Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Åh, jag ser att du lyckades slita ifrån dig efter andra avsnittet. Jag började själv se denna serie ungefär på samma sätt som dig, fast för mig var det en söndagskväll, och jag hade en tidig morgon i skolan på måndagen. Men ändå fortsatte jag, och hade kollat klart på serien runt klockan halv fyra på morgonen. Efter det var jag även illa tvungen att skriva av mig, eller se vad andra hade skrivit om serien.

Dock hittade jag inte mycket, då jag ännu inte var insatt i communityn. Men jag lyckades efter lite sökande hitta animanga-forumet som var den första kontakten jag fick med andra likasinnade ^^

 

Kul att du gillade den, nu till den oundvikliga frågan: Haruka eller Mitsuki? Själv var och är jag en 100-procentig Haruka-ist ;)

 

 

Edit: Skatan, Noir var medioker (imo) (!). Och hur många gånger ska du se den? Kolla på lite andra serier, som Seto no Hanayome :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att du gillade den, nu till den oundvikliga frågan: Haruka eller Mitsuki? Själv var och är jag en 100-procentig Haruka-ist ;)

 

Hehe, Mitsuki ftw! Jag tar resten under en hide-tag eftersom jag hoppas att min post kan få någon som inte sett KGNE att faktiskt göra det. ^^

 

Mitsuki

Från början kände jag spontant att Mitsuki "was the way to go", och då snackar vi första avsnittet. Led lite med henne då hon, trots sina egna förtryckta känslor, parade ihop honom med Haruka... allt för sin bäste vän. Romantiken och dess uppbyggnad kring Narumi och Haruka var dock så fruktansvärt fin, gullig, genuin och... ja, du som har sett den vet ju själv hehe, så jag övergick till att tycka att allt var precis så som det skulle vara. Kan dessutom tillägga att jag till och med kände mig lite sur på Mitsuki som "stal" tid från dem, och efter olyckan tyckte jag först att det kändes fel att Narumi var med just Mitsuki.

 

Allt eftersom serien gick vidare så vann ändå Mitsuki då tillbakablickar och all information om deras förhållande gav sig till känna. Att Mitsuki hade känslor för Narumi redan innan hon introducerade Haruka för honom (även om hon inte ens själv accepterade sina egna känslor), samt faktumet att Narumi egentligen var kär i Matsuki gjorde bara valet lättare för mig. Men, visst fan led jag med Haruka... inget snack om saken. Något som jag gillade med serien var att den fick mig att sitta och hoppas att både Haruka och Mitsuki skulle bli lyckliga... något som man samtidigt visste var en omöjlighet.

 

Jag måste kontra med en fråga till dig flaskis... Kaede eller Asa? =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag valde Kaede. Om jag ska argumentera för det så kan jag säga att Kaede på något sätt berörde mig mest av alla rollfigurer i serien.

 

spoilers

Främst var det hennes ovillkorliga tillgivenhet till Rin som fångade mig. Sen även när man fick reda på deras förflutna, så kände jag en stark sympati för Kaede. Jag vill tillägga att scenen vid bron berörde mig djupt. Jag vet inte hur många gånger jag sett den, och jag kan fortfarande se den. Visst, hon må klassificeras som en yandere, men på något sätt kände jag en naturalism-koppling där, att man är en produkt av arv och miljö. Något som fick mig att förstå att Kaede ändå har haft ett svårt förflutet där både hat- och skuldkänslor blandats.

 

Asa var däremot (i alla fall i animen) en karaktär som Rin aldrig riktigt verkade visa tillgivenhet till, och att han helt plötsligt rusade in i hennes famn mot slutet kom som en shock for mig. Asa var bara en "tease" karaktär enligt mig.

 

Så om man tänker på karaktärernas relation och vem som fångade mitt hjärta så är mitt val Kaede.

Trots slutet så tycker jag ändå att Asread gjorde ett riktigt bra jobb med Shuffle. Vad jag förstått så är spelet rätt så mediokert, och animen blev en mycket bättre produkt än originalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då får du inte glömma att se Akane Maniax OVAn som binder samman Kimi ga nozomu eien med deras andra och största spel serie Muvluv (ge mig en anime!!). Räkna dock inte med någon drama, Akane Maniax är en komedi.

 

Kanske kan vara kul att läsa lite om Muvluvs karaktärer om du tänker se den eftersom många av dom dyker upp i den.

 

Muvluv/Unlimited (del 1&2) : http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?p=117895#117895

 

Muvluv Alternative (del 3) : http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?p=127388#127388

 

Ja jag vet det var skamlös reklam för mina recensioner...

