Hoppa till innehåll
Anime.se

Sommarspelturnering för Anime.se? (Läs första inlägget, se omröstning)


Sceleris
 Share

Sommarspel  

21 medlemmar har röstat

  1. 1. Vill du vara med i en sommarspelturnering?

    • Ja, jag vill vara med!
    • Nej, men jag skulle vara intresserad av att titta på matcherna!
    • Nej, jag är helt ointresserad, men jag vill rösta ändå!


Rekommenderade inlägg

Imorse fick jag idén till att vi kanske skulle kunna ha någon datorspelsturnering i sommar. Typ i juli, så att man hinner träna lite. Inget speciellt allvarligt, inte allt på samma dag, utan att matcher får spelas när folk har tid. Typ nåt sånt. Antingen lagspel eller individuellt. Antingen utslagsturnering eller serieturnering. Fast jag spelar så lite och så sällan att jag inte har någon aning om vilka spel som skulle passa. Det senaste jag spelade mer än fem minuter var nog typ Left 4 Dead 2... :happydrop:

 

Tankar, någon?

 


 

REDIGERING: Jag skrev följande regelförslag.

 

Regelförslag:

  • Medverkan sker i lag på 1-3 personer.
  • Varje medtävlare måste vara forummedlem och ha skrivit 5 (fem) eller fler inlägg.
  • Varje lag kommer att möta varje annat lag i en match.
  • Matchvinst ger 3 poäng, oavgjort ger 1 poäng, förlust ger 0 poäng.
  • Det lag med flest poäng i slutändan vinner fantastiska priser! (Anime-/mangarelaterat.)
  • Alla matcher spelas i juli månad, men exakt tidpunkt anordnas enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela.
  • Det spel som ska spelas bestäms också enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela. Spel som kräver illegala handlingar för att kunna spelas tillåts ej.
  • Om omständigheterna (t.ex. det valda spelet eller att lagen är olika stora) inte tillåter att ena eller båda lagen kan spela med alla sina lagmedlemmar, så utses representant(er), men i slutändan ska alla medlemmar ha spelat i ungefär lika många matcher.
  • Om två lag inte kan komma överens om tid eller spel anropas en oberoende medlare; om det inte hjälper stryks matchen och ingetdera lag får poäng.
  • Lag har fram till mitten på juni att anmäla sig, och i slutet på juni ska spelschemat (datum, tider och spel) vara färdigt.
Hur låter det? Jag funderade också på om det skulle vara tvåmannalag med slumpmässig sammansättning, lite som nån slags forumgemenskapsstärkande grej, men det kanske är att ta i.

 


 

REDIGERING: Tvåmannalag med slumpmässig sammansättning. (Om ojämnt antal så... tar vi det då.)

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är en brilliant idé! Problemet blir att hitta tillräckligt många med samma spel för en lagtävling, samt att fixa en server till detta spel. Är man beredd på att gruppbetala för en server så skulle det nog inte vara ett problem. Vad som definitivt skulle vara genomförbart är att köra dessa turneringar i Free to Play spel som till exempel: League of Legends och nått random F2P FPS som t.ex. CrossFire. Ingen skulle behöva betala för spelet eller en server t.ex.

 

Sedan så finns det ju självklart massor av spel som man ej behöver en egen server för att kunna betala. Så därför föreslår jag att vi öppnar en ny tråd där vi bara skriver ner multiplayer-spel vi äger bortsett från F2P spelen. Sedan så kan man bestämma spelen efter förfrågan/åsikter. Man skulle kunna köra en turnering per genre, t.ex: Racing, FPS, RTS osv. Osu! spelarna kanske vill kriga om en highscore på någon låt eller nånting.

