommentarer på allt som händer. När det han säger faktiskt har mening så förlorar det mycket av sin charm.

 

Antagligen det bästa tillskottet till Haruhianimationen hittills, men den kändes verkligen lång. Inte direkt att det blev tråkigt, men... långt. En del grejer är onödigt utdragna. De tillför alltid filmen något, men inte alltid proportionerligt mot sin längd.

 

Lite mera: Disappearance-spoilerer

Om man faktiskt skulle diskutera vad som händer i filmen. När vuxna Mikuru blir förvånad över hur kraftfull Yuki är så tänkte jag "No fucking shit, Wattoson-kun." Det skulle varit mer än nog - mycket mer - om hon bara kunde ändrat på världen så att tidsresenärer, esperna och till och med Data Whatever Entity inte finns längre (utan att personerna som härstammar därifrån försvinner, mind you well, Koizumi skulle väl varit ok om han funnits kvar eftersom han bara är en människa som blivit haxad, men de andra två har ju kommit långt bortifrån), men hon kunde till och med "sno" självaste Haruhis krafter. Det är inte bara så extremt kraftfullt även för Haruhiuniversat att det är svårt för mig att köpa, men det är också tråkigt handlingsmässigt att hon kan göra så mycket. Det känns bara lite enkelt när hon kan vara lösningen till i stort sett allting. Hon står så högt över de andra speciella individerna att det är lite fuskigt också. Det öppnar dessutom ett litet plothål. Inför basebollmatchen kunde hon inte drastiskt ändra på vädret utan att det skulle ha svåra konsekvenser i framtiden. Men hon kan fullständigt skriva om hur hela jävla universum fungerar. Hon kanske nytjade Haruhis krafter för att lyckas med sina bravader, jag hängde inte helt med i den förklaringen, men ändå.

 

Anyways. Vad kommer hända med följetongen nu? Kommer det bli en ny säsong av serien eller flera filmer? Jag vet inte, så jag frågar både rent spekulativt och utifall det finns några rykten/offentliggöranden.

 

Red: Jag sa att det är det bästa tillskottet till Haruhi, men jag tror att jag kommer ge den ett snäpp lägre betyg än 06serien. Den hade mycket bättre innehåll än serien nånsin gjorde, men inte riktigt lika bra utförande. Jag tror inte filmen kommer vara lika värd att se om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Disappearance-spoilerer

[...]Hon står så högt över de andra speciella individerna att det är lite fuskigt också. Det öppnar dessutom ett litet plothål. Inför basebollmatchen kunde hon inte drastiskt ändra på vädret utan att det skulle ha svåra konsekvenser i framtiden. Men hon kan fullständigt skriva om hur hela jävla universum fungerar. Hon kanske nytjade Haruhis krafter för att lyckas med sina bravader, jag hängde inte helt med i den förklaringen, men ändå.

 

(Disappearance-spoilers) Jag uppfattat det som såhär

När de spelade baseboll så hade gruppen bara varit tillsammans en mycket kort tid, Nagato var i princip oförstörd, så att säga. Men allt eftersom mer och mer grejer händer, inte minst en längre-än-nödvändigt sommar och mycket troligt även påtryckningar med utomjordiskt ursprung så fick Nagato nog och ville slippa alla restriktioner och bara leva ett normalt liv som en normal människa. Därför bryter hon mot en tsunami av regler, kidnappar gudakrafter (vilka, vill jag minnas, inte är bekräftat Haruhis... men det är en annan historia) och ändrar världen till en helt utan paranomal aktivitet. Det är åtminstone så jag vill minnas att det gick till.

 

Att Nagato sedan är en "master key" är bara lite extra krydda i min mening, man vet att hon är den förmodligen mest kraftfulla karaktären som hittills introducerats i serien, hon är lösningen till alla problem och kan göra i princip vad hon vill. Ändå sitter hon bara troget i sitt hörn och läser böcker medan de övriga ställer till problem för henne. Tumme upp för den verkligt intressanta personen! :D

 

 

Anyways. Vad kommer hända med följetongen nu? Kommer det bli en ny säsong av serien eller flera filmer? Jag vet inte, så jag frågar både rent spekulativt och utifall det finns några rykten/offentliggöranden.