 

Och för sakens skull, jag föredrog Haruka mest efter Kimi ga nozomu eien men gillar numera Mitsuki mest av dom två efter Muvluv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med dig angående Shuffle!. Jag är också Kaede-ist. Inget snack om saken. Om jag skulle beskriva serien med ett ord så skulle jag säga "tragedi". Detta på grund av faktumet att tragedin kring Kaede, i mina ögon, ställer alla andra relationer och karaktärer i skuggan.

 

Edit: Orrin, jag har redan Akane Maniax på datorn. "Införskaffade" den under tiden som jag såg de två sista avsnitten av KGNE. ^^

 

Ska ta en titt på dina recensioner också. Men Muvluv berör alltså karaktärerna från KGNE? Fick för mig det efter att ha läst det du skrev. Aja, det klarnar säkert när jag har följt länkarna och läst, hehe. =)

 

Edit 2: Ahhh... nu är jag med.

 

Nu ser jag dessutom varifrån du har fått din avatar. ^^

 

Edit 3: Hehe, Ayu Mayu Theater har jag sett. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp Sumika var tagen av DB när jag gjorde den här så det fick bli Kasumi istället, även om hon är nästan lika bra men bara nästan.

 

Efter Akane Maniax har du även Ayu Mayu Theater, fast där är det mest Muvluv Alternative skämt så den kanske inte passar lika bra.

 

Så nu ska jag inte gå mer offtopic :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart Rozen Maiden säsong 2, gullig anime måste jag säga. Små söta dockor som fightas. Hade inte stora förväntningar om denna anime men det visade sig vara värd att se. Dock var jag besviken på hur den slutade. Eftersom man mer än gärna hade velat se lite vad som händer lite efter det hela.

 

 

Edit: Efter att jag har kollat klart på OVAn(Tack Flaskis för att du sa att det fanns en) så måste jag helt klart säga att dom 2 avsnitten var mina favoriter.

Är dock lite besviken bara att man inte fick veta så mycket mer vad som hände efter säsong 2, så det får väl bli ett "så levde dom glada i resten av sina liv"slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart Rozen Maiden säsong 2, gullig anime måste jag säga. Små söta dockor som fightas. Hade inte stora förväntningar om denna anime men det visade sig vara värd att se. Dock var jag besviken på hur den slutade. Eftersom man mer än gärna hade velat se lite vad som händer lite efter det hela.

Mangan ska vara klart bättre. Animen skiljer sig lite eftersom Barasuishou inte har samma roll i originalet, vilket visas genom att rosen sitter på hennes vänstra öga i animen, jämfört med högra ögat i mangan.

 

Nu fattas bara att du ser OVAn på två avsnitt. De två klart bästa avsnitten enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det senaste jag såg var Koi Kaze, ett kontroversiellt drama som jag snappade upp från Orrin. Jag tyckte om serien, även om själva dramat har sina obehagliga aspekter. Serien tar detta tabu och gestaltar det på ett vuxet sätt, utan att över huvud taget skämta med eller om det, och jag tror att en stor del av behållningen låg i det om jag ska vara ärlig. Röstskådespelet är bra, pianomusiken passar in fint och handligen gör ett stort intryck på tittaren. I varje fall på mig.

 

Jag rekommenderar verkligen serien för den behandlar ämnet så satans bra. Helst vill jag inte spoila episod 1 (av 13), men om du måste läsa mer för att skapa dig en uppfattning så klicka på hide-taggen så promotar jag vidare där. Det absolut bästa vore dock att titta på episod 1 utan att ha läst det som döljer sig nedan.

 

Läs helst inte =P

Hur viktigt är ett första intryck, det första mötet? Du är 27 år och bor med din pappa. Dina föräldrar är skiljda och du har inte träffat din mamma eller din syster sedan du var liten. Du blev nyligen dumpad av din flickvän men livet går sakta vidare. Genom en serie händelser möter du en 12 år yngre tjej, väldigt söt men väldigt ung. Ni pratar, om kärlek och förhållanden, och av någon anledning anförtror du henne dina inre tankar. Du gråter plötsligt, hon tröstar dig. Trots den stora åldersskillnaden är du attraherad av henne, nyfiken. Något hos henne tilltalar dig. En man kommer gående, glatt vinkandes i riktning mot er. En chock för stor att förtränga infinner sig när ni båda samtidigt utstöter "pappa".

 

Kan man radera ett första intryck? Kan du komma att betrakta den syster du inte har sett sedan hon var 2 år gammal som just en syster, trots att du har börjat lära känna henne på helt andra premisser? Koi Kaze gör en djupdykning på området och väcker både tankar och känslor hos tittaren. Vissa hatar den, andra älskar den. Ta en titt själv, och fy skäms att du klickade på spoilern. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utawarerumono. 9/10

 

:(*

 

 

Fan, blev rörd bara av att tänka på slutet! ZOmg!

 

Fler som förstått hur underbart underbar den serien är!

 

Måste se om den snarast.

