Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Haruhi S2 (snarare S1,5) och koppling till filmen.

Spoiler
Hörni! Som flaskis säger så är det ju väldigt okaraktäristiskt beteende för Mikuru och Yuki. Jag föreslår idén att Haruhi 2009 var en förberedelse för filmen. Inte bara som reklam, utan även för att bygga upp lite mer bakgrund genom den handling som gick förlorad i och med att man hoppade över vissa delar förut. Till exempel så har vi ju dels "sympatisera med Yuki"-Endless Eight och dels det där avsnittet då Koizumi säger åt Kyon att Mikurus oskyldighet kanske bara är en "image" för att snärja honom. Kanske animerades de specifikt för att ge mer "impact" i filmen. :O
Kadokawa: [Haruhi director Tatsuya Ishihara made Endless Eight the way it was] very deliberately.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haruhi S2 (snarare S1,5) och koppling till filmen.
Hörni! Som flaskis säger så är det ju väldigt okaraktäristiskt beteende för Mikuru och Yuki. Jag föreslår idén att Haruhi 2009 var en förberedelse för filmen. Inte bara som reklam, utan även för att bygga upp lite mer bakgrund genom den handling som gick förlorad i och med att man hoppade över vissa delar förut. Till exempel så har vi ju dels "sympatisera med Yuki"-Endless Eight och dels det där avsnittet då Koizumi säger åt Kyon att Mikurus oskyldighet kanske bara är en "image" för att snärja honom. Kanske animerades de specifikt för att ge mer "impact" i filmen. :O
Kadokawa: [Haruhi director Tatsuya Ishihara made Endless Eight the way it was] very deliberately.

Jag hade lite fel

Som någon poängterade till mig i youtubevideon. Det är ju Tsuruya som vrider om Kyons arm! Ännu skummare! Jag som inte läst böckerna och inte alls vet mer om Disappearance än just det.. att Haruhi försvinner, är helt förbryllad! :O

Asakura verkar också komma tillbaks. Det hamnade lite i skymundan i videon just pga Yukis ändrade beteende och Tsuruyas våldsamma beteende

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Haruhi-filmen alltså... Den är enligt uppgift 163 minuter lång.

 

Vet ni vad det betyder?

 

Haruhi Suzumiyas försvinnande är världens längsta helanimerade film.

 

Det är faktiskt väldigt ovanligt att tecknade filmer är över två timmar långa. IMDb listar 54 titlar... och minst sju stycken är kortare än två timmar, och är bara med för att någon knasboll har satt in fel uppgifter. För den intresserade har jag kompilerat en lista av sökträffarna.

 

- Alla animéfilmer har fått sina spellängder korrigerade efter japanska filmsajten Allcinema. (Några andra har också fixats.)

- Alla filmer som inte är japanska produktioner är färgmarkerade.

- Flera av de filmer som inte är helanimerade med ny animation är förminskade.

 

Långa tecknade filmer (enligt IMDb).

Spoiler

Broken Saints (2001) 720m (en serie Flash-animationer)

Comme on voudrait nous faire croire que l'atomique est un champignon, fleur de napalm (1974) 210m (20 minuter experimentfilm som loopar)

My Friend Ganesha (2007) 190m (liveactionblandning)

The Vanishment of Haruhi Suzumiya (2010) 163m

Bhagmati (2005) 160m (Live-actionblandning.)

Arrivederci Space Cruiser Yamato: Soldiers of Love (1978) 151m (TV-serieremake)

Final Yamato (1983) 150m

The Life of Buddha (2007) 150m

Be Forever Yamato (1980) 145m

Kidô senshi Gandamu III: Meguriai sorahen (1982) 141m

Ôdîn - Kôshi hobune stâraito (1986) 139m

Kappa no ku to natsu yasumi (2007) 138m

Kidô senshi Gandamu I (1981) 137m

Tokyo Onlypic 2008 (2008) 137m (stilblandning)

Firebird: Daybreak Chapter (1978) 137m (liveactionblandning)

Parumu no Ki (2002) 136m

Ramayana: The Legend of Prince Rama (1992) 135m (liveactionblandning)

Ninja bugei-cho (1967) 135m (fotograferad manga)

Harmagedon: Genma taisen (1983) 135m

The Wonderful World of the Brothers Grimm (1962) 135m

Uchû senkan Yamato: Fukkatsuhen (2009) 135m

Space Crusier Yamato (1977) 135m (TV-serieremake)

Princess Mononoke (1997) 135m

Kidô senshi Gandamu II: Ai senshihen (1981) 134m

Kamui no ken (1985) 132m

The Lord of the Rings (1978) 132m

Greedy Guts (2000) 132m

Crusher Joe (1983) 132m

Sayônara, ginga tetsudô Surî-Nain: Andromeda shûchakueki (1981) 130m

Space Pirate Captain Harlock: Arcadia of My Youth (1982) 130m

Shatranj Ke Khilari (1977) 129m

One Thousand and One Nights (1969) 128m

Steamboy (2004) 126m

DuckTales: Treasure of the Golden Suns (1987) 125m

Spirited Away (2001) 125m

Future War 198X (1982) 125m

Castle in the Sky (1986) 124m

Akira (1988) 124m

Heart String Marionette (2010) 122m

Space Firebird (1980) 122m

The Sky Crawlers (2008) 121m

Sen-nen joô (1982) 121m (TV-serieremake)[/size]

Incompleto (2006) 120m

Locke the Superman (1984) 120m

El pequeño ladronzuelo (1986) 120m

Fantasia (1940) 120m

Creepshow (1982) 120m

Wings of Honneamise (1987) 119m

Kidô senshi Gandamu 0083: Jion no zankou (1992) 119m (OVA-serieremake)

Symphony in August (2009) 118m

Mobile Suit Gundam F91 (1991) 115m

Black Jack: Two Doctors in Black (2005) 100m

Gekijô ban Kara no kyôkai: Satsujin kôsatsu (2009) 100m

Gekijô ban Kara no kyôkai: Dai roku shô - Bôkyaku rokuon (2008) 60m

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
Haruhi kommer på Blu-ray den 22 oktober. 28 avsnitt, två konserter och extramaterial, bara 40 000 yen (under 3500 kr). "Komplett" kallar de den, fast filmen verkar inte ingå. Fnys.