 

Nått som också skulle vara jättekul vore t.ex. att spela in matcherna alternativt att streama om man har prestandan. Detta skulle vara bra underhållning för alla på forumet samt att det skulle vara bra reklam för denna community vilket skulle kunna leda till lite mera liv i brasan. Det hade också varit jättekul om någon kunde shoutcasta det också, men det kanske är att ta i litegrann :P

 

Möjligheterna är oändliga!

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett annat förslag angående att bestämma spel: den som har förslag på spel kan helt enkelt skriva ner det direkt här i tråden, och ge lite, lite information.

 

Ex:

 


  • Left 4 Dead 2, förstapersonsskjutare, man kan spela i två lag med 4 spelare vardera, människor vs zombier. Fördel: många har det redan. Nackdel: kostar 20 euro för den som inte har det, fast 4 personer kan köpa ihop, då kostar det 15 euro per skalle.

(Försökte komma på nåt annat exempel men, som sagt, jag spelar ju inte.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Team Fortress 2 är ett annat exempel på ett gratisspel som alla kan komma åt. Klassbaserat FPS med en tvist så att säga. Alternativt så finns Starcraft Arcade, en gratisversion av Starcraft 2 som innehåller lite av kampanjen, några multiplayerbanor samt hela arkivet av spelarskapat innehåll som Zealot Hockey, Raynor Party etcetera. Plus alla möjliga gratismobas och mmo's.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta lät som en riktigt bra ide :D

Spel som jag kan ge förslag på är:

 

League of legends

Ett MOBA spel där man spelar 5 mot 5 och tävlar om att försvara sina torn och sin bas och att försöka slå ut det andra lagets bas med hjälp av den hjälte man har valt. En nackdel som jag kan se redan direkt är väll att inlärningskurvan är lite hög om man aldrig har lirat tex. DoTa eller liknande MOBA spel.

 

Dota2

Ytterligare ett MOBA som är lite svårare att lära sig än League of Legends men endå väldigt kul. Gratis även detta.

Left 4 dead 2

Roligt Fps med en ganska låg inlärningskurva och givetvis lagbaserat ^^

Gratis och finns på steam.

 

Track mania 2

för de som gillar racing i rolig förpackning ^^

Stadium versionen kostar ca 9euro men de andra är rätt dyra tyvärr.

 

Fistful of Frags

För er som gillar ett roligt cowboy fps som är lagbaserat eller alla mot alla. Gratis och finns på steam.

 

Kan lista fler och det finns ju en uppsjö med gratis spel som kan vara något att titta på :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Track mania 2

för de som gillar racing i rolig förpackning ^^

Stadium versionen kostar ca 9euro men de andra är rätt dyra tyvärr.

 

Tror jag spelat Track mania nations forever och att det var gratis.

 

Osu! Antingen försöka hitta en tid och ha en turnering och spela tillsammans i multi player eller jaga poäng på valda låtar låter roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tribes: Gratisspel. Fps där mycket handlar om momentum och att röra sig över stora områden genom att samla fart i nerförsbackar och liknande, finns både TribesnNext eller Tribes Ascend. TribesNext har fördelen att det är äldre och inte alls lika krävande.

Worms: Turbaserat strategispel i samma stuk som spelet Artillery.

Liero: Gratisspel. Ungefär som worms, bara inte turbaserad och mer kaotiskt.

Frozen Synapse: Turbaserat strategispel där båda väljer sina rörelser innan spelet fortlöper till nästa tur.

Toribash: Gratisspel. Fighter som är turbaserat på samma sätt som Frozen Synapse, dock relativt hög inlärningskurva då man styr muskler istället.

Killing Floor: Lagbaserad arena-survival, går nog att tävla om vilket lag som klarade sig bäst eller liknande.

Magic: Duels of the Planeswalkers: Kortspel, går ganska enkelt att hålla en tävling i detta skulle jag tro, finns olika versioner dock.

The Ship: Spel där man får en specifik person att döda, samtidigt som man får se till att inte bli upptäckt av vakter och kameror.

