Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Macross F, vilken jag inte har vågat avsluta. Den var otroligt bra tills jag tajmade några avsnitt fel, vilket gjorde att jag satt den på paus..

 

Såg nyss klart på Clannad. Jag har inte sett någon drama/romantik sedan Wolf and spice som jag såg för ca ett halvår sedan. Wolf and spice iofs är inte så närliggande Clannad, men närmaste jag har sett.

 

Jusst nu ska jag ge Clannad after story en chans. Efter det förvirrande avslutet på Clannad.. I vilket fall önskar jag animen lycka till, och hoppas jag inte kommer ångra timmarna framför "after story".

Avsnitt 23 var bara ett "extraavsnitt" och 24 är en alternativ avslutning på första halvan av storyn, om det förklarade lite :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På något sett blev det att jag ser på Shugo Chara.

 

Efter att ha sett 10 avsnitt måste jag säga att den är riktigt trevlig. Man kan säga vad man vill att huvudpersonen har rosa hår och att de löser alla problem genom att skjuta magiska energistrålar (och dylikt); jag gillar karaktärerna och konceptet, och det finns gott om (ofta bokstavligen) glittrande vänskap. Och så finns det dansande ägg i introt, och det är ju det som räknas.

 

Jag vill ha Amus superkraft~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shugo Chara.

 

Efter att ha sett 10 avsnitt måste jag säga att den är riktigt trevlig.

 

Efter att ha sett runt 50 avsnitt måste jag säga att den fortfarande är riktigt trevlig, men den tar liksom aldrig slut. Jag har lagt den på is tills jag orkar ge mig på den igen. Det blir ju över 100 avsnitt till slut.

 

Tyckte personligen att Cardcaptor Sakura var lite mer lagom lång, eftersom den slutade på 75 plus ett par filmer. I jämförelse med det mästerverket känns Shugo Chara inte alls som om den är i samma klass. Men å andra sidan har jag inte hittat någon annan magisk flicka-serie sedan CCS och Princess Tutu som jag orkat se förrän just Shugo Chara dök upp, så jag är villig att förlåta den. :)

 

Med Shugo Chara på is så följer jag för tillfället bara Soul Eater, som är den enda serien som "överlevt" min nuvarande totala animetrötthet. Hur kan det vara möjligt att fortfarande vara så bra efter 36 avsnitt? Kvalitén är förödande hög!

 

Funderar dock på att se lite mer av Kuroshitsuji eftersom folk vill diskutera den med mig. Alltid en bra motivation, och jag gillade ju de två första avsnitten starkt. Andra bubblare som pockar på uppmärksamhet är Mouryo no Hako och Michiko och Hacchin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shugo Chara efter avsnitt 26

Först vill jag påpeka att serien har växt på mig otroligt. Jag trodde verkligen inte den skulle vara så genomtänkt som den är. Man kan klaga hur mycket man vill på hur sockersött allting är, det finns ett djup med stor potential; jag blev faktiskt riktigt rörd under scenen när Amu stoppade Nikaidos onda plan, och han fick tillbaka sitt ägg.

 

Jag kan tänka mig att avsnitt 26 var det sista för första säsongen. Två av de bästa karaktärerna bara lämnade gruppen, och kommer förmodligen bli ersatta av några nya. Jag hoppas inte dessa kommer "ta bort" de gamla karaktärerna från serien, att de blir bortglömda och får nöja sig med en kameo eller två. Nadeshiko med sin "tvillingbror" som just började bli intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Lurigt med att bli led på anime så att det inte blir av =/ Jag kunde behöva en sådan period nu :P Räknade ut att jag i snitt sett 13 avsnitt om dagen sedan årsskiftet. Det kan ju inte riktigt vara bra.

 

Sist blev Code Geass R2 klar. Den var bra tyckte jag, jäkligt lurig på slutet x)

Nja inte led på animé, men det har helt enkelt itne blivit av, märkligt nog.

Har massor som jag vill se dock.

Och inte ens sneglat på någon ny serie.

 

CG R2 slutet var ju det klart bästa 2008. Så åsum :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja inte led på animé, men det har helt enkelt itne blivit av, märkligt nog.

Har massor som jag vill se dock.

Och inte ens sneglat på någon ny serie.

