Hoppa till innehåll
Anime.se

En helnatt med animé på SVT, den 7 september


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Det var minsan tur att jag fick för mig att lösa aftonbladet idag på jobbet annars hadde jag helt missat detta! Jag tycker det är kul att svt vågar iallafall visa lite anime så här sent på natten ändå, kanske andra kommer följa efter? Man kan hoppas iallafall.

 

För att flika in lite i kaffe/red bull-debatten så har jag hört att det inte spelar någon roll om du dricker en-två koppar kaffe eller tio-tjugo koppar kaffe under natten, det får ändå bara samma "effekt". Ja, det förstås, om man räknar bort att magen kommer haverera totalt då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

TILLBAKA FRÅN ICA!

 

Iofs, det var en halvtimme sedan... nästan en timme sedan ^^; Lite småroligt ändå. Jag sitter vid datorn och kollar på klockan, ica stänger om tio minuter! Jag rusar ner till en cykel och efter en toppnotering på 40km/h senare så är jag framme, sekunden senare även hundra kronor fattigare. HUNDRA KRONOR! Just nu sitter och funderar på hur onödigt köp det egentligen var...

 

 

Hur mycket ligger era provinatresurser på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte spenderat nåt på proviant, för jag ska inte titta i natt ;) (däremot har jag och en kompis gått ihop och ska spela in hela natten på video för senare beskådning)

 

Tycker att det är toppen att svt gör detta, måste komma ihåg att skicka ett tack-mail till den ansvarige =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har självklart laddat upp rejält, fast det gör jag nästan jämnt när jag ser på anime (vilket är varje dag >_>).

Det som står på menyn ikväll är:

 

OLW Grillchips

OLW Dill dipmix (med 3dl gräddfil ofc)

Röda kärnfria vindruvor

Chilinötter

6-pack Rekorderlig Jordgubb/Lime cider

Diverse lösgodis

 

Sen kommer jag väl inte ens orka äta upp hälften men. =P

 

Och till min frustration så ser mina päron på filmen på SVT1 så jag missar första 10 minutrarna av Spirited Away, vilket iofs inte gör så mycket eftersom jag har sett den tre gånger. Men jag hade velat se dom första 5 minutrarna när zimeon och den andra pratar. Men det kommer ju mer som tur är så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe laddade själv upp med:

 

4,5liter läsk

Dill och Gräslökschips

Sourcream and Onionchips.

Jordnöts ringar.

 

vi var ett gäng som tittade så tillkom även:

1 påse sweet chili chips.

ännu en påse dill chips

Lösgodis

energidryck

Naturgodis 3 olika blandningar...

 

Tror inte ens en 1/3 blev uppätet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat Zimeon!

 

Det här var verkligen en kul satsning, hoppas att det är början på en trend. Jag hade sett några av titlarna tidigare men av dem jag inte hade sett var det flera som överaskade positivt. Särskilt Perfect Blue imponerade (inte så konstigt när det är Satoshi Kon som ligger bakom filmen).

 

Det var även kul att få lära sig lite nytt om anime.

 

Klockan är redan 7. Nästan ingen idé att gå och lägga sig. Jag kommer vara lite trött idag men det var det värt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var trevligt att se på...

 

och kul att se den där Kurenbo eller var den nu hette i färdig version (såg den på konstfack 04 eller när det nu var)..

 

 

en grej jag funderade på är varför du sa Anime typ 3 ggr. men resten av tiden "Japansk tecknad film" ?...

Vill vi inte att jargongen om att säga Anime ska stadga sig lite mer?

Inte så noga egentligen men så petig som man är så. ^^

 

annars så var det riktigt intressant och mestadels bra valda rullar.^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte skrivit här på aslänge men jag vill bara säga att animekvällen var uppskattad. ^^

 

Måste bara fråga varför uttalet skulle vara så problematiskt för svenskar? Jag har uttalat det anime (alltså inte animé) redan från början och det var mitt naturliga utalande av ordet då. Egentligen är det väl totalt skitsamma men jag & co ryste ändå till varje gång vi hörde det uttalas animé av dig (Zimeon) och sidekick. ^^

 

EDIT

 

Animeserier, Animefilmer, Anime-OVA:er säger jag alltid, appropå böjning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara fråga varför uttalet skulle vara så problematiskt för svenskar?

Har varit föremål för diskussion, helt enkelt.