Det går ju även att ha tävlingar i flera spel, där varje lag får dela upp sina medlemmar på vad de är bäst på.
 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag röstar på Hearthstone ;)

eller OSU ;) Fast saten kommer vinna hahaha 

Annars andra spel jag kan tänka mig, kan vara.

Dota2
Warcraft 3
Starcraft 2
Counter strike 1.6 eller GO
 

 

Liero: Gratisspel. Ungefär som worms, bara inte turbaserad och mer kaotiskt.

 

omg, jag kommer ihåg Liero för typ över 10 år sen, hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går ju även att ha tävlingar i flera spel, där varje lag får dela upp sina medlemmar på vad de är bäst på.

 

Aah, ja, så skulle det ju också kunna gå till, att de två spelarna/lagen i en match måste komma överens inte bara om när de ska spela, utan också vad!

 

Om man till exempel har 10 tvåmannalag och kör serieturnering så att alla tio får spela mot alla tio, så kanske lag 1 och 2 spelar League of Legends, medan 1 och 3 kommer överens om att spela Team Fortress 2, medan lag 2 och 3 bestämmer sig för att spela typ en onlineversion av brädspelet Monopol eller nåt.

 

"Okej, vi i lag Vinterstorm ska möta er i lag Seigi to Yūki, och vi vill spela Starcraft 2."

"Hm, min lagkamrat har det, men inte jag, och jag har inte råd att köpa det, för det kostar fortfarande ganska mycket."

"Vad har ni då?"

"Warcraft 3?"

"Det skulle funka, det kan vi köra! Har ni tid att spela på onsdagkväll?"

"Nja, jag ska på grillfest då. Torsdagkväll?"

"Det går bra."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riichi Mahjong? Vet inte om det går att spela som lag, men jag tycker likväl det är ett roligt spel att spela mot andra. Kan krävas viss förkunskap innan man börjar förstå hur det fungerar. Men kanske har vi några mahjong lurkers här? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killing Floor: Lagbaserad arena-survival, går nog att tävla om vilket lag som klarade sig bäst eller liknande.

Eller så skulle man kunna köra Poundamonium med bara start-vapnet och tävla om vem som klarar sig längst haha!

 

CrossFire: Det är inte det vackraste spelet och faktum är att det är typ en billig kopia på CS 1.6 men det är Free to Play. Jag har spelat CrossFire förut och det är ganska kul, dom har ett väldigt smidigt clanwar system där det bara är att skapa en egen server och köra minimum 3 mot 3 och upp till 8 mot 8 lagstrider. Man kan välja mellan klassisk Search & Destroy (Armera/Desarmera bomben), Team Deathmatch (Första laget som får t.ex 100 kills vinner) eller Ghost mode! Ghost mode är fan det fulaste jag vet, det är hur sjukt roligt att spela som helst och att det går att köra matcher i det är bara guld. Ghost mode är ungefär som Search and Destroy med en tvist, Terrorist laget ska fortfarande armera bomben på en utav de 2 bombplatserna och Counterterrorist laget ska fortfarande försvara bombplatserna och desarmera bomben. Men, Terrorist laget “spökena” i Ghost mode har bara knivar och de är näst intill osynliga förutom när de rör på sig. Dock så är det lite småbuggat så att om man som spöke “bunnyhoppar” så kan man bibehålla en viss osynlighet och därför dyka upp helt oväntat och få uppleva de roliga resultaten när motståndarna får panik :P

 

 

 

FlatOut2: Måste vara det bästa och roligaste racingspel som har gjorts, man får en otroligt bra känsla över hur bilen uppför sig gentemot andra racingspel och med möjligheter att krocka sönder varandras bilar till den punkt att föraren flyger genom vindrutan är helt otroligt kul. Man skulle kunna tävla i ett vanligt race, eller ett derby där det bara går ut på att paja varandras bilar. Eller så skulle man kunna tävla i det löjliga stuntläget som finns. Om jag minns rätt så går detta spela att pirata och fortfarande spela multiplayer utan problem för de som inte bryr sig om vissa lagar.. ehrm.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CrCl3ap56pE