 

Ah. Tror jag upplever något liknande i mitt TV-spelande nu. Tiden slingrar sig förbi och man kommer aldrig på sig själv i spelsoffan (eller animesoffan då). Jag antar att det "bara blir så" =o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Goku Sayonara Zetsubou Sensei = Enligt mig är det här den den roligaste i serien, kanske är det för att det ibland är råare skämt eller är det kanske så att man har börjat fästa sig med karaktärerna.

 

Kurokami = Jag tyckte att första avsnittet var relativt bra men efter det har den tappat i kvalité på alla plan.

 

Rideback = Började titta på den idag och blev fäst direkt. Till en början tyckte ag att konceptet lät lite löjligt rent ut sagt men efter första avsnittet så var det bara att konstatera att man aldrig ska döma en serie utan att se den först.

 

Shikabane hime Kuro = Näst intill direkt fortsättning där säsong ett avslutades och jag tycker att den håller samma kvalité som första säsongen. Skön action serie med fina animé tjejer.

 

Bleach = Ingen kommentar

 

Naruto Shippuuden = Helt okej faktiskt, passar jätte bra när du inte har något annat att göra, är trött eller vill fördriva tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här om dagen startade jag igång med Rumikos Urusei Yatsura. Jag kan inte säga mer än att jag tok diggar serien. Humorn är så total vrickad så man kan inte göra annat än att brista ut i skratt. Karaktärerna är helt underbart genomtänkta och t.o.m. bikaraktärer som Atarus föräldrar saknar ej personlighet.

 

Det som är spännande dock är väll om den kommer kunna leverera lika starkt hela serien ut. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som är spännande dock är väll om den kommer kunna leverera lika starkt hela serien ut. :S

Tro mig, om du gillar den nu kommer du älska den senare. Är uppe på avsnitt 111 och jag kan fortfarande inte få nog utav serien. Håller verkligen med om att karaktärerna är genomtänkta och har alla en unik sak som gör dem verkligen älskvärda men det finns två stycken som jag verkligen inte gillar alls, Ryuunosuke och hennes farsa. Serien bygger i princip på upprepade skämt och oftast så lyckas de underhålla men de där två är inget annat än koncentrerad dryghet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här om dagen startade jag igång med Rumikos Urusei Yatsura. Jag kan inte säga mer än att jag tok diggar serien. Humorn är så total vrickad så man kan inte göra annat än att brista ut i skratt. Karaktärerna är helt underbart genomtänkta och t.o.m. bikaraktärer som Atarus föräldrar saknar ej personlighet.

You an' me both, brother. :) Nog för att jag tog uppehåll i serien för några år sedan (fast jag såg om de första hundra ifjol), men det är absolut en av mina favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Det tog ett tag, men nu har jag kommit ikapp sändningen av Shugo Chara. Var tvungen att ta hjälp av fansubbar mellan avsnitt 39 och 65, då Crunchyroll av någon anledning inte behagar lägga upp dessa. Vilket är synd, för den officiella undertexten är oändligt mycket bättre än fansubbarna jag såg på.

 

I övrigt känns det som att serien har tappat stinget. Efter avslutet på en av de stora arkerna i avsnitt 43 fick med dras med 10 avsnitt av fillers -- några av de mest korkade fillers sedan Naruto -- innan de ens började sniffa på huvudplotten igen, och när de väl gjorde det får vi bara se snuttar av handlingen inbakad i ännu mer fillers. Somliga avsnitt var bra, det måste erkännas, men det börjar kännas lite tradigt. Det finns gott om material att bygga på utan att behöva ta till fillers.

Två karaktärer som jag tycker får för lite utveckling (spoilers)

Nadeshiko/Nagehiko. Jag antar att de har en bra och utvecklad handling för henne/honom, men de har hållit tillbaka den alltför länge nu. Jag vill veta varför h*n kom tillbaka, vad som har hänt med Temari, hur han känner för Amu... nåja det blir väl uppenbart om 20 avsnitt eller så.

 

Utau. En karaktär som känns tämjeligen bortglömd. Amu räddade henne från sina inre demoner och fick tillbaka hennes självkänsla, ändå får vi bara några fillerartade snuttar om deras fortsatta förhållande, där de blänger åt varandra medan Karaktärsänglarna suckar "de där två förändras aldrig". Det känns nästan lite krystat hur hon fortfarande beter sig så kallt mot henne, nästan som om författarna inte orkar ge deras vänskap någon substans. Vad som skulle vara intressant är om det skulle ligga något bakom hennes kyla, och att Amu försöker ta reda på vad.