 

Previs som vanligt tror jag inte att det är något officiellt i pipelinen, men med tanke på den (förmodade) popularitet som serien har, kombinerat med att det fortfarande finns fem, snart sex, böcker till att adaptera så har jag svårt att tro att man väljer att sluta med serien här. Visst, filmen skulle kunna vara ett bra slut om man är tvungen att lägga av, men det skulle vara ett dumt drag då filmen i sig bokstavligen kräver en uppföljare.

 

(Disappearance-spoilers) Vad jag menar är...

... mot slutet när Kyon blir huggen av Asakura så kommer ju [vi vet vilka] och både räddar Kyon och löser problemen, när han sedan vaknar upp i sjukhuset så vet Kyon att han i framtiden kommer behöva resa tillbaka i tiden ännu en gång, ett problem som han glatt lämnar över till framtida Kyon. Jag vill dessutom minnas att en utan de senare böckerna "binder samman" sin historia med Dissapearence och för historien vidare.

 

En mindre kul grej är att det fortfarande finns ett par icke-animerade kapitel från boken som utspelar sig innan filmen och efter/under Haruhi-tv-serien, vilket innebär att serien ännu inte är kronologiskt komplett.

 

Med det sagt, jag skulle bli förvånad om KyoAni slutar med Haruhi, denna kassako med en förmodat stor fanbase som garanterat fortfarande kan generera en hel del inkomster. Både tv-serien och filmen är skrämmande populära, med undantag för EE som gett den kompletta sändningen oförtjänt dåligt rykte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Disappearance-spoilers) Jag uppfattat det som såhär

När de spelade baseboll så hade gruppen bara varit tillsammans en mycket kort tid, Nagato var i princip oförstörd, så att säga. Men allt eftersom mer och mer grejer händer, inte minst en längre-än-nödvändigt sommar och mycket troligt även påtryckningar med utomjordiskt ursprung så fick Nagato nog och ville slippa alla restriktioner och bara leva ett normalt liv som en normal människa. Därför bryter hon mot en tsunami av regler, kidnappar gudakrafter (vilka, vill jag minnas, inte är bekräftat Haruhis... men det är en annan historia) och ändrar världen till en helt utan paranomal aktivitet. Det är åtminstone så jag vill minnas att det gick till.

Gällande Disappearance

Jovisst. Det jag tycker är lustigt är att det under basebollmatchen fanns en viss begränsning på Yukis krafter, men några begränsningar märks inte direkt senare. Hon verkar kunna göra precis vad hon vill.

 

Previs som vanligt tror jag inte att det är något officiellt i pipelinen, men med tanke på den (förmodade) popularitet som serien har, kombinerat med att det fortfarande finns fem, snart sex, böcker till att adaptera så har jag svårt att tro att man väljer att sluta med serien här.

Absolut. Det jag funderar över är bara vilken form franchiset kommer ha i framtiden. Att det finns mer handling som utspelar sig före filmen var intressant att höra.

 

Det känns som att långfilmer är det som drar in mest pengar (är det så?), men jag antar att inte hela resten av Haruhi kan göras som en serie filmer. Det finns ju en del någorlunda händelselösa arc som inte riktigt skulle passa i en film. Dessuom skulle jag nog inte vilja ha hela resten som filmer. Jag gillar serieformatet bättre på många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag såg nyligen andra säsongen av Haruhi Suzumiya på Crunchyroll. Första avsnittet var ju bra, men sedan kom ju dessa "Endless eight"-avsnitten där det hände i stort sett samma sak åtta avsnitt i rad. enda skillnaden var ju att dialogen var lite annorlunda i varje avsnitt. Jag kan förstå att de gjorde så för att tittarnas skulle få en känsla av att man verkligen var fast i en evig loop, men behövde de verkligen ta åtta hela avsnitt för det? Folk måste ju ha varit skitförbannade när detta visades på TV.

 

Annars var ju andra säsongen rätt okej, även om det kändes som att den tog slut lite för snabbt efter att man tagit sig igenom alla de tråkiga avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

I tid till skolstarten har jag återigen utnytjat min taktik att vända på dygnet åt fel håll tills det snurrar runt helt och jag har en bra dygnsrytm igen. Eftersom jag skulle stanna uppe längre och längre varje natt/dag så hade jag väldigt mycket tid att döda, och då jag kände för att se om hela Haruhi.

