Hoppa till innehåll
Anime.se

Era topp-5-listor för 2012


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Alla gillar väl topplistor? Så nu när året närmar sig sitt slut, vilka är era fem favoriter för i år?
 
Måste inte bara vara animeserier/-filmer, det kan vara favoritskådisar, favoritöppningar, favoritscener också.
 
Scellans fem animefavoriter som han sett 2012
Favoriter är inte nödvändigtvis de jag tycker är bäst, bara de jag tyckte bäst om att se. Innefattar allt som börjat 2012, eller som slutat 2012.

  • Fate Zero -- hög nivå rakt igenom: en mörk, allvarlig, välskriven historia med förstaklassig produktion.
  • Aquarion Evol -- underhållande och underbart fånigt.
  • Gymnasiegrabbars vardagsliv -- sketcherna var "hit-or-miss", men ett härligt karaktärsgalleri räckte långt; Litteraturflickan och Gymnasietjejer är inte kloka kommer att minnas en lång tid framöver.
  • Gintama' -- fortfarande animevärldens roligaste, men med 250 avsnitt börjar förälskelsen svalna till en jämn, platonsk kärlek.
  • Sword Art Online -- jag tvekade lite på att ha den i listan: full av brister, men den tog sig på lagom stort allvar och bjöd på omväxling, och jag gillade den.

Scellans fem animefavoriter som han inte sett 2012

Det vill säga de fem som jag inte sett men jag tror jag skulle gilla.

  1. Evangelion:3.0 You Can (Not) Redo -- var det ens något tvivel om saken?
  2. Vargbarnen Ame och Yuki (Ôkami Kodomo) -- den senaste av mannen bakom Flickan som hoppar i tiden och Summer Wars verkar som en otroligt fin film.
  3. Robotics Notes -- jag såg första avsnittet nyligt, och den verkar vara en bra blandning av lättsamheter, knäppheter, närframtidsscenarier och allmän kvalitet.
  4. Hyouka -- jag har mest sett den som "Kyoani gör mystik och det är väl okej kanske", men de goda vitsord jag läst om den nyligt angående sådant som regi och animation har väckt mitt intresse.
  5. Another -- jag väntar mig en serie så polerad att jag kan spegla mig i den, och sen låter själva mysteriet underhållande.

Sen tänkte jag skriva mina fem största besvikelser (spoiler: E7AO är med) och fem gladaste överraskningar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns mera som en to do-list i mitt fall då jag för det mesta bara sett förra årets upplagor, men min lista av serier från 2012 som ska ses är nog följande (ej i inbördes ordning):

 

* Yuru Yuri säsong 2 - Lite Lucky Star vibbar och ett lyckat slice of life- koncept gjorde att jag fullkomligt älskade säsong 1. Here's hoping att dom gör om samma bragd.

* Jormungand: Perfect Order - Känns som att dom gjorde samma hopp som Fate/Zero när dom böt mellan säsongerna. Men jag ser ändå spänt fram emot vad som komma skall.

* Girls und Panzer - På vissa sätt ska det tydligen vara likt Strike Witches, så jag hoppas att den håller någorlunda klass. Also tanks!

* Zero no Tsukaima F - En serie som efter tre säsonger har gått väldigt utför enligt mig. Jag ser nog den bara för att få det undanstökat så jag slipper grubbla...

* Strike Witches the Movie - Enough said!  :jhappy:

 

Nu när jag tänker efter så var det lite väl mycket sequels i min lista......

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är det första året jag har följt serier från alla sässonger så för en gångs skull så har jag några att välja mellan. 

 

1. Sukitte ii na yo. Jag är väldigt svag för romantiska serier och Sukitte ii na yo hade det mesta jag söker i en serie, snygg animation, intressanta karaktärer och en väldigt bra stämmning. Det var inte direkt något nyskapande men de gjorde inte misstaget att försöka göra den annurlunda genom att stoppa in massor av konstiga element utan körde istället på kvalitet. 

2. Shin Sekai Yori. Detta är årets intressantaste anime, mystik, spänning och väldigt stämmningsfull. En utav de få serierna som har förmågan att få mig att må  illa samtidigt som jag inte kan sluta titta. Problemet när en anime försöker ha en intressant och mystisk miljö är att det blir för vagt eller bara helt löjligt men Shin Sekai Yori lyckas fånga min nyfikenhet och när de avslöjar saker om världen blir det ännu mer mystiskt utan att bli töntigt. För att lyckas med en anime som denna måste den hålla en väldigt hög kvalitet och det lyckas dem med.

