Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg precis klart Shingetsutan Tsukihime. Anledningen till att jag började titta på den var att jag fastnade för ett (ganska intetsägande) wallpaper som jag hittade. Kollade upp namnet på karaktären och sökte. Såg att personen i fråga är med i en film som inte är gjord än. Filmen i sin tur utspelar sig "i samma värld" som just Tsukihime. Lite långsökt kanske, men på den vägen var det i alla fall. =)

 

Aja, serien var ganska kort... lite väl kort i mina ögon. På sina 12 episoder hinner den inte leverera det den skulle kunna - om man jämför med exempelvis Air. Det är visserligen ganska orättvist att använda sig av Air som måttstock, men ändå. Det den hinner leverera är dock helt okej. Animationerna ser bra ut, och soundtracket kan jag absolut inte klaga på... även om det kanske inte sticker ut som något särkilt så passar det bra till det visuella.

 

Om jag ska klaga på något, lite sådär små-obligatoriskt, så får det blir slutet (otippat va? ^^) samt några av röstskådespelerskorna. Det var några gråt-scener där det verkligen hördes att de "torr-grät". Bakom denna titel står Type-Moon, och trots att det både är inkorrekt och orättvist att dra jämförelsen så konstaterade jag att Tsukihime inte spelar i samma liga som F/SN... i varje fall inte i min bok.

 

Följ länken för vidare upplysning om serien: http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=2938

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns en översättningspatch till Tsukihime spelet också om du skulle vara intresserad, animen tar bara upp en bråkdel av vad det innehåller. Jag har skrivit mer om det här.

 

Filmen du pratar om är Kara no kyokai som ska komma någongång under 2007 och är lite av en prototypversion till Tsukihime. Den är från första början en novell men finns garanterat inte översatt och innehåller ett språk som jag inte ens vill kommentera på (det kan inte enbart vara japanska allafall...).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar för länken.

 

Japp, Kara no Kyoukai ska komma i år, och det senaste jag läste sade att istället för att göra det till en film så kommer det vara 7 stycken delar som släpps. Tror någon snackade om att delarna kommer vara i samma längd som "dubbelavsnitt" ungefär, eller kanske till och med en timme långa. Vet inte hur pass bra det stämmer dock.

 

Ett avsnitt per kapitel i boken med andra ord. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis på Spirited Away och Mononoke-Hime... något som jag tyckte att jag borde ha sett till att göra för länge sedan. Mmm... mysigt animerat i båda fallen, men jag måste säga att jag gillade Mononoke betydligt bättre. Båda är helt klart sevärda, och om det nu är någon förutom jag som inte har sett dem tidigare så kan jag naturligtvis rekommendera dem med rent samvete. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto

 

Nu har man äntligen sett klart det som till slut blev en av mina top5 anime från 06. Första halvan är bra men andra halvan är flera klasser bättre. Gillar stilen hur dem berättar storyn , plus att soundtracket är bland det bättre på på länge.

 

Avsnitt 26 (sista)

När dem satt mot varandra och man såg statyerna i bakgrunden + musiken , då satt man och tänkte att detta är fan ta mig riktigt bra.

 

Tyckte också att dem gjorde sista striden till något bra, kändes helt riktigt det som hände osv.

 

9.0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto

 

Nu har man äntligen sett klart det som till slut blev en av mina top5 anime från 06. Första halvan är bra men andra halvan är flera klasser bättre. Gillar stilen hur dem berättar storyn , plus att soundtracket är bland det bättre på på länge.

 

Avsnitt 26 (sista)

När dem satt mot varandra och man såg statyerna i bakgrunden + musiken , då satt man och tänkte att detta är fan ta mig riktigt bra.

 

Tyckte också att dem gjorde sista striden till något bra, kändes helt riktigt det som hände osv.

 

9.0/10

 

Såg också klart på denna nyss men måste säga att jag inte tycker den vart lika bra som du tycker. Håller med om att första halvan är bra men tycker sen att det går allt för snabbt och det hoppas väldigt mycket.