 

Förutom ovan skulle jag gärna vilja veta mer om

hur deras krafter egentligen funkar. Hipp som happ kan varenda en av dem transformera sig; jag antar att det har något med låset att göra, men det de nämner knappt ett ord om det. För att inte tala om var alla fick sina krafter till att börja med: Nikaido bara råkade ha förmågan att förmörka folks ägg, och Lulu kan av en tillfällighet baka in magi i juveler och få folk att bli tokiga. Men det är ett problem som förekommer i alla Magiska Flick-serier, antar jag.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari, sen måste du även ha med i din kalkylering att Shugo Chara är en morgonserie vars målgrupp är flickor på 0-10 år, i princip.

Det är ingen ursäkt. Varför måste faktumet att det är en barnserie betyda att de inte behöver lägga ner arbete på det? Visst att mangan är på tok för kort för en serie av den här längden (12 volymer på 72 avsnitt), det borde inte hindra dem från skänka lite tanke till filleravsnitten, eller lägga till några extra dialogstycken för att uppmärksamma osagda frågor. Allt måste såklart inte förklaras i detalj -- man får tänka på att karaktärerna trots allt är i tolvårsåldern, och kanske inte alltid tänker så djupt -- men vissa saker känns lite för viktiga för att ignoreras totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ingen ursäkt.

Det är väl inte en ursäkt, snarare ett faktum. Shugo Chara, Bleach, Naruto (One Piece) etc. Alla dessa har brister i produktionen just för att majoriteten av deras tittare ändå är i den åldern då väldigt lite räcker för att de ska tillfredsställas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är mest en principfråga. Jag tycker inställningen att "serier gjord för barn behöver inte vara smarta" är ganska sorglig. Jag inser att det handlar en del om hur mycket avsnitten får kosta, och att författarna inte alltid har tid att skriva de bästa manusen, men jag tycker att i en serie som Shugo Chara, som kräver en hel del improvisering på grund av brist på grundmaterial, kunde allt ha fått mer eftertanke. Naruto och One Piece har trots allt 45 respektive 53 volymer av manga att gå efter, vilket så länge dessa följs leder till god kvalitet även i TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan absolut förstå dig, HnH. Nyheten om att Shugo Chara skulle bli dubbelt så lång som jag hade räknat med fick mig att lägga den på is tillsvidare. Känner inte att jag orkar med evighetslånga serier om de ändå bara mest känns som slötittande. Och till skillnad från Cardcaptor Sakura, så känns inte filleravsnitten i Shugo Chara särskilt intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eureka Seven gick söndagar 7:00, Gurren Lagann på söndagar 8:30, One Piece går söndagar 9:30. Hayate no Gotoku! söndagar 10:00.

 

Morgon-TV för barn ÄGER! ;)

Yes, när det lagts ner tid och tanke på dom, vilket väl precis var Hikaris poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Där fick jag äntligen tummen ur näsan och såg på de nio första avsnitten av Kod Geass som kom med superspecialboxen jag köpte för ett antal månader sedan.

 

Lever den upp till hajpen?

Om jag ska vara ärlig... nej. Jag har svårt att sätta fingret på det, men det känns som om något saknas. Britannia-imperiet och rasismen som förekommer känns inte tillräckligt motiverat, och jag vill veta mer om världen och vad den har gått igenom. En del saker som känns jätteviktiga nämns bara i förbifarten, till exempel att Lelouch var son till kejsaren av imperiet. Ibland går handlingen fort som attan, och det kan vara bra för att få in så mycket handling som möjligt, men då kan man undra varför de hade med en lång scen där de jagar efter en katt...

 

Med det inte sagt att det inte är en riktigt bra serie. Två-Vänner-På-Vardera-Sina-Om-Ett-Krig-plotten går alltid hem hos mig, och man kan inte göra annat än rysa av välbehag när Lelouch kommer undan med något riktigt slugt. Han och Suzaku verkar vara intressanta karaktärer som jag gärna vill veta mer om, och jag väntar spänt på att få se hur kriget artar sig. Förhoppningsvis täpps alla hål till i senare avsnitt.

 

Frågan är nu bara: bör jag satsa på de andra två specialversionerna, eller köpa de avsevärt billigare lösa DVDerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...