Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Japp det stämmer, fast filmen bör man egentligen se runt avsnitt 60-70, efter kapitlet med Shishio avslutas passar nog bäst. Sen efter TV-serien så är det Reminiscence (Trust and Betrayal) som gäller och sen Seisouhen (Reflection). Reminiscence utspelar sig ju som du säkert vet innan TV-serien, fast jag tycker man ska vänta med den tills efter TV-serien ändå.

 

Sen angående Seisouhen så gör du som du vill, man bör väl se den när man ändå sett allt annat. Men jag hatade den verkligen. Men säger inget mer så att jag inte spoilar något, så får vi se vad du tycker när du själv har sett den. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg klart Kashimashi ~Girl meets girl~ igår. Grymt gullig serie får jag säga, har inte varit på så mycket humör för såna på sistone men denna gillade jag verkligen. Den handlar alltså om en kille som blir krossad av ett störtande rymdskepp (nej det är inte sci-fi någonstans) och blir återskapad av dom i rymdskeppet, men istället för att bli en kille igen blir han en tjej. Han var dock väldigt feminin innan. Det enda som man kanske kan klaga på är att man inte fick se mycket av personen som kille, man får inte ens se hans ögon. Då det är just "kille som blir tjej" som gör denna serien lite speciell så tycker jag det är rätt konstigt att dom valt att göra så. I övrigt en mycket mysig serie med känslor som inte ändras även fast personen ändras. 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Akira

 

Har inte allt för mycket att skriva om den utom att jag är djupt imponerad av animationerna, mest pga att jag har en dålig uppfattning om 80-tals anime.

 

Kort och gott så var det en bra film. Jag hade dock velat veta lite mer om Akira och de tre andra ungarna än vad man fick. Lite mer bakgrund på dem hade inte skadat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shuffle!

 

Helt okej "romance" serie men slutet var inte det bästa. Finns en bunt skönare "romance" serier än Shuffle!.

 

 

Fattar inte hur Rin skiter i kaede som levt med honom hela livet och faller för Asa istället som inte är mer än en bara "skolkamrat" och ännu värre att Asa blir kär i honom (hon är Kaede's bästa kompis har jag för mig). Helt sjukt. <-- Teckenfärgen är vitt här eftersom det är spoiler, visste inte hur skulle kunna göra en sådan spoiler grej.

 

Den får 4/10 enbart för att karaktärerna var rätt så sköna för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

() = []

 

(hide=Shuffle!)blablablablabla(/hide)

 

Då ser det ut som nedan:

 

Shuffle!

Angående det du skrev - jag kan inte göra annat än att hålla med. Jag har sagt det förr men jag säger det igen; det är ingen romantisk komedi i mina ögon, det är en tragedi... detta på grund av just Kaede's öde. Jag hatade Asa nästan lika mycket som jag hatade Rin och kommer ihåg att jag inte hade någon matlust på flera dagar efter att ha sett klart serien. :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ahh tackar för tipset :) försökte hitta hur man gjorde det på forumet men kom ingen vart :S kan vara p.g.a att jag e så arg efter att ha sett shuffle.

 

Shuffle!

Väldigt synd att den slutade med sådär, hade förväntat mig att se Rin kysser Kaede i slutet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker Shuffle! aldrig ska förtjäna under 5/10, speciellt om man bara är missnöjd med slutet. Asread gjorde ett fantastiskt arbete byggt på ett spel som inte ens är hälften så bra (or so I've heard). Jag hör också till KKK-skaran (dvs kitto-kitto-Kaede och inte det andra KKK:et som är känt), och jag ogillade slutet ordentligt, vilket jag skrev om tidigare i denna tråd.

Men trots det är den en riktigt bra serie och mitt personliga betyg på den är 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske ska förtydliga mig en aning. När jag skrev att jag höll med så syftade jag på slutet, inte betyget. Jag sätter ju aldrig sifferbetyg på serier, men jag kan säga att Shuffle! är en av 12 serier på min top 10. :|

 

<--- confused ^^

 

 

 

 

 

Edit: Och för att inte slira iväg allt för långt off-topic så kan jag lämna en delrapport på det jag tittar på - Kenshin. Är ju inte klar än, men har avverkat 2 av 3 arcs av serien och sett filmen. Jag tycker Kyoto-arcen (arc #2) var jävligt bra. Kommer med största sannolikhet behöva prata av mig om helhetsintrycket efter att ha sett filler-arcen (#3) och framförallt Trust and Betrayal och Reflection. =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nope, har inte sett den än. Eftersom den utspelar sig så långt innan TV-serien så tänkte jag att man kunde se den efter de 95 episoderna. Finns det någon anledning till att se TaB innan arc 3? I så fall gör jag det, även om jag hade tänkt spara det bästa till sist, det vill säga bägge OVA-serierna. (Måste dock erkänna att jag är lite orolig inför Reflection. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv såg jag klart hela tv serien innan man gick in på OVA , att sgå tillbaka till serien efter trust hade kännts märkligt, bättre att spara det bästa till sist :)

 

Angående reflection, antingen gillar man den eller starkt ogillar den verkar det som, personligen så var den riktigt bra med ett slut som biter sig fast :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker Shuffle! aldrig ska förtjäna under 5/10, speciellt om man bara är missnöjd med slutet.