 

26

Själv tyckte jag sista striden vart pankaka men det är ju en smak sak. Det hände liksom aldrig något tycker jag och det fick aldrig det dära klimaxet som jag satt och vänta på.

 

Allt som allt var det en helt okej serie ändå i slut ändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto

 

Nu har man äntligen sett klart det som till slut blev en av mina top5 anime från 06. Första halvan är bra men andra halvan är flera klasser bättre. Gillar stilen hur dem berättar storyn , plus att soundtracket är bland det bättre på på länge.

 

Avsnitt 26 (sista)

När dem satt mot varandra och man såg statyerna i bakgrunden + musiken , då satt man och tänkte att detta är fan ta mig riktigt bra.

 

Tyckte också att dem gjorde sista striden till något bra, kändes helt riktigt det som hände osv.

 

9.0/10

 

Såg också klart på denna nyss men måste säga att jag inte tycker den vart lika bra som du tycker. Håller med om att första halvan är bra men tycker sen att det går allt för snabbt och det hoppas väldigt mycket.

 

26

Själv tyckte jag sista striden vart pankaka men det är ju en smak sak. Det hände liksom aldrig något tycker jag och det fick aldrig det dära klimaxet som jag satt och vänta på.

 

Allt som allt var det en helt okej serie ändå i slut ändan.

 

26

Det som var i mitt tycke "slutet" var när Akizuki besegra tjejen (glömmer alltid namnet ;/ ). fighten efteråt var mer en nertrappning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Da Capo S.S

 

 

Jag tyckte faktist om den här(antar att jag är en av få som gör det här på forumet). Den hade väldigt många bra sidor som var spännande, intressanta och bjöd på massa skoj från början till slutet. De nya karaktärerna var rätt underhållande och rätt unika. Den blev dock bäst framåt slutet och hade ett perfekt slut.

 

Det sämsta med serien var en mycket irriterande liten snorunge(ny karaktär) och förstörde mest men framåt slutet blev det faktist sjyst och bra. Mycket drama, en hel del komedi och en del romans.

 

Den var helt klart sevärd tycker jag men sämre än Da Capo(kanske inte så konstigt då det var andra producenter etc). Lite trist att några karaktärer såg lite annorlunda ut men efter ett par avsnitt var det faktist rätt okej och inga större fel.

 

Hoppas Da Capo 2 blir bättre dock!

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

26
Det som var i mitt tycke "slutet" var när Akizuki besegra tjejen (glömmer alltid namnet ;/ ). fighten efteråt var mer en nertrappning.

 

26

Den fighten var klart mycket bättre än den allra sista. Den sista kändes helt avknäppt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tokyo Majin Gakuen Kenpucho, 14 ep.

 

Helt ok serie, fina fightingscener med en bra story. Trodde den skulle vara längre som serie iaf en 26 avsnitt så blev lite förvånad när man upptäckte den bara var 14 :( . Bra slut med, lyckades binda ihop en hel del men inte allt.

 

 

7,0/10

 

 

Verkar som nästa chapter(Martial Fist) kommer i Juli ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tokyo Majin Gakuen Kenpucho, 14 ep.

 

Helt ok serie, fina fightingscener med en bra story. Trodde den skulle vara längre som serie iaf en 26 avsnitt så blev lite förvånad när man upptäckte den bara var 14 :( . Bra slut med, lyckades binda ihop en hel del men inte allt.

 

 

7,0/10

 

 

Verkar som nästa chapter(The Martial Fist) kommer i Juli ;)

 

 

Råka visst ta quote istället för ändra :/ , någon som kan får gärna radera detta

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tokyo Majin Gakuen Kenpucho, 14 ep.

 

Helt ok serie, fina fightingscener med en bra story. Trodde den skulle vara längre som serie iaf en 26 avsnitt så blev lite förvånad när man upptäckte den bara var 14 :( . Bra slut med, lyckades binda ihop en hel del men inte allt.