 

Och jag svajar själv. När jag pratar med "oinvigda" så blir det faktiskt mest "japansk tecknad film" för det är mest lättförståeligt…

 

Har du något manus på vad du ska säga mellan programmen? Är det du själv som skrivit det? Hur gick det till när du blev "hallåa"? Hur mycket visste du om animerna och det som händer under natten? Exempelvis att de kommer sändas på japanska med svensk text? Är det du som översätter tro?

Det fanns ett manus till vad som skulle sägas, men jag hade inget, jag skulle bara kommentera och småberätta. Jag blev "hallåa" när Wieselberg frågade mig; vi har ju varit i kontakt tidigare; jag har varit där för massa år sen och försökt få in animé (och då hade han redan försökt ett tag), jag har ju träffat honom när jag översatte Card Captor Sakura och så…

Jag visste om vilka animéer som skulle visas, jag var med och tipsade också om saker att visa, men hade ingen egentlig makt över slutprodukten. Att de skule visa japanska med svensk text var en självklarhet som aldrig ifrågasattes av någon inblandad (och det var ju Wieselbergs idé).

 

Och ja, det var faktiskt jag som översatte Voices och Kakurenbo. Men det hade egentligen inte med resten att göra, jag fick uppdraget från ett helt annat håll än SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittarsiffror:

 

Spirited Away: 160 000

Anime Uncovered: 55 000

Perfect Blue: 40 000

Kakurenbo: 35 000

Voices of a Distant Star: 30 000

Animation Runner Kuromi: 30 000

Grrl Power: 30 000

Stormy Night: 20 000

 

;)

 

Man blir ju inte direkt glad över dessa siffror men det var väl å andra sidan inte direkt oväntat heller med tanke på tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittarsiffror:

 

Spirited Away: 160 000

Anime Uncovered: 55 000

Perfect Blue: 40 000

Kakurenbo: 35 000

Voices of a Distant Star: 30 000

Animation Runner Kuromi: 30 000

Grrl Power: 30 000

Stormy Night: 20 000

 

;)

 

Man blir ju inte direkt glad över dessa siffror men det var väl å andra sidan inte direkt oväntat heller med tanke på tiden.

 

Vad hade du väntat dig då? 160 000 tycker jag är en rätt så fin siffra för en tecknad film 22:30 på en fredag. Speciellt en film majoriteten av svenska animefolket har sett, så många lär ju ha hoppat den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev så var inte tittarsiffrorna direkt oväntade så jag hade inte förväntat mig någonting annat.

 

Men jag tycker fortfarande det är synd att anime inte får bättre utrymme på TV än att sändas mitt i natten eller dubbat till svenska på barnkanalen.

 

En mer öppenhjärtad satsning med ännu bredare utbud och bättre sändningstidertider öppnar säkert för mer tittare än så här och det kan ju bara gynna både tittarna och kanalerna, i det här fallet SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev så var inte tittarsiffrorna direkt oväntade så jag hade inte förväntat mig någonting annat.

 

Men jag tycker fortfarande det är synd att anime inte får bättre utrymme på TV än att sändas mitt i natten eller dubbat till svenska på barnkanalen.

 

En mer öppenhjärtad satsning med ännu bredare utbud och bättre sändningstidertider öppnar säkert för mer tittare än så här och det kan ju bara gynna både tittarna och kanalerna, i det här fallet SVT.

 

Såja, såja... Va nu inte för greedy. Dom kan ju inte börja sända det kl 9 på TV 4 direkt. Saker och ting tar sin tid och du får helt enkelt acceptera det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta men har jag påstått att jag inte accepterar hur läget är?

 

Jag är mycket väl medveten om att saker och ting har sin tid, det var ju inte direkt i förrgår jag upptäckte anime. Sedan dess har mycket hänt, tydligen dock inte tillräckligt mycket eftersom tablåansvarig på SVT fortfarande räknar anime som någonting för barn/ungdomar eller någonting som man kan "gömma undan" i tablån.

 

Det enda jag försökte framhäva var att det för min del var lite synd att SVT inte vågade satsa på bättre tider nu när dom äntligen köpt in en massa bra anime för visning. That's it! :)

 

Det hade ju varit en helt annan sak om dom hade provat med anime i SVT1/SVT2 på bättre tider och så visar det sig att det inte blir fler tittare för det. Fine, men då har man ju i alla fall provat. Vilket dom inte gjort nu och det är det som jag tycker är lite löjligt och framförallt synd.