3. Psycho-pass. Jag är väldigt svag för mörka och kalla serier och Psycho-pass håller en väldigt hög kvalitet trots ett par brister. Jag gillar animationen och känslan i serien och hela konceptet i serien är väldigt häftigt och spännande.

4. Code:Breaker. I början trodde jag att jag skulle avsky den mer än vad jag avskydde Sword Art Online men jag blev lurad och efter fyra avsnitt var jag fast. Jag älskar introlåten och varje gång jag hör den blir jag mer och mer besatt utav den. Många grejer är fulsnygga men jag kan inte låta bli att älska dem. Väldigt snygg animation och snygga karaktärer. Min personliga favorit är Hekie hela hans personlighet är väldigt löjlig men av någon konstig anledning kan jag inte låta bli att älska honom. Detta är också årets överraskning.

5. Gintama. Fortsättningen var inte nödvändig men jag är väldigt tacksam ändå. Det är fortfarande lika roliga karaktärer och de flesta avsnitten fick mig att skratta väldigt mycket. En serie jag kan se hur många gåner som hellst. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte helt lätt att göra utbudet rättvisa då jag iom. mitt nya jobb tvingats dra ner på serietittandet rejält. Mest för att jag numera är så trött efter jobbet att jag somnar mitt i serierna, men det finns såklart annat som kräver min uppmärksamhet, 

 

Men jag har i alla fall  hittat fem favoriter av de jag sett men det var svårt ändå. Här utan inbördes ordning för det orkar jag inte fundera på. 

 

1. Another

Spännande och makaber på samma gång men framför allt en av de snyggaste serier jag sett i år. Imponerade varje av snitt av det arbete som lagts ner på detaljer och vyer. En fröjd för ögat och för rysarsjälen. 

 

2. Sankarea

Den bästa zombieserien jag sett på länge. Humor och seriositet i en god blandning. 

 

3. Tari Tari

Jag är erkänt svag för musikserier så när den här dök upp var den ju självskriven på listan över serier att se. Den levererade också ett vardagsdrama av hög klass och snyggt tecknad med mycket detaljer (likt Hanasaku Iroha) . Musiken i sig gjorde serien väl värd min tid. 

 

4.  Sakamichi no Apollon

En serie jag höll på att missa, men som jag började kika på en helg då jag var sjuk. Förvånandsvärt skön stil och återigen ett trovärdigt vardagsdrama som presenteras på ett klyftigt sätt. Settingen i 60-talet var en klar bonus. Jag är ingen jazzgosse direkt men uppskattade den här mycket ändå men det var nog mer tack vara storyn och den snygga förpackningen. 

 

5. Uchuu Kyoudai

Rymdnörd som jag är så var det här årets lättaste val på listan att se. Lite långdragen bitvis men ändå tillräckligt intressant för att hålla mig kvar framför skärmen. Detaljrikedomen gillade jag och humorn var subtil och inte överdriven vilket ibland kan få mig att droppa en serie när de spelar över värre än Stefan & Krister. En jämn och bra serie tycker jag allt. 

 

Bubblare: Haiyore, Accel World, Tasogare Otome x Amnesia, Hyouka

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt första val var självklart men de andra fyra hade jag lite svårare med men jag tror att jag fick dem i rätt ordning.

 

1. Fate Zero. Gamla hjältar från legender och sagor slåss om att få den heliga graalen. Jag som älskar hjältesagor, mytologier, legender m.m kan inte annat än älska den här serien.

 

2. Jormungand. En vapenhandlar med ett galet gäng som livakter är rätt så underhållande att titta på.

 

3. Psycho-Pass. En serie som jag hade tänkt att se på men skjutit på men efter att jag såg första avsnittet så såg jag ikapp alla avsnitt på kort tid. Gillar stämningen och handlingen i serien och karaktärerna har sin egna charm.

 

4. Gymnasiegrabbars vardagsliv. En humoristisk serie som helt enkelt handlar om vad den heter, även om den är påkryddad lite här och där så kände jag igen mig i vissa situationer.

