Hoppa till innehåll
Anime.se

Re-play, din favorit i repris


dengo
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte av ren nyfikenhet kolla, vilka animen, om några alls, kommer ni på er själva att se om och sen om igen. Kanske inte i sträck men som återkommande för goda minnets skulle eller vilken annan orsak det än är.

 

Jag kan börja som exempel:

 

Full moon har jag insett att jag ser nog flera gånger om året.

Fruits Basket och Hana Yori Dango är två andra som det händer går på lite återkommande.

En ny favorit har också varit Gundam Seed +Destiny. Ja jag vet jag är blödig :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Berserk! Den har jag sett ett par gånger. Såklart är den ju inte bättre än mangan, men vad gör man när mangan kommer ut i så långsam takt?

 

Genshiken såg jag ett par gånger om och om igen när jag nyligen köpt DVD:erna.

 

Det finns massor med animéer som jag skulle vilja se om igen, de flesta är cliffhanger-serier som man känner ett sug av att hela tiden se mera av. Men jag har varit med alltför många gånger att när jag väl satt igång, kommit på mig själv med att jag bara minns de spännande delarna och "fan det är ju aslångt till dess" och lagt ner.

 

Men de flesta filmer brukar man kunna se ett par gånger, särskilt Ghiblis tidigare verk (är inte alls förtjust i vad som kommit efter Bortsupen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svår fråga, men gundam seed/destiny och gundam wing, brukar jag se om. Hikaru no go och Initial d likaså. Det är nog dem jag "brukar" se om (läs som en till två gånger om året på sin höjd).

Läste nu Riyu's inlägg, klart att man ser om Nausicca of the valley of the wind och princess mononoke också (tycker dem filmerna är grymt grymt bra).

 

 

Och vi vet att du ser om Neon genesis evangelion Sceleris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjaa, nu var det ett bra tag sen jag kände för att se om nåt, men något jag absolut sett för många gånger på kort tid är Gurren Lagann. Just hard to get enough of it. And oh, Evangelion såklart. Den är ju bara... *dreggel*

 

Annars är det väl en del som man sett om ett par ggr, men inte riktigt sådär maniskt. Kanske Shakugan no Shana i så fall. Det var nog den första bra anime jag såg. Sånt glöms inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv har jag sett om .hack//SIGN fyra gånger sedan jag såg på den först för snart fem år sedan. Förutom att vara en av de bästa animeserierna någonsin, är den fylld till kanten av nostalgi, och jag vill minnas den tid då .hack var genomtänkt och smart.

 

Annars har jag varit väldigt dålig på att se om serier. Fullmetal Alchemist har jag kört igenom två och en halv gånger (håller på med den tredje medan jag samlar på DVDerna), och Azumanga Daioh såg jag på tre gånger när den begav sig. Nu senast har jag även återvänt en del till Lucky star; de tidigare avsnitten har jag kanske sett 3-4 gånger nu, och de senare kanske två gånger.

 

Normalt sett brukar jag bara se om en serie om jag vill se den dubbad, eller om den helt enkelt är så bra att jag vill ha den på DVD. Det händer oftare att jag läser om manga, då det ibland kan dröja många månader innan nästa volym kommer ut, och jag måste fräscha upp minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vi vet att du ser om Neon genesis evangelion Sceleris.

Du läser mig som en öppen bok, Tim.

 

 

 

Jag brukar inte se om grejer. Visst blir jag nostalgisk över gamla favoriter, men jag tänker att jag ska försöka hålla ut så långt det går innan jag ser om något, så att jag hinner glömma bort så mycket som möjligt och kan återupptäcka favoriterna på nytt. Dessutom är det ju så mycket man har osett, så man kan ju inte haka upp sig på det förflutna! (Men i sommar ska jag äntligen se om Cowboy Bebop och Escaflowne!)

 

Undantagen är de verk som jag tycker att man verkligen kan se med alternativa infallsvinklar och få ut något nytt, trots att man kanske minns det mesta i detalj: Ghost in the Shell-filmen är sådan, tycker jag. Och, givetvis, Neon Genesis Evangelion med film.

 

För att lista några verk jag har sett om flera gånger (förutom de ovannämnda som jag sett i medel en gång vartannat år) får jag väl förutom Ghiblifilmerna nämna Sikta mot toppen! Gunbuster, vars slut alltid är lika effektivt, och Macross: Kommer du ihåg kärleken? som jag sett om mest (nämligen sex gånger).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klassiska serier såsom Silver Fang och några Ghibli-filmer brukar jag se om och om igen med jämna mellanrum. Jag fastnar lätt för serier som kan beröra på ett känslosamt sätt, medan jag känner att actionspäckade serier såsom GITS, NGE etc inte ger samma sug när man en gång har sett igenom serierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har väl sett om Evangelion, Koi Kaze, Haibane Renmei och Saikano några gånger även om det var rätt länge sedan nu. Sen så har jag ju givetvis också sett gamla Starzinger dubbat på svenska för nostalgins skull några gånger genom åren.