Som vanligt ett hutlöst högt pris på japanska Blu-ray releaser. Jag hoppas att amerikanska Bandai Entertainment släpper Haruhi på Blu-ray.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, sett till omständigheterna är det ju inte så farligt. Lösvolymerna kostar mer än 7000 kr -- och det på DVD! (Och volymerna i begränsad utgåva kostar ännu mer!)

 

Red.: BD-boxen har engelsk text och 430 minuter extramaterial. (TV-serierna är på 650 minuter.)

 

Red.: Apropå engelsk text... lite off-topic, men Black Rock Shooter, den kommande animén (kort köpfilm), baserad på en Vocaloid-låt av Supercell, är skriven av Haruhi-författaren Nagaru Tanigawa tillsammans med regissören Shinobu Yoshioka. Den kommer att vara textad på 7 språk. :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det är också värt att tillägga att den fjärde boken vilken filmen är baserad på kommer ut redan nu den andra november i sin officiella översättning till engelska.

 

Göttigt att värma upp med boken innan kanske, alternativt läsa den efteråt om man inte vill "förstöra" filmen, vilken i sig är förbannat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Om jag skulle se Haruhi nu så skulle jag nog se de 28 avsnitten i kronologisk ordning, avrundat med filmen. :d

Om jag skulle se Haruhi nu så skulle jag först se airing order, sen airing order igen, sen 09 (eller bara de nya 09-avsnitten beroende på hur länge jag väntat/hur bra minne jag har), sen filmen.

 

(:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men missade man Haruhi när det kom ut så försvinner ju även halva nöjet med att alla "wtf"-ade samtidigt som en själv. Precis som man missar halva nöjet med EE då alla blev förbannade i realtid.

 

Skall man se haruhi nu för tiden så föreslår jag, liksom Sceleris, att man kollar på serien för dess handling och inte för dess ursprungliga wtf? Hade det bara varit en säsong hade jag kunnat förslår sändingsordningen, men nu är det två säsonger inbäddade i varandra och då är det bättre att se de 28 avsnitten i kronologisk ordning för att bättre förstå handlingen (och den underbara filmen som kommer snart!)

 

Kort sagt, sändningsordningen var en småkul grej när den kom, men nu har det gått lång tid och det roliga är en sak som var kul då, nu är det bara i vägen för en otroligt bra handling och en överlag högintressant (och aktuell) serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det fanns två anledningar till att stuva om ordningen på första versionen av Haruhi (14 avsnitt): dels som en gimmick/PR-ploj, och dels för att berättelsen skulle vara bättre rent dramaturgiskt. Det kronologiskt sista avsnittet ("Someday in the Rain") är antiklimaktiskt jämfört med det kronologiska sjätte avsnittet, men om man ser långfilmen som final blir det nog finfint att se alla 28 kronologiskt före.

 

Men om man bara ska se 14 avsnitt skulle jag nog också säga att TV-ordningen är att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kronologiskt sista avsnittet ("Someday in the Rain") är antiklimaktiskt jämfört med det kronologiska sjätte avsnittet, men om man ser långfilmen som final blir det nog finfint att se alla 28 kronologiskt före.

Om man är en sån där tråkig som bara bryr sig om storyn :(

 

Det blev så att jag såg den i kronologisk ordning. Men om jag köper serien på Dvd (vilket jag lär göra, då jag vill se alla 28 avsnitt) så kanske jag ser avsnitten i Tv-ordningen.

Åå, det går nog inte. Inte om du ska se alla 28 avsnitten. Det var bara de 14 från 2006 som var i udda ordning. 2009 så sändes alla avsnitt i kronologisk ordning. Om du inte ser 06 först och sen de nya 09 avsnitten, men det skulle vara väldigt udda :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åå, det går nog inte. Inte om du ska se alla 28 avsnitten. Det var bara de 14 från 2006 som var i udda ordning. 2009 så sändes alla avsnitt i kronologisk ordning. Om du inte ser 06 först och sen de nya 09 avsnitten, men det skulle vara väldigt udda :3

På så vis, då får jag väl titta igenom avsnitten från 2006 igen efter att jag sett avsnitten från 2009. Hur är det med mangan, då? Går den efter TV-ordningen eller i kronologisk ordning? Eller går den kanske en helt egen väg?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man är en sån där tråkig som bara bryr sig om storyn :(

Man ska inte heller sätta för mycket vikt i ett jippo.

 

På så vis, då får jag väl titta igenom avsnitten från 2006 igen efter att jag sett avsnitten från 2009. Hur är det med mangan, då? Går den efter TV-ordningen eller i kronologisk ordning? Eller går den kanske en helt egen väg?

Mangan vet jag inte, men originalet i bokform är så vitt jag vet kronologiskt. Rätta mig den som vet, men jag tror att första boken täcker de kronologiska första sex avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...