 

5. Ungarna på sluttningen (Sakamichi no Apollon). En serie som jag gjorde mig glad när jag såg på den, karaktärerna kändes realistiska och deras vardag kändes trovärdig. Öppningslåten uppskattade jag väldigt mycket.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Nisemonogatari
Som ett enormt stort fan av Bakemonogatari så kunde jag inte mer än älska dem underbara ordlekarna och det ständiga pratet som denna serien bjuder på.

2. Chuunibyou demo Koi ga Shitai!
Började kolla på den och kunde inte släppa dem underbara karaktärerna som den hade att bjuda på. Karaktärerna får dig att skratta när dem slänger sig in i sina "battle mode" lägen och slåss i sin fantasi värld.


3. Jormungand
Vapenhandlare, äventyr, action och mycket mer! Vad mer kan man begära än ett gäng vapensäljare som åker runt i en actionfylld serie.


4. Kore wa Zombie Desu ka? of the Dead

Pervers huvudkaraktär - Check
Loli karaktär - Check
Harem - Check


5. Hidamari Sketch X Honeycomb
Har sett alla Hidamari sketch säsonger och alla OVA's så kunde ju inte undvika att se denna. Underbar serie som är sjukt avslappnande och underbar att kolla på
 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Scellans fem favoritanimekaraktärer från 2012

Ärligt talat är jag egentligen bara säker på de två första.

  1. Kiritsugu i Fate Zero: en trollkarlsmördare som ryktas ha sprängt ett helt kommersiellt flygplan för att kunna döda bara en enda magiker. Ett monster som inte stoppar för något... eller är han tvärtom den sortens människa som är villig att bära hela världens börda på sina skuldror? Kiritsugu är djupt splittrad. Han är nästan omänskligt driven att kämpa i Graal-kriget, men han tvekar, han är rädd, han vill fly – speciellt från enigmat Kotomine. En personlighet med motsägelser och ett bittert förflutet och ett ännu bittrare öde gör honom till en fängslande karaktär.
  2. Rider i Fate Zero: egentligen är han, på sätt och vis, inte så mycket en karaktär som han är en symbol. Till skillnad från Kiritsugu har han nästan inga tvivel i sig själv eller sitt mål. Istället osar han ett slags varm faderlighet, och styrka, och rättvisa. Vad han saknar i komplexitet tar han igen i sympatiskhet: stor och bullrig bär han sitt hjärta på sin ärm. Han visar sig också vara något naiv. Han blir som en fornlämning från en svunnen tid – ett artefakt som inte passar in i vår moderna tidsålder – och blir en tragisk figur, denna erövrarnas hjälte.
  3. Mutta Nanba i Rymdbrorsorna: förutom att han enligt min inre femtonåring har det bästa namnet sedan Quattro Vagina, spelar storebror Nanba i den där genren "älskvärda förlorare". 30+ år gammal, arbetslös, bor hos sina föräldrar, ingen flickvän... (J-jag pratar om Mutta!) Han kan också vara lite gnällig, lite feg, och ta åt sig äran när han kanske hade mer tur än något annat. Men när det kommer till kritan är han kapabel, observant, och oväntat socialt talangfull. Finns det någon som inte gillar Mutta Nanba – i eller utanför serien?
  4. Koko Hekmatyar i Jormungand: hennes rävleende antyder att vi har med en lömsk människa att göra. Hon bär det som en mask i alla situationer, vare sig hon talar med sina närmaste mannar eller stirrar in i mynningen på en fientlig vapenhandlares pistol. Ibland, i ensamhet, släpper det, och hon röjer en sårbar sida. Tyvärr utforskar inte serien detta i någon djupare mån. Istället får vi se henne vara klängig och gnällig och rulla runt på bord i frustration. Hon heter Koko och hon är loco.
  5. Kirito i Sword Art Online: han har med rätta beskyllts för att vara en önskefigur som tittarna kan drömma att de är: han sitter fast i ett dataspel, han är övermäktig och modig och vänlig, och alla tjejer blir förälskade i honom. Det är sant. Men han är också osäker och envis och en aning barnslig. Han är introvert, men självuppoffrande och välvillig. Han är trogen sina känslor, skyggar inte iväg från ett problem, och är inte för stolt för att gråta.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...