Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vs Manga - Fighto!


Korinthian
 Share

Rekommenderade inlägg

det beror helt på ifall animen följer mangan helt och hållet eller gör som berserk och/eller hellsing tar några bitar här och var och hoppas på det bästa...

 

jag gillar anime mest överlag, men då är bl.a. Hellsing och Berserk undantag för dem röjer lätt undan animen som manga >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ren presentationsform blir det utan tvekan anime, mestadels för att man får ljud. Animering är självklart skoj det med, men inte fullt så viktigt för min del. Vissa animetolkningar av mangaserier är som bekant rätt kassa, så vill man kan man förstås börja blanda in vilkendera form som har bäst utbud, men det är så subjektivt att den diskussionen ger jag mig nog inte in i. Fler former av uttryck gör att anime vinner duellen för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två olika medier är ganska meningslöst att jämföra. Animé har fördelar som manga aldrig kommer i närheten av och tvärtom.

 

Men kommer det verkligen till kritan är en välgjord manga är normalt sett mycket mer effektiv än en välgjord animé. För i en manga är animationen, musiken, ljudeffekterna och rösterna precis exakt så som man vill ha dem. Det kräver mer av läsaren eftersom inte lika mycket serveras på ett fat, men så ger det mer också. Men jag drogs in i det här genom animé och kan därför inte såga det mediet direkt heller. Det känns lite som att säga vad som är godast av en schwarzwaldtårta eller en biff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det beror helt på ifall animen följer mangan helt och hållet eller gör som berserk och/eller hellsing tar några bitar här och var och hoppas på det bästa...

Huh? Men Berserk följde ju mangan ganska noga, förutom att den är en aning (underdrift) censurerad. I Hellsing hittade de ju på handling som inte ens fanns med i mangan.

 

Själv har jag väldigt svårt att plocka en favorit mellan manga och anime. Båda har för och nackdelar som inte den andra har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker bäst om mangor. Det känns mer intimt och personligt, man kan läsa i sin egen takt, och så kan jag tänka mig rösterna som jag vill ha dem. Men så gillar jag i allmänhet serier och böcker bättre än film också.

 

Jag älskar Studio Ghiblis och särskilt Miyazakis filmer - tycker de är i topp när det gäller tecknad film i världen - men jag tycker att Miyazakis mästerverk inte är någon film utan serien "Nausicaa i vindarnas dal", fortfarande den bästa japanska serie jag läst. Den är verket av en enda person som tecknade efter eget huvud hur långt han ville tills historien var slut. Det är annat än att behöva anpassa sig till 13 eller 26 tv-avsnitt eller långfilmstid...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på hur mediet nyttjas. I anime kan man göra saker som är omöjliga i en manga och vice versa.

 

Hör väl kanske inte riktigt till ämnet, men personligen tycker jag bäst om böcker. Inte manga nu utan riktiga böcker som bland annat Marimite, Scrapped Princess och FMP bygger på.

Därför att förutom:

För i en manga är animationen, musiken, ljudeffekterna och rösterna precis exakt så som man vill ha dem.

så kan man lägga till att bilderna blir som man vill ha dem också. Dessutom så är handlingen betydligt mer omfattande.

Å andra sidan är risken att en anime som bygger på en bok upplevs som ännu sämre eftersom det sällan stämmer överens med vad man föreställt sig. Men i överlag brukar bok->anime ge de produktioner jag gillar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid föredragit en bra bok före något som visas på en skärm, så mangan är nog min favorit. Anime har dock sina klara fördelar det med, det är ju två helt olika upplevelser så att jämnföra är väl egentligen ganska svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag anime, det känns mer japanskt, och så gillar jag rörliga bilder, ljud, musik osv och så känns det mer häftig när två personer slåss eller liknande i en anime än i en manga med stillbilder. Manga är för jobbigt att läsa och så saknar jag allt det jag har i animen (har dock bara läst one peice och dragonball... :blush: ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror helt på vilken sommär bäst.

Visst kan det göras riktigt snygga animer som är baserade på mangor, men då har de nästan alltid svårt att mäta sig med orginalet...

 

Fast om vi vänder på steken, är det någon som har sett Gundam Seed mangan.

Den ändrar på en del stora detaljer och är i mina ögon en av de fulast teckande mangor jag har sett! >:) (bra anime, urdålig manga)

Ok för att Mechorna ser ok ut, men karraktärs designen är ett stort mysslyckande...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, som sagt så är det svårt att jämföra, men jag föredrar anime, dels för att jag tycker det är kul och lärorikt att höra Japanska (även om den Japanskan delvis är oanvändbar) och att det blir... liksom mera liv i karaktärerna.

 

Men egentligen beror det helt på vilken situation man är i... att kunna läsa manga varsomhelst är liksom ovärderligt, dessutom är Mangan oftast mera väldjord, och är någonting att titta på i konstform.

 

muzukashii fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar helt klart manga mest. Det är mysigare att sitta uppkrupen i sängen med en kopp te än att sitta framför datorskärmen. Är nog stämningen som gör att jag gillar manga mest. Annars gillar jag nog anime mycket. Den kan vinna över mangan, beroende på vilket humär jag är på. Skojiga animéer är bättre än skojiga mangor. Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det har funnits ett antal liknane trådar, men jag skriver samma sak igen då :)

 

Anime vinner lätt för mig då det i en sådan finns musik, rörliga bilder, ljud osv. Det blir en trevligare upplevelse helt enkelt.

Å andra sidan får man fantisera mycket i en manga, man lägger på egna ljud oc grejor, men inget går dock upp mot en bra animeserie.

 

Det är också lättare att bli besviken på en animeserie, då det är fler faktorer som kan gå åt skogen, eller helt enkelt bara inte som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar helt klart manga mest. Det är mysigare att sitta uppkrupen i sängen med en kopp te än att sitta framför datorskärmen. Är nog stämningen som gör att jag gillar manga mest. Annars gillar jag nog anime mycket. Den kan vinna över mangan, beroende på vilket humär jag är på. Skojiga animéer är bättre än skojiga mangor. Så det så.

 

Men man måste ju inte sitta vid en dator för att se på animé :)

 

Jag kan inte bestämma mig för vilket jag tycker är bäst, jag gillar både manga och animé. Båda två har för- och nackdelar, fartfyllda serier fungerar bättre som animé än som manga. En manga måste man ju bläddra från sida till sida men när man ser på animé så sitter man ju bara där och tittar. Mästerdetektiven Conan tycker jag fungerar bättre som manga än som animé då det är en deckare så att säga. Om jag dock måste välja mellan animé/manga eller ingenting alls så blir det nog animé, jag kan inte förklara varför riktigt men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Föredrar manga av den enkla anledningen att det är enklare att ta med sig och plocka fram på tex. bussen. Annars är det inga speciella skillnader som jag tycker spelar nån speciell roll.

 

Nåt som jag däremot inte gillar är Cinemanga, då man tagit bilder från en anime och gjort en serie av dem. Detta är enligt mig bara ett trick för att kränga mer podukter och är nåt man egentligen inte behöver.

 

BTW. Har vi inte haft en sån här diskussion tidigare? Tror det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

njae själv så tycker jag nog mer om anime. men detta beror nog mest på att jag knappt har läst någon manga. Däremot så har den jag läst varit helt okey den med så spelar nog ingen större roll i slut ändan. Men Manga är lättare att ha med sig och anime tycker åtmindstånde jag att det är lättare att leva sig in i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...