 

Annars brukar det mest bli att jag tittar om på speciella avsnitt, scener eller delar av serier när jag vill återminnas något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte kommit så långt med mitt animé tittande så att jag har några serier som jag ser fler gånger, det finns så många som jag inte har sett så jag fokuserar mig på dem. Dock blir det ibland att man ser ett avsnitt eller en scen som man tycker om, Tengen toppa gurren lagann är en sådan serie där jag kan tänka "den där scenen vill jag se igen eftersom den är så åzm".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Evangelion och End of Evangelion, serien har jag sett fyra gånger medans filmen har jag slutat räknat antalet gånger, bland det första jag såg och jag föll pladask och har inte återhämtat mig ännu. Resten jag har sett har jag inte fallit för som jag har gjort för Evangelion. Fast det finns några kandidater i listan som lockar såsom Okami to koushinryou och Spirited away.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vanligtvis så brukar det bli Juuni Kokuki, Chobits, Ghost in the Shell: SAC + 2nd GIG samt Full Moon wo Sagashite som jag drar igång om jag ska se om nåt. Om jag skulle ordningsbestämma de serier jag sett flest gånger så är det ordningen ovan som gäller då.

 

Juuni Kokuki är min klara favorit - ser om den titt som tätt. Kommer på mig att jag blir allt mer uppspelt vid de storslagna striderna för varje gång jag tittar på den. Även med GitS: SAC och 2nd GIG så blir jag ganska så till mig emellanåt just för att jag vet vilken twist som väntar runt hörnet.

 

Chobits och Full Moon är sådana mysiga serier som man blir varm och glad av att titta på på det stora hela, fastän man sitter lite tårögd då och då fram till slutet (åsyftar Full Moon *ledsen*).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en gammal VHS kasett med Ghost in The Shell, inspelad från Filmnet någon gång ca 1996.

Kasetten är fullständigt sönderspelad.

jag har numera dubbla exemplar av Special Edition DVDn. Får hoppas de bibehåller kvalitén bättre.

Dock måste jag säga att Filmnet textade betydligt bättre än manga Entertainment, även om de inkluderade den engelska textningen, så man slipper stå ut med deras urusla försvenskning.

 

Någon frågade vid ett tillfälle i irc kanalen hur många gånger jag sett den, varpå jag svarade "25 typ". och det är nog inte allt för långt ifrån sanningen. Den enda film jag sett fler gånger är "för några få dollar mer" med clintan. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara en serie jag kan se om flera gånger i sin helhet och det är Tenchi Muyo OVAn (förutom den tredje delen då).

Varför inte tredje delen (om du menar Ryo-ohki 3 och inte Ryo-ohki avsnitt 3)? Den är ju ballast! :)

Har bara aldrig blivit av att se på den, vet inte varför men jag han nog blivit smittad utav alla som säger att den är så mycket underlägsen de andra två.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag sällan orkar/hinner se något nytt så har det inte blivit så mycket omtittande på gammalt heller, men förra året började jag se om Cowboy Bebop och His and her circumstances (Kare Kano). Annars är min bästa omtittarupplevelse någonsin när jag såg om Escaflowne runt 2003 (några år efter första titten) och nästan tappade hakan över att den var så mycket bättre än jag hade kommit ihåg. Det var en serie som växte något enormt. Evangelion har jag sett om en gång, men det sliter på en känslomässig att se serien så flertalet år mellan varje omtittning är nog bäst ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inte så mycket jag har sett om över huvud taget om jag ska vara ärlig.

 

 

Sett om en gång:

 

Full Metal Panic!

Full Metal Panic? Fumoffu!

Full Metal Panic! The Second Raid

Air

Kanon

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu

Håller för tillfället på med Ghost in the Shell... filmer + SAC <3

 

 

Sett om fyra gånger:

 

Code Geass: Lelouch of the Rebellion

 

 

 

De jag nämnde ovan har jag sett om (det antalet gånger) från början till slut i ett svep. Sedan har man ju naturligtvis varit på en massa serier och sett om vissa avsnitt ett gäng gånger. Även om det främst rör sig om Code Geass: Lelouch of the Rebellion och Air så finns det ett gäng andra titlar. Azumanga Daioh har ett par avsnitt jag gärna ser om. Samma sak med Lucky Star, och då särskilt Gatoh Shoujis (FMP-författarens) tre avsnitt - 5, 12 och 22. Neon Genesis Evangelion vill jag verkligen se om, men jag har lovat mig själv att vänta med det då jag vill få ut så mycket som möjligt av de fyra filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...