Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja fy fanken. Ska definitivt se tvåan också. De är väl däremot inte så lika varandra om jag förstått det rätt?

Precis, "2":an i namnet är inte så exakt (det är inte en direkt uppföljare utan bara en som utspelar sig i samma universum), så namnet DieBuster passar den nästan bättre: Det är inte GunBuster, men nära.

 

Om GunBuster var en samtidsparodi som blev allvarligt scifidrama, kanske du kan se DieBuster med samma ögon: Båda är barn av sin tid. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja fy fanken. Ska definitivt se tvåan också. De är väl däremot inte så lika varandra om jag förstått det rätt?

Precis, "2":an i namnet är inte så exakt (det är inte en direkt uppföljare utan bara en som utspelar sig i samma universum), så namnet DieBuster passar den nästan bättre: Det är inte GunBuster, men nära.

 

Okej, så det rör sig inte ens om samma karaktärer med andra ord? (Har som sagt inte läst på något alls om 2:an) Jag som hoppades på att få se jorden vid den tid där Gunbuster slutar. =)

 

Om GunBuster var en samtidsparodi som blev allvarligt scifidrama, kanske du kan se DieBuster med samma ögon: Båda är barn av sin tid. :>

 

Hehe, jag ska ha det i åtanke när jag tittar, och ska försöka "nollställa" mina förväntningar innan jag ser den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, så det rör sig inte ens om samma karaktärer med andra ord? (Har som sagt inte läst på något alls om 2:an) Jag som hoppades på att få se jorden vid den tid där Gunbuster slutar. =)

Precis. Vi vet inte ens vilken tid det utspelar sig -- kanske på 2100-talet, kanske på 2500-talet, kanske på 5000-talet, kanske ännu senare. Allt vi vet är att folk inte har något minne av striderna i första serien, det hör som till en glömd historia. Men vi vet att det är det vanliga solsystemet på grund av effekterna från första serien, exempelvis det svarta hålet från GunBuster avsnitt 5. (Andra referenser till originalet får du hitta själv. icon_wink.gif) Så DieBuster är alltså fristående.

 

 

 

 

 

On topic, så såg jag just klart Aliceakademin. Äntligen. (Det tog sisådär 2½ år för den att bli färdigtextad.) Medioker barnserie, som trots allt har sina stunder. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Busou Renkin! Mycket bra serie får jag säga, schysst action, rolig humor, roliga karaktärer, lite gulligull, bra slut. Det är en rätt typiskt shounen serie i sig, men skulle ändå vilja säga att den sticker ut från mängden. Riktigt bra OP med, och andra EDn var rätt skön den med. Får även ta hålla med Mr. Meatrose om att man lite otydligt kan säga Bleach+FMA/2 = Busou Renkin. :> Slut-EDn var rolig med, och smålog allt lite när fulingen i gasmasken tog av sig den och visade sig vara något helt annat. :D 8/10 helt klart.

 

Papi-li-on~

NiMfAxlsE.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

off topic men det där var ju din 3000 inlägg ;)

 

lägg märke till var, blev inläggs rensning i sc2/blizz tråden :P

 

Hur som helst den senaste jag såg, vart Tokyo Majin Gakuen Kenpuchou väldigt lovande serie, går lite snabbt framåt emellan åt, blir nog 6,5/10, vill ge den högre men, vet inte känns som det passar bra med det betyget, sen väntar jag spänt på fortsättningen nu till sommaren/hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att senast ha sett Gunbuster så fick jag för mig att sätta igång med något som, trots att jag gillade ovanstående serie starkt, var helt annorlunda. Efter påtryckningar från höger och vänster satte jag därmed igång med One Piece - en serie som jag inte sett en minut av tidigare.

 

Jag märkte att det fanns en hel del filmer och TV specials, så jag valde att använda mig av en "tittar-guide" för att veta när man ska se de olika filmerna/specialavsnitten... beroende på hur långt in i själva serien man är.

 

Jag har nu sett de 200 första avsnitten, och därmed utöver dem avverkat;

 

OVA - Defeat The Pirate Ganzack!

 

Movie 1 - One Piece The Movie

 

TV Special 1 - Adventure in the Ocean's Navel

 

Movie 2 - Adventure on Clockwork Island

 

- Jango's Dance Carnival

 

Movie 3 - Chopper's Kingdom on the Island of Strange Animals

 

- Dream Soccer King

 

Movie 4 - Dead End Adventure

 

TV Special 2 - Open Upon the Great Sea! A Father's Huge, HUGE Dream!

 

TV Special 3 - Protect! The Last Great Performance

 

Movie 5 - The Curse of the Sacred Sword

 

- Take Aim! The Pirate Baseball Kings!