 

 

7,0/10

 

 

Verkar som nästa chapter(Martial Fist) kommer i Juli ;)

 

Håller med om allt dära, även slutbetyget. OPn och EDn var så jävla sköna och även musiken i själva serien tyckte jag. En sak som jag vill se mer av är Hiyu. Och om nästa chapter kommer i Juli redan blir jag jävla glad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gunbuster2

 

Bra uppföljare som verkligen inte gjorde mig besviken. Känndes som dem lade lite mer tyngd på humorn, iaf de första 3 avsnitten och de 3 sista blev av den lite tyngre sorten även om det inte var allt för dramatiskt. Slutet i sig känndes bra, passade mig perfekt ;)

 

 

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoshizora Kiseki

 

En helt ok anime, inget speciellt, levererar det man kan förvänta sig.

Alltid svårt att få ihop en bra historia på 25 minuter.

 

6/10

 

Hotori - Tada Saiwai wo Koinegau

 

Småsorlig film , bra story och animation. Hamnar på den övre delen i betyskalan.

 

7,0/10

 

Spirited Away

 

Gillade den från första minuten, animationen , rösterna , storyn

allt var riktigt bra ;)

 

9,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Canvas 2

 

Hm, bra serie med skön historia(fast inte speciellt orginell). Roliga karaktärer, bra stämning men blev lite för utdragen och seg vid vissa tillfällen. Sen kom det aldrig några speciella överraskningsmoment heller så man kunde nästan lista ut vad som skulle hända härnäst. Men den var helt klart sevärd och slutet var underbart.

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mimi wo Sumaseba

 

 

Riktigt sevärd film, gillar den här sortens animation. Rösterna var härliga med.

När de spelade nere i källaren var en riktig höjdare ;) , country road på japanska regerar :)

 

 

9/10 (Både denna och Spirited Away ligger nära till att få 10/10, men känner att något lite saknas)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tittat på en hel del bra den här veckan.

 

Började med att nosa på Magical Girl Lyrical Nanoha-serien och inledde med Triangle Heart ~Sweet Songs Forever~. Animenewsnetwork listade den som föregångare till Nanoha-säsongerna, men jag måste säga att det verkligen inte var nödvändigt att titta på den. Den har i princip ingenting whatsoever att göra med serierna, men eftersom den är på 4 avsnitt och inte ap-dålig så gjorde det inget egentligen. Triangle Heart är väl dock inget jag skulle rekommendera någon att se på.

 

Gick därefter över på själva Magical Girl Lyrical Nanoha. I början (5 första episoderna) tyckte jag inte att det var något att hänga i granen, men därefter satte serien fart. Det var lätt att fastna för karaktärerna, och bitvis var animeringen mer än tillfredsställande, kanske främst i action-sekvenserna. Upplevde att de hade en förhållandevis hög fps och det var inte så mycket "stå och stirra på varandra i 10 minuter utan att slåss och fälla intetsägande oneliners"-scener som plågar serier som Bleach och Naruto. Något som jag däremot störde mig på var att man valde att visa hela sekvenserna när töserna aktiverar sina "krafter" och får nya kläder och stavarna materialiserades - även långt in i serien. Var nästan så att man hann gå på muggen eller koka kaffe under tiden. (Överdrift, men ni förstår vad jag menar ^^)

 

I slutändan tyckte jag att serien var riktigt bra, även om själva konceptet kanske inte till fullo är min kopp med te.

