Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Gungrave

 

Lite små chockad att jag inte sett på den här tidigare, men kommer ihåg att jag bara såg på första avsnittet och tyckte den var skit typ. Bra att jag beslöt mig för att ge den en ny chans.

 

10/10

 

EDIT: Den borde nästan få 11/10 bara för att huvudpersonen kanske har ett av de tuffaste namnen jag sett i en anime serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den borde nästan få 11/10 bara för att huvudpersonen kanske har ett av de tuffaste namnen jag sett i en anime serie.

Heat, Brandon Heat. B)

 

 

Le Chevalier D'Eon, en episk berättelse om landskärlek, lojalitet, gudstro, korruption, hämnd och svek där man får följa fyra av Frankrikes riddare under deras svåra uppdrag och uppdaganden som tar dom genom Frankrike's Versaille, Ryssland's St. Petersburg, England's London och många andra platser i Europa's 1700-tal.

Den börjar med en tung handling direkt i första avsnittet som håller serien igenom och där mer och mer uppdagas om The Psalm of the King och allt omkring den ju mer man ser för att sedan avsluta allt storslaget i sista avsnittet.

Serien är allvarlig helt igenom, även om den har något lättsammare stunder med dom fyra vännerna. Den har också väldigt bra animerad, och Shinsen's 1080p HD release gör verkligen dom vackra miljöerna rätt.

Sen är det lite fräckt av många av personerna i serien har existerat i verkligheten och vad man vet om dom färgas av mycket i serien, sen är det ju även en intressant tolkning med D'Eon's själ(man) och Lia's själ(kvinna) i samma kropp då D'Eon var känd för att klä ut sig till kvinna och även om det var yrkesmässigt först eftersom han var en fransk spion så levde han större delen av sitt liv som kvinna sen.

 

Long live France! Viva la revolutione!

fPkloiXPd.jpg
...eller nåt. : D

 

9,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ONE - Kagayaku Kisetsu e

 

Mm, den var rätt bra för att vara School/Hentai faktist! Karaktärerna var trevliga, atmosfären var bra och storyn höll sig(3 st OVA) till slutet och den slutade bra.

 

Jag hade gärna sett en serie på 13 episoder med mer djup i och lite mer bakgrund på karaktärerna men man kan inte få allt här i världen.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Full Metal Panic Fumoffu

 

Jag har inte sett mycket anime, men de jag har sett skiljer sig ganska rejält genre mässigt från denna serie. Måste medge att jag blev positivt överraskad, trodde ej jag skulle gilla "highschooldrama-såpathingy" anime :)

 

Det enda jag saknar är ett bättre/avslutande slut samt en mer sammanhängande röd tråd. Varje avsnitt kändes som en separat händelse nästan vilket kan avra bra om det är en 1043253 avsnitt lång anime men nu kändes det lite onödigt.

 

Har inte sett FMP utan bara Fumoffu.

 

ger den 7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag saknar är ett bättre/avslutande slut samt en mer sammanhängande röd tråd. Varje avsnitt kändes som en separat händelse nästan vilket kan avra bra om det är en 1043253 avsnitt lång anime men nu kändes det lite onödigt.

 

Har inte sett FMP utan bara Fumoffu.

 

Lol inte så konstigt då, du har ju knappt någon koll på karaktärerna och deras förhållanden alls om du ser Fumoffu innan den första serien. Det är meningen att Fumoffu ska vara upplagt på det sättet och inte vara sammanhängande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag saknar är ett bättre/avslutande slut samt en mer sammanhängande röd tråd. Varje avsnitt kändes som en separat händelse nästan vilket kan avra bra om det är en 1043253 avsnitt lång anime men nu kändes det lite onödigt.

 

Har inte sett FMP utan bara Fumoffu.

 

Lol inte så konstigt då, du har ju knappt någon koll på karaktärerna och deras förhållanden alls om du ser Fumoffu innan den första serien. Det är meningen att Fumoffu ska vara upplagt på det sättet och inte vara sammanhängande.

 

Jag som gjorde lite research innan jag såg den och blev uppmanad att man ej behövde ha sett FMP serien innan man såg Fumoffu :/ Läste en DVD box recension (hittar itne länken atm) där författaren påstod att det inte var något som helst förkrav utan att den kunde räknas som en separat serie snarare än en sequel.

 

 

 

:( :( :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

den kunde räknas som en separat serie snarare än en sequel.