 

 

Jag har med andra ord drygt en tredjedel kvar innan jag är ikapp japansk TV. Mina förväntningar var inte höga för fem öre när jag började titta på detta spektakel, mycket tack vare faktumet att jag har dragit One Piece över samma kam som Bleach och Naruto (= evighetsserier riktade mot yngre publik, något som jag inte är så förtjust i)

 

OP lyckades dock förvåna genom att underhålla mig mer än väntat. Visst, ord som mästerverk och andra hyllande fraser är inte nära på att poppa upp i huvudet, men kul har jag i varje fall haft så här långt. Om jag nu ska fortsätta dra med samma gamla kam och jämföra olika aspekter hos den här serien med just Naruto och Bleach så kan jag konstatera följande; både karaktärerna och de som gör deras röster får betydligt högre betyg av mig än deras motsvarigheter i de båda andra serierna.

 

Storyn då? Jo... den är väl ungefär vad jag hade väntat mig - väldigt enkel och rör sig långsamt framåt mot ett väldigt avlägset mål. Jag måste ändå säga att jag blev lite förvånad då jag upptäckte att serien har känslosamma och seriösa inslag som bryter av mot det komiska/oseriösa. Som oinsatt tyckte jag alltid att One Piece verkade vara ett stort oseriöst projekt som bara fokuserade på en sorts humor som jag dessutom inte är road av. På den punkten hade jag väl "mest fel" när jag tänker efter. Allt eftersom jag kom längre och längre in i serien insåg jag (till en början mot min vilja) att en hel del av humorinslagen faktiskt var rätt kul. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag bara har skrattat (i ordets rätta bemärkelse) en enda gång som följd av att ha tittat på anime-relaterat material, och det var igår när jag såg TV Special 3. ^^

 

Naturligtvis finns det saker jag inte gillar ( One Piece är, at the end of the day, inte i närheten av att få en åtråvärd plats i min top 10-mapp på D: :rolleyes: ). En sak som i mina ögon är ganska frustrerande är att folk aldrig dör. Hur mycket fysiskt eller magiskt stryk någon än åker på så överlever de alltid. Det är inte så att jag måste ha "blood, gore and carnage" för att tycka om någonting, men eftersom mer eller mindre alla story-arcs avslutas genom en stor fight mot en gränslöst elak "boss" så känns det inte helt tillfredsställande att de alltid överlever och har sina "krafter" i behåll. Men men, det är väl så det är när en serie ska riktas mot alla tänkbara målgrupper. Andra saker jag stör mig på är att handligen är fruktansvärt förutsägbar, och att det mer eller mindre är "samma sak i ny miljö" större delen av tiden. Det som gör att jag fortsätter titta är det gamla geniala upplägget "skapa ett gäng karaktärer som tittaren fastnar för, låt dem sträva efter ett mål långt i fjärran och se till att de blir starkare och starkare allt eftersom serien fortskrider"... något som används ganska friskt inom "genren" om man tänker efter.

 

Innan jag kastar det gamla kam-skrället i papperskorgen så gör jag ett sista drag med den och ställer One Piece jämte Naruto och Bleach för granskning och utvärdering. Det jag trodde skulle skulle vara ännu sämre än de två sistnämnda visade sig till slut vara mycket bättre enligt mitt tycke och smak. Just smaken är ju som baken (lol, jag lyckades flika in det uttrycket den här gången också), men i mina ögon är OP bättre på nästan alla plan (men inte alla). För mig passar serien bra när man ligger "dagen efter-schleten" i soffan. Man blir matad med underhållning som är fruktansvärt lätt att ta in, och emellanåt gnistrar det till och med till både åt det emotionella och det komiska hållet.

 

Jag underskattade serien. One Piece vs Meatrose: 1 - 0 (än så länge)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jigoku Shoujo Futakomori, minst lika bra som första säsongen. Tycker det var riktigt trevligt att Ren, Wanyuudo och Hona-onna blev lite mer personliga och att man fick veta om deras bakgrund.

 

datte

Man saknar ju dock reportern och hans dotter från förra säsongen, även fast alla som gillade dom fick en liten presento i slutet. Sen slutet vet jag inte riktigt vad jag tycker om, men dom kände väl att hela Hotline to Hell-grejen behövde avslutas.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senast var det väl Wolfs Rain. En intressant anime som får en att tänka lite, vilket jag alltid gillat. sedan att det är lite action i den har aldrig skadat. Kommer inte in på min top 10 lista men är inte långt ifrån.

 

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gankutsuou

 

Det här är en sådan där ovanligt klockren serie. Animeringen är speciell minst sagt och jag verkligen älskar den. Musiken faller även den mig i smaken.

 

Jag har aldrig läst Greven av monte cristo så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig story-mässigt. Handlingen fängslade mig dock rejält och efter varje avsnitt var jag tvungen att sätta igång nästa för att jag ville veta vad som skulle hända direkt. Kändes som dom verkligen hade lagt ner mycket tid på karaktärerna då varje enskild person var specoell på sitt sätt och det fanns grymt många att gilla och hata.

 

10/10 - Jag hittar inget jag inte gillar i den här serien och då ska den ha max poäng. Samt att en av mina manliga favorit röstskådisar Jun Fukuyama (Code Geass, Inukami, ToHeart2 m.m) har huvudrollen gör det hela inte sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gankutsuou

 

Det här är en sådan där ovanligt klockren serie. Animeringen är speciell minst sagt och jag verkligen älskar den. Musiken faller även den mig i smaken.