 

Ja, eller så är man bara inte betuttad i porrspelsserier. Jag såg första avsnittet när det kom ut, och allt jag såg var en tråkig haremanime med stereotyper till karaktärer, nåt som jag lätt skulle kunna ge en 4 av 10 åt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo du Harlock, jag var nära att sluta titta på Shuffle efter att ha sett 4 avsnitt. Tur att jag har som principsak att aldrig sluta titta på en anime som jag börjat kolla på, för jag gillade den bättre än drygt 9 av 10 serier jag sett. =)

 

Men visst är det som du säger... smaken är som baken. I just fallet Shuffle så är dock början av serien väldigt missvisande enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eller så är man bara inte betuttad i porrspelsserier. Jag såg första avsnittet när det kom ut, och allt jag såg var en tråkig haremanime med stereotyper till karaktärer, nåt som jag lätt skulle kunna ge en 4 av 10 åt.

Tyvärr brast ditt argument när du nämnde att du bara sett första avsnittet. Mer eller mindre är första halvan av serien en som du kallade "porrspelsserie", men i andra halvan utvecklar serien ett djup som inte ens går att se ledtrådar till i början. Rekommenderas att se resten av serien.

 

Edit: Meatrose hann visst före :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker Shuffle! aldrig ska förtjäna under 5/10, speciellt om man bara är missnöjd med slutet.

Jag håller nog med flaskis, faktiskt. 4/10 och under är ytterst lågt. Själv har jag bara gett så lågt betyg åt anime som Tekken, Genocyber och MD Geist.

 

Inte vet jag, Shuffle! kan nog mycket väl vara klyschigt, stereotypiskt och hyfsat tråkigt, men jag har ändå svårt att tro att det kan vara så aktivt dåligt som de tidigare nämnda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag Shuffle! animen är 8/10 iallafall, mycket bra serie i allmänhet med söta och roliga personligheter. Tycker även likadant om spelet. Sen Shuffle! Memories har jag tyvärr inte sett än, det är ju knappt något nytt material så den står inte så jättehögt på listan att se just nu.

 

Och Kaede? Pff! Lisianthus! <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Aktivt dåligt" = veckans uttryck. =P

 

Hur som haver, jag grävde faktiskt fram Shuffle! ur arkivet och kollade upp var i serien saker och ting händer. Jag upptäckte då att det jag sa om 4 episoder var hel-fel, det verkar som om minnet tryter en aning. När jag var på väg att sluta titta hade jag sett 10 avsnitt. Minns det så väl nu... Chrno Crusade låg och pockade på uppmärksamhet, och de 10 avsnitt jag hade sett hade inte lyckats fånga mitt intresse nämnvärt. Det var som sagt tur att jag tittade klart, för ytterst få serier har engagerat mig så pass mycket emotionellt som Shuffle! gjorde i slutändan.

 

Jocke... håll dig borta från Shuffle! Memories. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tsukuyomi Moon Phase

 

 

Mysig vampyr, romans, komediserie som höll sig bra från början till slut. Hade väl en del moment som var lite sega men inga större brister. Bra story(lite förutsägbar och vanlig men det fungerar så varför inte?) och roliga karaktärer(och 2 av dem sötaste jag sett!). Det fanns även(nästan hela tiden) massa neko mimi mode! <3

 

9/10 Art <3<3<3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, det senaste jag såg i sin helhet var Rurouni Kenshin med tillhörande film och OVA:s. Jag har länge tänkt se allt detta, men det har inte blivit av tidigare helt enkelt. Förhoppningarna var höga med tanke på vad som i allmänhet sägs och tycks om den här serien. Lyckades den, trots höga förväntningar, leverera då? Jodå, visst gjorde den det.

 

Rurouni Kenshin (TV)

När serien satte igång så blev jag tidigt ganska förvånad över den lättsamma tonen. Jag hade nog förväntat mig något mer hel-seriöst och inte så mycket humoristiska inslag. Det gick dock ganska fort att vänja sig, och efter en stund tänkte jag inte på saken.

 

Serien är ju indelad i tre arcs. Arc nummer 1 (Tokyo-arc) var mest uppbyggd av kort-äventyr och genomsyrades inte direkt av en röd tråd. Jag har inte något emot detta berättarsätt om det som i det här fallet kommer en mer ordentlig huvudstory senare. Jag tycker snarare att det är ett bra sätt att introducera karaktärerna på samtidigt som den verkliga huvudstoryn känns mer maffig när man fått ta del av karaktärernas småäventyrliga "vardag" ett tag.