 

Så kan man väl säga, men en person (du i detta fallet :( ) som ser den serien utan att ha sett första serien förstår ju inte varför Sagara är som han är och knappt varför han agerar livvakt åt Chidori och massa sånt. Tror faktiskt jag minns att någon här sa i en tråd på forumet att man kan se Fumoffu utan att ha sett första serien, skämmes på den personen isåfall. :x

 

Nu har jag ingen större koll på böckerna (Meatrose har dock!) men FMP är i alla fall en samling noveller och den första serien följer då storyn i dom, medans Fumoffu är ett ihopklipp av dom noveller som istället för att föra storyn vidare har mer humor och dylikt i sig. Så man får ju inte reda på något om storyn eller karaktärerna direkt i Fumoffu. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är orginal serien lika bra som fumoffu?

 

Jadå det är den verkligen, men sen är ju smaken som sagt delad. Jag tycker båda serierna är svinbra, och tycker endast att den tredje serien är lite sämre. Finns gott om humor i första serien med, men också story, karaktärsutveckling och allvar. Är nästan säker på att du gillar första serien med!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nodame Cantabile

 

Väldigt väldigt charmig och bra serie i mina ögon. Man är knappast ett fan av den klassiska musiken, men efter att ha sett på den här serien kan de inte hjälpas att man tjuvlyssnar på någon låt när ingen hör, mest för att se om det är lika roligt att lyssna på det som till serien. :blush:

 

Humorn är även den skapligt rolig och Nodames ljud "gaboo" är ett av de härligaste. Nodame själv är ett riktigt charmtroll.

 

Nu så hoppas jag och tror på en andra säsong då jag tror att det ska finnas mer att hämta från mangan.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Smash hit

 

Vill ha tillbaka min tid som jag rent ut sagt slösade på den här serien. Ingenting gick ihop bra, animationerna var dåliga och tråkiga samt brutalt jobbiga karaktärer.

 

1/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sola

 

En bra serie(blev dock lite besviken på den), tyckte den tappade mot slutet och skiftade fokus på både det ena och andra. Intressanta karaktärer, bra animationer och helt ok story. Karaktärerna var väl seriens starka punkt + att den överraskade lite. Rekommenderas att se iaf 1 gång.

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyou no go no ni

 

Galen, hysterisk och extremt rolig! Älskade alla 4 avsnitten(OVA) och den bjöd verkligen på bra variation, extremt sköna karaktärer(med personligheter som heter duga, Kazumi<3). Humorn var även i min smak och hade gärna sett en serie på 13 delar. Se den!

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag som gjorde lite research innan jag såg den och blev uppmanad att man ej behövde ha sett FMP serien innan man såg Fumoffu :/ Läste en DVD box recension (hittar itne länken atm) där författaren påstod att det inte var något som helst förkrav utan att den kunde räknas som en separat serie snarare än en sequel.

 

Så kan man väl säga, men en person (du i detta fallet :( ) som ser den serien utan att ha sett första serien förstår ju inte varför Sagara är som han är och knappt varför han agerar livvakt åt Chidori och massa sånt. Tror faktiskt jag minns att någon här sa i en tråd på forumet att man kan se Fumoffu utan att ha sett första serien, skämmes på den personen isåfall. >:(

 

Nu har jag ingen större koll på böckerna (Meatrose har dock!) men FMP är i alla fall en samling noveller och den första serien följer då storyn i dom, medans Fumoffu är ett ihopklipp av dom noveller som istället för att föra storyn vidare har mer humor och dylikt i sig. Så man får ju inte reda på något om storyn eller karaktärerna direkt i Fumoffu. :/

 

Tack för det Jocke, men jag tycker du gjorde ett fint jobb där. =)

 

Men men, fyfanfarli, om du vill ha mer koll på hur det ligger till med FMP anime VS FMP "source material" så hänvisar jag till sista posten i tråden Fråga angående FMP

 

Är orginal serien lika bra som fumoffu?

 

Tja du, det råder det delade meningar om. Jag säger vad jag tycker om det lite tidigare i samma tråd, men för att fatta mig kort; jag tycker originalserien är betydligt bättre än Fumoffu. Dessutom tycker jag att The Second Raid är bäst av de tre. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nodame Cantabile

 

 

Härlig serie med skön musik och mycket skratt :)

 

Började med fokus på humorn men gick senare över lite mer på den seriösa sidan men utan att släppa humorn för den delen, bara lite nertonad.

 

 

Får hoppas på en säsong 2 :)

 

8,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...