 

Jag har aldrig läst Greven av monte cristo så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig story-mässigt. Handlingen fängslade mig dock rejält och efter varje avsnitt var jag tvungen att sätta igång nästa för att jag ville veta vad som skulle hända direkt. Kändes som dom verkligen hade lagt ner mycket tid på karaktärerna då varje enskild person var specoell på sitt sätt och det fanns grymt många att gilla och hata.

 

Inget kan dock slå den gamla TV-serien med Gerard Depardiue!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gankutsuou

 

Det här är en sådan där ovanligt klockren serie. Animeringen är speciell minst sagt och jag verkligen älskar den. Musiken faller även den mig i smaken.

 

Jag har aldrig läst Greven av monte cristo så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig story-mässigt. Handlingen fängslade mig dock rejält och efter varje avsnitt var jag tvungen att sätta igång nästa för att jag ville veta vad som skulle hända direkt. Kändes som dom verkligen hade lagt ner mycket tid på karaktärerna då varje enskild person var specoell på sitt sätt och det fanns grymt många att gilla och hata.

 

Inget kan dock slå den gamla TV-serien med Gerard Depardiue!

 

Gah, nu blir jag skit sugen att se den bara för det om du skriver så.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gah, nu blir jag skit sugen att se den bara för det om du skriver så.... :D

 

Se den! :D Så tar jag och ser anime serien, tror inte att jag kan bli besviken på den. Som en liten sidnotis så är den senaste producerade filmen med Greven av Monte Christo ingenting jämfört med mini-serien från 1998.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Araiso Private High School Student Council Executive Committee

 

Kort serie som höll bra klass. Fick lite Getbackers känsla på de 2 huvudkaraktärerna, speciellt Kubo som liknade Mido både utseende och personlighet. Blev av förklarliga själ inget djup i karaktärerna.

 

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha stäckblängt på Luffy, Nami och de andra piraterna och kommit ikapp japansk TV (311 episoder, 7 långfilmer, 1 OVA och 4 TV-specials... pust) bestämde jag mig för att se något HELT annat. En serie som bara blivit liggande utan att ses var Kimi ga Nozomu Eien (Rumbling Hearts utanför Japan).

 

Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig, mer än att en majoritet av användarna på animenewsnetwork har satt betyget "mästerverk" på den. Det finns många serier där högsta betyget är mest förekommande, och visst fan går det att tycka riktigt illa om animen i fråga ändå. Hur som haver, igår satte jag igång och hann bara med att se de två första episoderna. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har blivit så imponerad av en series två första avsnitt. Jag var totalt jättefast och hade utan vidare kunnat sitta uppe till morgonen och titta igenom de 12 episoder som var kvar. Det fick dock vänta tills idag.

 

Som sagt, jag var djupt imponerad över hur serien lyckades fånga mig som tittare redan på ett så pass tidigt stadium. Inte ens Air, den enda serie som jag med gott samvete kan gradera som ett mästerverk, lyckades med det. Kimi ga Nozomu Eien är ett rent drama som fokuserar på kärlek och vänskap. Det som imponerade så pass stort på mig redan från början var att romantiken kändes genuin, realistisk och inte så ostig (läs cheesy) som den i princip alltid gör annars. Det här var första gången som jag verkligen kände att dramat, både när det gällde romantik och vänskap, inte var skrivet av tonåringar för tonåringar, utan av vuxna människor med egen livserfarenhet riktat mot alla som väljer att vara mottagliga.

 

Handlingen är, i mitt tycke, väldigt välskriven. Dessutom kände jag att det var fruktansvärt lätt att relatera till de olika karaktärerna, och det kanske mest sorgliga med serien är att man hela tiden vet att någon kommer behöva lida då alla parterna omöjligen kan bli tillfredsställda. Det finns många serier där kärleksdramat behöver mer sofistikerade geometrikunskaper än den sort som gamle Pythagoras fokuserade på för att beskriva, och jag har alltid blivit besviken på sättet på vilket serierna slutar. Inte den här gången. Det finns några små aspekter som ser till att serien inte är perfekt (ingen serie är perfekt för övrigt) och jag känner inte att jag kan gradera Kimi ga Nozomu Eien som ett mästerverk. Att den är fruktansvärt bra råder det dock inga tvivel om. Inte heller att det är den första serie på länge som knuffar sig in på min Top 10. Frågan är bara vilken som ska knuffas ur. :surprised:

 

Kimi ga Nozomu Eien är en serie som jag med gott samvete kan rekommendera vem som helst att se. Det är ett hjärtskärande drama som följer en grupp vänner och vad som händer när romantik beblandas med vänskap. När tiden står still efter en tragisk olycka kan mycket hända, och den här serien berör även de klyftor som kan skapas när vänskap och kärlek drar åt olika håll.

 

Sjukt bra! Meatrose är djupt imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...