 

Arc nummer 2 (Kyoto-arc) var riktigt bra enligt mig. Den överlägset bästa i serien måste jag säga. Mer karaktärsutveckling, fler bra karaktärer, mer action och mer emotionellt. Mumma

 

Jag såg långfilmen här efter att ha avslutat arc 2, och den var väl helt okej. Det kändes ungefär som att titta på ett extra långt fristående avsnitt av serien. No more, no less.

 

Arc nummer 3 är ju ett filler-arc som fortsatte ända tills dess att serien lades ner. Det var som att gå tillbaka till short-story-modellen från arc nummer 1, och hade det inte varit för ytterligare karaktärsutveckling så hade jag tyckt att den här delen av serien var mer eller mindre onödig.

 

På det stora hela; jävligt bra, även om det mestadels beror på Kyoto-delen.

 

Trust and Betrayal

Den lite smått legendariska OVA-serien som toppar mången lista. Precis i början hade jag lite svårt för den, i jämförelse med TV-serien, annorlunda karaktärsdesignen. Visst, den ser mycket bättre ut, men man behövde fortfarande vänja sig vid den. Något som jag satt och funderade över var huruvida den här lilla serien skulle kunna leverera och avsluta en känslosam story. Det gjorde den ju med bravur. Det här är något av det bästa jag har sett såhär långt, och jag tror ärligt talat inte att jag kommer snubbla över så många verk som toppar detta. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men Trust and Betrayal kan mycket väl vara den andra serien någonsin som jag betygsätter som "mästerverk".

 

Reflection

Jag var nästan orolig när jag slog mig ner i soffan för att titta på den här sista OVAn. Man har ju hört både "bu och bä" från olika källor. Somliga gillar den, andra hatar den. Jag tyckte att den var riktigt bra faktiskt. Visserligen var det som så att jag redan visste om vad som händer i slutet och hade även ett hum om anledningen. Det finns väl en ganska god chans att jag hade blivit mer förbannad om jag hade varit helt "spoilerfri", men med vetskapen om vad som skulle hända kunda jag njuta av sättet det gestaltades på. Jag har inte läst mangan Rurouni Kenshin så jag har ingen som helst koll på hur storyn utvecklas och så småningom avslutas efter Kyoto-arcen, men i mina ögon var det här ett slut som etsade sig fast djupt i sinnet. Mycket bra, om än kanske inte riktigt lika bra som Trust and Betrayal.

 

:::Avslutning:::

 

Efter att ha blivit lite förvånad i början så levererade Kenshin & Co ordentligt, om man bortser från arc nummer 3 (filler-arc) i TV-serien. I fallet Rurouni Kenshin måste jag säga att OVA-serierna för en gångs skull är bättre än den ursprungliga serien. Visserligen så skulle man inte uppskatta dessa alls lika mycket om man inte hade sett serien innan. Mitt tips till personer som inte har sett detta verk än är att se serien först. Visst... Trust and Betrayal är en fristående prequel till TV-serien, men man får, i varje fall enligt mig, ut så mycket mer av den om man redan känner Kenshin som karaktär från att ha sett de 95 episoderna som TV-serien erbjuder. Om man nu inte kan ge sig till tåls så bör man i varje fall se klart Kyoto-delen av storyn. Tror den avslutades vid avsnitt 62 eller så. Något som i varje fall är helt säkert är att man inte får titta på Reflection innan man har sett allt annat som är relaterat till Rurouni Kenshin. Jag vill ju inte spoila någon, men det skulle minst sagt sabba en hel del. ^^

 

Bra story, bra musik, bra karaktärer och inget att klaga på när det gäller det visuella. Jag kan inte komma på en enda bra anledning till att inte se den här serien med tillhörande OVA-serier. De flesta har säkerligen redan gjort det, och det skulle vara kul att se hur många som säger "bra" och hur många som säger "anus" om Reflection. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ZOMG, såg precis klart Ghost in the Shell: Innocence. Handlingen var väl helt okej, men det som fick mig att höja på ögonbrynen var det visuella. Riktigt nice, och ljudet var grymt likaså. Klart sevärd film som känns både genomtänkt och genomarbetad. Ser verkligen fram emot Stand Alone Complex nu. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart Mahou Senshi Louie. Riktigt bra serie får jag faktiskt säga, helt klart över förväntan. Trevlig fantasyvärld med allt som hör till, roliga karaktärer och humor och allvar som blandas. Om man gillar tex mästerverket Slayers så lär man gilla denna. Det är just alla småäventyr och dylikt som gör att den påminner om Slayers, och även karaktärerna. Sen världen i sig och upplägget med ett "adventure party" bestående av en präst, magiker, krigare och tjuv påminner om Record of Lodoss War. Det enda som saknades var lite mer trevliga bishoujos! Vad har vi i vårat party förutom våran kära huvudkaraktär Louie? Jo, ett våldsamt muskelberg till kvinna, en gapig tomboy och en stuck-up kvinnlig präst. Det var en ren fröjd för ögat när Celcia the elfu kom. :> I vilket fall så har den helt klart förtjänat 8.5/10!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...