 

Jag ältade länge vilken ordning jag skulle se det i, men till slut blev det 2009-versionen följt av filmen. Självklart såg jag alla Endless Eight den här gången :)

Efter att den andra delen väldigt väl visat Yukis leda, haft rätt smarta deja vu-scener och snyggt snörat ihop de sista scenera till fin musik (plus lite annat smått och gått, som att Koizumi är sådär trevligt närgången) så började jag kolla vad de andra avsnitten gjorde bra och jämföra det. Det kanske bara är för att jag inte än var uttråkad, men jag tycker den andra delen var den bästa i EE, kanske bortsett från den sista. Det känns som om den bäst gör det jobb som alla utom första skulle, med bäst storyboard och naturligast sådespeleri.

 

Försvinnandet var fortfarande väldigt bra. Den här gången tyckte jag inte att den kändes för lång, i motsats till första gången jag såg den.

 

Jag har också ändrat mig angående en annan sak. Nu gillar jag att Nagato är mycket kraftfullare än alla andra. Jag tänkte på det när jag för första gången såg The Incredibles härom natten, och hade samma tanke när jag såg Fantastic Four, varifrån konceptet är taget. The Invisible Woman har en andra kraft som hennes namn inte beskriver. Hon kan förutom att bli osynlig frammana "kraftfält". I båda filmerna tyckte jag det var ett så uppenbart försök att balansera gruppmedlemmarnas styrka så att ingen kändes "för svag", men det tycker jag i slutändan gör det hela mindre intressant. En väldigt specifik karaktär som egentligen är rätt värdelös utanför sitt forte gör handlingar med den karaktären involverad mer spännande.

 

Som i Haruhi. Mikurus kraft är väldigt subtil, men när den väl används så kan den bli väldigt kraftfull. Precis som osynlighet. Men Mikuru har inget motsvarande Invisible Woman's kraftfält ("Nej, jag har ingen strålpistol. Sånt är farligt."), vilket är mycket mer realistiskt. Alla karaktärer borde inte vara ett allt-i-allo som kan klara sig någorlunda genom de flesta situationer.

 

Nagato, å sin sida, blir värd just på grund sin ofattbara kraft. Det gör att författaren måste uppfinna nya, intressanta sci-fikoncept för att handlingar som involverar henne inte ska lösas utan vidare. Som vad som händer i Försvinnandet. Nagato och Mikuru är varandras motsatser om man ser dem som superhjälteidéer, och det gör att Haruhi blir dubbelt bättre jämfört med andra superhjälteserier.

 

Så jag svamlar. Min förutsägelse att handlingen inte skulle vara lika spännande var i alla fall korrekt. Naturligtvis. Större delen av nöjet var twistsen som ledde till lösningen på problemet, och hur allt tidsresande passade in i det vi redan sett. Tanken att handlingen blir ännu mer komplicerad gör mig väldigt förväntansfull inför vad mer vi kommer få se i framtiden.

 

Det är väl där jag står nu. För länge sedan tyckte jag att orginalserien var bra som den var, men nu kan jag inte få nog av Haruhi. Ju mer jag tänker på konceptet och upplägget, desto mer älskar jag det. Jag vill ha mer på studs. Jag antar att jag skulle kunna läsa böckerna, men jag är rädd för att de inte skulle kunna göra samma fantastiska intryck som animen. Nåväl, jag antar att det bara är att vänta och hoppas på det bästa tills nästa säsong/film kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Det är ju inte så att en ytterligare Haruhi-anime inte skulle sälja bra och troligtvis är det också som så att Kyoto Animation inte skulle ha något emot att få grönt ljus för nästa produktion. Det är lite som i fallet Full Metal Panic! De skulle bägge klara sig väldigt bra gentemot den förhållandevis låga konkurrens som utgörs av det som till alltför stor del sänds nuförtiden - själlösa serier med platta stereotyper till karaktärer där skaparna satsar på att antingen göra det "häftigt" eller också "roligt" men misslyckas fatalt och blir tvungna att stoppa in mer och mer omotiverad fanservice och låta karaktärernas bröst växa mer och mer ju längre serien löper då de inser att "fan, det är nästan inga som tycker att det här är bra". En annan gemensam nämnare de bägge serierna emellan är att det är Kadokawa som sitter på rättigheterna och agerar flaskhals i bägge fallen.