 

Men det är som dom säger: Old and bad habits die hard. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev så var inte tittarsiffrorna direkt oväntade så jag hade inte förväntat mig någonting annat.

 

Men jag tycker fortfarande det är synd att anime inte får bättre utrymme på TV än att sändas mitt i natten eller dubbat till svenska på barnkanalen.

 

En mer öppenhjärtad satsning med ännu bredare utbud och bättre sändningstidertider öppnar säkert för mer tittare än så här och det kan ju bara gynna både tittarna och kanalerna, i det här fallet SVT.

 

Du lär nog inte få se anime med japanskt tal på någon "vanlig" kanal, någonsin (förutom någon enstaka film). Däremot betalkanaler som tex canal+ som iofs redan visar. (OBS! Pratar om serier främst!)

 

Sedan hade självklart tittarsiffrorna varit betydligt bättre om det hade blivit en bättre sändningstid, men jag ser inget positivt med att dra igång serier på de "vanliga" kanalerna med japanskt tal. Tror aldrig vi kommer att ha det heller. Det är grymt nog att canal+ visar/visat Samurai Champloo m.fl.

 

Det som hade varit något otroligt ballt, och som det finns chans till, är att filmklubben hade haft ett Anime-tema. Dvs en animefilm varje tisdag kl 22:30 på SVT2 under x antal veckor (ex Miyazaki- eller Ghiblitema). Det hade varit något att maila om, för det är realistiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inget fel i att de sänder barn/ungdomsanime för barn och unga; väldigt mycket har ju för folk under femton som målgrupp och väldigt mycket är bra - fruktansvärt mycket bättre än en hel del amerikanska skitprogram som går på barnkanalerna nu.

 

Klart det är synd om det aldrig kommer anime för en vuxen publik, men jag tycker det bara är bra att t.ex. Cardcaptor Sakura visas. Kvalitet för ungdomen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Du lär nog inte få se anime med japanskt tal på någon "vanlig" kanal, någonsin (förutom någon enstaka film). Däremot betalkanaler som tex canal+ som iofs redan visar. (OBS! Pratar om serier främst!)

 

Sedan hade självklart tittarsiffrorna varit betydligt bättre om det hade blivit en bättre sändningstid, men jag ser inget positivt med att dra igång serier på de "vanliga" kanalerna med japanskt tal. Tror aldrig vi kommer att ha det heller. Det är grymt nog att canal+ visar/visat Samurai Champloo m.fl.

 

Det som hade varit något otroligt ballt, och som det finns chans till, är att filmklubben hade haft ett Anime-tema. Dvs en animefilm varje tisdag kl 22:30 på SVT2 under x antal veckor (ex Miyazaki- eller Ghiblitema). Det hade varit något att maila om, för det är realistiskt!

 

Om inköpsansvariga och tablåansvariga skulle tänka på det sättet så förstår jag att ingenting händer på dom stora kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Du lär nog inte få se anime med japanskt tal på någon "vanlig" kanal, någonsin (förutom någon enstaka film). Däremot betalkanaler som tex canal+ som iofs redan visar. (OBS! Pratar om serier främst!)

 

Sedan hade självklart tittarsiffrorna varit betydligt bättre om det hade blivit en bättre sändningstid, men jag ser inget positivt med att dra igång serier på de "vanliga" kanalerna med japanskt tal. Tror aldrig vi kommer att ha det heller. Det är grymt nog att canal+ visar/visat Samurai Champloo m.fl.

 

Det som hade varit något otroligt ballt, och som det finns chans till, är att filmklubben hade haft ett Anime-tema. Dvs en animefilm varje tisdag kl 22:30 på SVT2 under x antal veckor (ex Miyazaki- eller Ghiblitema). Det hade varit något att maila om, för det är realistiskt!

 

Om inköpsansvariga och tablåansvariga skulle tänka på det sättet så förstår jag att ingenting händer på dom stora kanalerna.

 

På vilket sätt?

 

Jag ser ingen framtid för japansktalande animeserier på svensk "gratis-tv", tyvärr... Jag förstår inte hur någon kan tro att det kan komma. Tema-dagar/kvällar är möjligt, men inte att se det odubbat på en lördagsmorgon i TV3.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...