 

Så den är så bra? Har tänkt att se den ett tag nu men aldrig blivit av, får se till att ta tummen ur ändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det senaste jag såg klart var Mezzo, en serie på 13 delar som utspelar sig ett gäng år efter Mezzo Forte, den OVA i två delar som gjorde sig mer eller mindre känd för sina grova Hentai-inslag. Vad tyckte då jag om Mezzo? Tja, jag reagerade lite över att episoderna i sig är "avslutade kapitel". Det kändes lite som en del live action-serier där det inte gör något för handlingen om man missar ett avsnitt. De flesta live action-serierna med den egenskapen är ju dock 45-minuters-avsnitt, och i det här fallet kändes det mest som att storyn inte hann etableras förrän avsnittet var klart. De enda avsnitten som "löste av varandra" storymässigt var de tre sista.

 

Karaktärerna är rätt tråkiga, framförallt den äldre av de tre medlemmarna i DSA (Danger Service Agency), och något som gör det hela värre är att alla röstskådisar utom möjligtvis en gör ett, i mina ögon, riktigt dåligt jobb. Storyn är väl mer eller mindre värdelös om man frågar mig, och en del saker verkar inte ens vara genomtänkta. Jag menar, om det fortsätter att regna och regna och regna, hamnar jordens kontinenter under vatten då? Öhmm... nej, såvida vattnet inte kommer från rymden på något jävla vänster. Manusförfattaren verkar inte känna till det kretslopp som beskriver fenomenet regn över huvud taget. Aja, det där var bara en liten fotnot, men om vi säger som så att handlingen varken imponerar eller engagerar för fem öre så har vi sammanfattat den rätt bra.

 

Okej, vad har vi så här långt? Mediokra karaktärer, dassig och icke-engagerande handling, pissigt röstskådespel och ja... animationerna (de karaktärsrelaterade) är verkligen inget att hurra över heller. Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna när jag säger detta, men Mezzo för mig är ungefär lika mycket värt som det man spolar ner i toaletten. De som inte har sett serien (typ alla antar jag) gör bäst i att hålla sig borta. Jag sitter i nuläget och förväntar mig att någon sorts medalj ska komma på posten, då jag faktiskt tog mig igenom hela serien. Det här var det sämsta jag har sett hittills (om man inte inkluderar live action naturligtvis).

 

Nej, nu ska jag nog göra som vanligt och hugga in på något som jag vet är bra, eller som i varje fall håller hög kvalitet. Jag står och väger mellan Rurouni Kenshin + OVAs och GitS: SAC + GitS: SAC 2nd GIG.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nu ska jag nog göra som vanligt och hugga in på något som jag vet är bra, eller som i varje fall håller hög kvalitet. Jag står och väger mellan Rurouni Kenshin + OVAs och GitS: SAC + GitS: SAC 2nd GIG.

 

Rurouni Kenshin är ett måste att ha sett, så det är bara att sätta igång med den! :)

GitS är jag personligen inget större fan av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nu ska jag nog göra som vanligt och hugga in på något som jag vet är bra, eller som i varje fall håller hög kvalitet. Jag står och väger mellan Rurouni Kenshin + OVAs och GitS: SAC + GitS: SAC 2nd GIG.

 

Rurouni Kenshin är ett måste att ha sett, så det är bara att sätta igång med den! :)

GitS är jag personligen inget större fan av.

 

Japp, för några månader sedan konstaterade jag att det fanns framförallt 3 enorma hål i "har sett-listan"; Neon Genesis Evangelion + filmer, Rurouni Kenshin och GitS (både filmer och serier). NGE älskade jag, och nu när jag är ledig hade jag tänkt att ta itu med dessa. Jag förväntar mig nästan mer av Kenshin, så jag lyder nog ditt råd. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas du gillar den! (:

 

Ska jag vara ärlig så tror jag inte jag skulle gilla den lika mycket om jag hade sett den först nu, men då jag såg den för många år sen när jag var relativt ny till anime så var det en riktig höjdare. Sen filmen är i princip som ett längre avsnitt från TV-serien och första OVA'n är mycket bra. Andra OVA'n däremot är vidrig, det var så att jag ångrade att jag hade sett den efteråt. Förstår inte vart dom ville komma med den, den förstörde helt TV-seriens slut och dessutom var den bara sorlig på ett så dumt vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag misstänker att jag borde ha sett den långt tidigare för att uppskatta den fullt ut. Men men, inte mycket att göra åt... bättre sent än aldrig, och jag tror inte att jag kommer bli besviken på den.

 

Det låter ju lite oroväckande det du säger om andra OVAn. Bara för att vara säker, det är Reflection vi snackar om då va? Om jag har fattat ordningen rätt:

 

Rurouni Kenshin --> Movie --> Trust and Betrayal --> Reflection (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...