 

Därefter var det ju dags att angripa Magical Girl Lyrical Nanoha A's, och inledningsvis tyckte jag att de hade tagit ett rejält steg framåt när det gällde fighting-scenerna. Storyn inleddes mer eller mindre direkt till skillnad från föregångaren. Däremot tyckte jag mot slutet att det blev lite smått enformigt då samma personer slogs mot varandra i mer eller mindre varje avsnitt. Handlingen är väl lite förutsägbar, men i den här sortens serie tycker inte jag att det gör något. Vet inte riktigt om jag tycker att den här säsongen var bättre eller sämre än den första. Visst, kanske lite små-enformigt mot slutet i denna, men å andra sidan satte den här säsongen igång "ordentligt" betydligt tidigare än den första. Kan väl inte säga så mycket mer än att jag gillade dem bägge två.

 

Jag har nu 6 (tror jag) episoder av Magical Girl Lyrical Nanoha StrikerS att avverka innan jag är ikapp japansk TV som er andra. Tänkte dock smita emellan med lite annat innan jag tar itu med det, alternativt vänta tills hela serien är klar. Jag tyckte mig dock se att StrikerS skulle vara dubbelt så lång som de båda tidigare säsongerna, så kanske blir det så att jag hugger in på dessa avsnitt när jag väl blir sommarledig. Det är inte så vansinnigt lång tid kvar tills dess. =)

 

Jaja, det senaste jag såg (såg sista avsnittet för någon timma sedan) var Gunbuster. Kan direkt inleda med ett stort tack till Sceleris som gjorde att jag fick upp ögonen för det här lilla mästerverket genom sin post i den här tråden (längst ner på första sidan)

 

Gunbuster är en serie som levereras på 6 avsnitt, och den här kompakta lilla historien kan väl nästan liknas med en emotionell berg-och-dal-bana. Serien är gammal, och om man bara gillar serier som visuellt ser ut som moderna verk a'la Kyoto Animation (exempelvis) så kanske man inte tilltalas allt för mycket. Jag tycker dock att serien med tanke på åldern ser väldigt bra ut visuellt, kanske främst för att jag gillade animerings-stilen starkt.

 

Det finns en mängd anledningar till att se Gunbuster, för det rör sig inte bara om en stor "stepstone" i anime-historien. Handlingen imponerade stort på mig, och jag har aldrig sett en så här pass kort serie som ändå hinner leverera så mycket handling och samtidigt bygga upp ett tillfredsställande karaktärsdjup. Visst, Air ligger nog kvar på min förstaplats när det gäller just den egenskapen, men den är ju dubbelt så lång och det går inte direkt att göra en rättvis jämförelse då skalan för detta inte är proportionell mot antalet episoder (öhmm... nåt sånt). Storyn är både väl genomtänkt och välskriven, det visuella är - för sin tid - riktigt bra i mina ögon, och även om fx-ljudet kanske inte är sådär strålande (vilket man får ha överseende med med tanke på åldern) så gör röstskådespelarna fruktansvärt bra ifrån sig. En annan sak som jag gillade starkt var implementeringen av tids-aspekten då man färdas i ljushastighet. Det kryddade handligen och karaktärsdramat på ett väldigt fint sätt.

 

Jag tror inte att jag tänker prata något direkt om handligen i serien, eller ens försöka mig på att skriva något annat om den heller. Inte heller tänker jag skicka iväg er till animenewsnetwork.com eller något liknande. Jag tycker dock att ni inte ska läsa det som döljer sig under Sceleris spoiler-tag i tråden som jag länkade till längre upp i texten. Visst, det var den posten som fick mig att se serien, men jag tror att genomslagskraften blir större om ni inte vet hur serien slutar (det är nämligen slutet som beskrivs i posten)

 

För att få en mer "spoiler-fri" bakgrund till Gunbuster kan ni ju surfa in här där Sceleris pratar av sig så det heter duga om serien i fråga. ^^

 

Kan slutligen säga att jag rekommenderar vem som helst att se serien, oavsett vad man sett/gillat tidigare. Visst, den faller säkerligen inte alla i smaken, men det är ändå anime-historia som levereras på sammanlagt ungefär 3 timmar. I mina ögon är det riktigt bra, så ge gärna Gunbuster en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...