Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur ser du på anime?


Kaishen
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tittar oftast på anime på TVn, då jag har en DVD-spelare som kan spela upp avi och divx. OM inte dvd-spelaren klara av att spela upp den så blir det att se på datorn (vilket bara innebär att jag måste vrida fåtöljen 45 grader ^^') Jag ser på anime nästan enbart när jag ska äta eller fika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Förstår dock inte hur du kan ha musen på så lite plats, jag har en qpad xxxl(för er som har en eller sett så vet ni att dem är rätt stora) och den platsen räcker inte till för mig när jag ska röra omkring på musen. :|

 

Lol hur låg hastighet har inte du på musen eller. ^^

Drar jag musen typ 3-4 centimeter så kan jag gå från ena sidan av ws skärmen till den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår dock inte hur du kan ha musen på så lite plats, jag har en qpad xxxl(för er som har en eller sett så vet ni att dem är rätt stora) och den platsen räcker inte till för mig när jag ska röra omkring på musen. :|

 

Lol hur låg hastighet har inte du på musen eller. ^^

Drar jag musen typ 3-4 centimeter så kan jag gå från ena sidan av ws skärmen till den andra.

 

usch. skulle jag aldrig klara av. men jag har märkt att mac och microsoft har helt olik någonting. det är stor skillnad iallafall. men det är ju en vanesak. om man väljer högre hastighet så vänjer man ju sig vid det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

såg massa snack om folk som kopplar sin dator till TV via S-video... :S ... max 480i, kan det vara så skönt att se på !?det e 320x240's upplösning *ryser*

 

Men vad pratar du om nu, så låg upplösning är det verkligen inte, står att det är 1024x768 (fast egentligen blir det väl 1024x578 eller nåt sånt, minns inte riktigt hur det var någon sa). Vet inte om du förväxlar kabeltypen?

svhs-812.jpg

Alltså, jag kallade alltid den kabeln för S-VHS, och nu när jag googlade på S-VHS så kom den fram direkt. Och det står dessutom på dom flesta olika ställen att det är S-VHS. Men någon på forumet sa att det var helt fel att kalla det S-VHS och att det heter S-Video. :/

Från och med nu kallar jag den S-VHS igen som 90% av världen gör.

 

I vilket fall ser det skitbra ut, och animens format ändras ju inte någonting alls när man ser den på TVn. Så det ser lika bra ut (kanske lite bättre pga att man kan köra DVI fast jag betvivlar att det gör någon skillnad på TV-rippar) på en vanlig TV som på en HDTV, om det inte är HDTV format vill säga. Fast jag betvivlar att det gör någon större skillnad heller för det alla fansubbare kallar HD-format är bara att dom höjt upplösningen till 1280x768.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

S-Video är signalen. S-VHS är en videospelare (Super-Vertical Helical Scan). S-VHS ökar frekvensomfånget hos bärsignalen för luma vilket ger en märkbart bättre bild och tillåter upp till 400 linjer per bild jämfört med 240 hos vanlig VHS.

 

S-Video-kabel krävs för att kunna överföra signalen från en S-VHS utan att denna degenereras. Detta genom att S-Video överför ljus (luma) och färg (kroma) i separata ledare.

 

Att kalla sladden för "S-VHS-kabel" är lika fel som att kalla en scart för "DVD-kabel" bara för att den råkar överföra signalen från en DVD-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då kan man fråga sig vad som är rätt, det nästan alla säger eller det som man egentligen ska kalla det. För många stora datorbutiker kallar den ju S-VHS med, och jag hade till och med en liten röd lapp på min kabel från butik där det stod just S-VHS.

 

Och som du ser, när man kallar det S-Video blir det missförstått, när man kallar det S-VHS vet dom flesta vad man pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bör tilläggas att den gula sladden är en kompositsladd. Medans S-Video kodar ljus och färg som två olika signaler så kodar kompositsladden allt som en signal. Därav den markant förbättrade kvaliten hos S-Video.

 

Så ska man koppla in sin wii (eller annan konsol från samma generation) med sin tv så ska man inte använda dom tre-delade kablarna som följer med, kablarna som kräver en komposit-scart omvandlare. Man ska köpa en scartsladd eller S-Videosladd. Jag märkte knappt nån skillnad på Wii och Gamecube när jag spelade Twilight Princess innan jag köpte en ordentlig sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fråga sig vad som är rätt? S-Video så klart eftersom S-VHS syftar på en stor otymplig låda som aldrig fick något större genomslag och i grunden inte har något med signaltypen att göra.