 

Övriga spel jag gärna spelar:

 

RTS

Supreme Commander + FA

Dawn of War 2

Napoleon Total War

StarCraft 2

 

Racing

GRID

 

FPS

Battlefield 2, 3 och 4 + Bad Company 2

CS:GO, CS 1.6, CS:CZ

Left 4 Dead 1+2

Team Fortress 2

Natural Selection 2

Call of Duty 4

Mass Effect 3

Arma 2 och 3

 

Övriga

Mirrors Edge

League of Legends

Wings of Prey

Diablo 2 och 3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Worms: Turbaserat strategispel i samma stuk som spelet Artillery.

 

Det tyckte jag lät som en eminent idé. Det är redan inte så allvarliga spel, och man kan både spela på lag eller en mot en (eller alla mot alla). I så fall är frågan bara vilken version man skulle spela, och hur man bäst får tag på den.

 

När jag hör Worms och Liero så börjar jag också tänka på Soldat. Ett dylikt sidoperspektiv fast med mera Counter Strike-vibbar. Man rör sin gubbe med tangentbordet och siktar sitt hårkors med musen. Är även gratis. http://soldat.prv.pl/

Fast jag vet inte om man skulle behöva fibbla med någon server eller nåt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man bör nog ta spel som finns på flera operativsystem för det kan finnas dem som inte har en PC utan har en Mac istället.

Mitt förslag löser i princip det där: lag med deltagare som har Mac eller sämre datorer eller liknande förhinder får förhandla om det med de lag som ska mötas – medan lag som saknar förhinder får välja hur prestandakrävande Windows-spel som helst (så länge motparten går med på det).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är gärna med och spelar som kanonfoder. Spelar vad som (= lika sämst på allt). Kul idé!

 

Jag är som drend, jag är inte direkt bra på många typer av spel, men kan vara med "för att" om tillfället/osv passar :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regelförslag:

  • Medverkan sker i lag på 1-3 personer.
  • Varje medtävlare måste vara forummedlem och ha skrivit 5 (fem) eller fler inlägg.
  • Varje lag kommer att möta varje annat lag i en match.
  • Matchvinst ger 3 poäng, oavgjort ger 1 poäng, förlust ger 0 poäng.
  • Det lag med flest poäng i slutändan vinner fantastiska priser! (Anime-/mangarelaterat.)
  • Alla matcher spelas i juli månad, men exakt tidpunkt anordnas enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela.
  • Det spel som ska spelas bestäms också enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela. Spel som kräver illegala handlingar för att kunna spelas tillåts ej.
  • Om omständigheterna (t.ex. det valda spelet eller att lagen är olika stora) inte tillåter att ena eller båda lagen kan spela med alla sina lagmedlemmar, så utses representant(er), men i slutändan ska alla medlemmar ha spelat i ungefär lika många matcher.
  • Om två lag inte kan komma överens om tid eller spel anropas en oberoende medlare; om det inte hjälper stryks matchen och ingetdera lag får poäng.
  • Lag har fram till mitten på juni att anmäla sig, och i slutet på juni ska spelschemat (datum, tider och spel) vara färdigt.

 

Hur låter det? Jag funderade också på om det skulle vara tvåmannalag med slumpmässig sammansättning, lite som nån slags forumgemenskapsstärkande grej, men det kanske är att ta i.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur låter det? Jag funderade också på om det skulle vara tvåmannalag med slumpmässig sammansättning, lite som nån slags forumgemenskapsstärkande grej, men det kanske är att ta i.

Jag tycker det låter bra och förövrigt så har jag inget imot idén om slumpmässigt sammansatta lag. Jag tror faktiskt det kan vara en riktigt bra idé, alla är vi ju kamrater ändå så ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...