 

Nåväl, jag tycker att Suzumiya Haruhi no Shoushitsu var överraskande bra och hade inte haft något emot att se att de fortsatte adaptionen genom att släppa en biofilm lite då och då. Hur man ska tolka uttalandet återstår väl att se. Som jag ser det finns det tre alternativ:

 

1) Kadokawa råkar inte ha något Haruhi-projekt på planeringsbordet för tillfället och dementerar därför ryktet som Hirano Aya indirekt satte igång genom sitt kryptiska uttalande.

 

2) Kadokawa ämnar låta KyoAni fortsätta adaptionen i form av sporadiska biofilmer istället för att satsa på TV-serier och väljer att på detta sätt dementera ryktet som Hirano Aya indirekt satte igång genom sitt kryptiska uttalande.

 

3) Kadokawa har för avsikt att inte fortsätta adaptionen över huvud taget. Det här alternativet känns konstigt om man frågar mig men å andra sidan har väldigt många undrat väldigt länge varför man inte satsar på FMP!, framför allt nu när källmaterialet har nått sitt slut. Vad som rör sig i huvudena borta på Kadokawas kontor är det nog många som skulle vilja veta. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg orgninalserien innan jul här och förvånades lite över den enorma hype som det ändå tycks ha varit runt serien. (ja jag är lite efter här...) ;) Måste erkänna att jag inte direkt fattade vad som gör serien så fantastisk eg. Jag har inte sett långfilmen än men ska ta och fixa det här inom kort så jag står på samma ruta som alla andra.

 

Storyns idë var lysande! Jag såg verkligen fram emot att få se vart det där skulle bära och hur det skulle sluta men alla små dåraktiga sidospår och (framför allt) Haruhis beteende gjorde att jag började tröttna. Om någon skulle bete sig så barnsligt egoistiskt och enkelspårigt i den "riktiga" världen så skulle den personen nog snabbt stå där utan vänner och vara utstött. Bristen på empati och intresse för vad andra tycker saknas ju helt vilket jag anser är lite överdrivet och tar ner helhetsintrycket. Åtminstone för min del.

 

Men oavsett detta så var det ju underhållande och jag önskar att serien får ett slut, en förklaring och att Haruhi kanske vaknar upp ur sitt tillstånd. Men det är kanske att hoppas på för mycket med tanke på vad jag läst ovan...

Rätt typiskt med serier som verkar gå bra och är populära, de ska mjölkas på pengar hellre än att få ett vettigt slut.

 

Angående det du meatrose säger om att många serier idag är uttunnade och banala och sällan genomarbetade så kan jag ju inte säga emot dig då jag inte sett allt som släppts det senaste året och kan jämföra, men det _har_ ramlat in ett par serier som faktiskt är både välarbetade och mycket innehållsrika och som dessutom inte försöker vinna poäng snabbt genom snabba effekter, fanservice eller billiga skämt. Ett sådant exempel är tex. IroHana, Hana-Saku Iroha och Mirai Nikki. De serierna har åtminstone i mina ögon verkligen levererat. IroHana kändes iofs lite ihoptryckt med "bara" en säsong men ändå välgjord. Men visst finns det dåliga exempel också... C3 säger jag bara...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3) Kadokawa har för avsikt att inte fortsätta adaptionen över huvud taget. Det här alternativet känns konstigt om man frågar mig

Jag tycker att ditt första alternativ också känns konstigt. Det kan hända att Kadokawa har en väldigt långsiktig plan - annonseringen av säsong 1,5 var ju väldigt utsträckt och subtil, för att skapa så mycket hype som möjligt antar jag - och de har inget konkret på bordet just nu, men någon plan tycker jag de borde ha i alla fall. Fast ja, FMP...

 

Om någon skulle bete sig så barnsligt egoistiskt och enkelspårigt i den "riktiga" världen så skulle den personen nog snabbt stå där utan vänner och vara utstött.

Vilket ju är fallet i början av serien. Tills hon lockar till sig tre clowner och en Kyon med ett omedvetet hot om världens undergång :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...