 

Att ett antal säger fel är väl inte någon vettig anledning att göra det själv.

Världen blev heller inte mindre sfärisk bara för att majoriteten av Europas befolkning trodde att den var platt för 500 år sedan.

 

Risken att någon missförstår dig om du säger S-Video är rätt liten. Jag har då aldrig råkat ut för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bör tilläggas att den gula sladden är en kompositsladd. Medans S-Video kodar ljus och färg som två olika signaler så kodar kompositsladden allt som en signal. Därav den markant förbättrade kvaliten hos S-Video.

 

Så ska man koppla in sin wii (eller annan konsol från samma generation) med sin tv så ska man inte använda dom tre-delade kablarna som följer med, kablarna som kräver en komposit-scart omvandlare. Man ska köpa en scartsladd eller S-Videosladd. Jag märkte knappt nån skillnad på Wii och Gamecube när jag spelade Twilight Princess innan jag köpte en ordentlig sladd.

 

stödjer wii HDMI? jag köpte en Monste HDMI kabel för 600kr till mitt ps3, shiet, går inte jämnföra med Composit (vit röd gul)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Har aldrig tyckt om att titta på anime på datorskärmen. Har kört TV-ut nästan lika länge som det har funnits. Beställde idag en 46" LCD-skärm som får ersätta min nuvarande 32". Svider rejält i plånboken just nu men snart kommer jag kunna njuta av min anime till 100% ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att koppla datorn till tv:n rekommenderar jag bara om man har en Lcd-tv (och man använder VGA eller HDMI/DVI kabel).

Att koppla datorn till en bildörs-tv är inte att rekommendera eftersom att bildkvalitén blir rätt så risig (oskarp, färglös och kontrastlös) med komposit eller S-video kabel.

Iförsig med RGB-scart kabel blir bilden rätt så bra på en bildrörs-tv men det är sällan grafikkortet har stöd för det.

 

Jag kände för att bara säga det för de som har tänkt att koppla datorn till tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att koppla datorn till tv:n rekommenderar jag bara om man har en Lcd-tv (och man använder VGA eller HDMI/DVI kabel).

Att koppla datorn till en bildörs-tv är inte att rekommendera eftersom att bildkvalitén blir rätt så risig (oskarp, färglös och kontrastlös) med komposit eller S-video kabel.

Iförsig med RGB-scart kabel blir bilden rätt så bra på en bildrörs-tv men det är sällan grafikkortet har stöd för det.

 

Jag kände för att bara säga det för de som har tänkt att koppla datorn till tv:n.

 

Att koppla en s-videokabel till en tjock-TV går alldeles utmärkt om man inte har något annat att tillgå. Visst blir inte kvaliteten lika bra som på en datorskärm, men det är bra mycket skönare att sitta i en riktig Fåtölj och kolla på en TV än att sitta framför datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iförsig så har jag bara prövat att koppla datorn till tv:n med en 10m lång s-video kabel vilket förklarar varför inte bildkvalitén blir så bra. ;)

 

Ju kortare kabel desto bättre bildkvalité brukar det vara och 10m meter är i det längsta laget.

 

Däremot suger bildkvalitén på komposit oavsett vilken kabellängd man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att koppla en s-videokabel till en tjock-TV går alldeles utmärkt om man inte har något annat att tillgå. Visst blir inte kvaliteten lika bra som på en datorskärm, men det är bra mycket skönare att sitta i en riktig Fåtölj och kolla på en TV än att sitta framför datorn.

Eller så gör man som jag och fixar en 22" widescreen till datorn samtidigt som man ställer sängen framför datorplatsen med tre megastora kuddar från Ikea som ryggstöd :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser på anime, som om det vore poesi.

 

Från min vackra stationära dator i en skön fåtölj, ibland på min laptop i soffan medan jag kör anime från stationära till teven.

Två serier på en gång, smack!

 

När man köpt sig en ny fin dvdbox blir det från fina teven från den gamla dvdn.

 

Andra nätter kan det bli hemska loliserier hos kompis på teven eller från lolitopen.

 

Varför slösa dyrbar vettighet när man ser på anime? Pumpa järnet medan man kollar på något storslaget eller äta fet mat när man ser på något segt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...