Hoppa till innehåll
Anime.se

Favoritanimemusik


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har inte hört musiken till Arrietty, men jag kan tänka mig att det låter som Joe Hisaishi gör mest. Apropå vilket så tycker jag nog att hans bästa var Odjurens prinsessa (Mononoke Hime). Lyssnade om på symfoniorkesteralbumet nyligt, och det är så fantastiskt bra.

är ett av hans mest minnesvärda, och jag tycker verkligen att soundtracket gör filmen. :heart:

 

Jo Mononoke har mycket skön musik rätt igenom. :) Men det är inte Hisaishi som gör musiken till Arrietty, det är fransyskan Cecil Corbel. Ett fan av Studio Ghiblis filmer som fick sitt livs chans här. Lite keltisk-inspirerat och mycket rogivande. Hela OST är bra tycker jag. Här en länk till titelspåret:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En Miyazaki-Ghibli-film utan Hisaishis musik?! :surprised: Jag hade aldrig ens funderat över möjligheten. Intressant, jag börjar ju till och med vilja se den nu. Hoppas att den kommer på bio nära mig. (Knappast.) Och nu när jag tänker på det så har jag inte sett någon av Ghiblis filmer sedan Det levande slottet 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Oh yes! Musiken till Hack/SIGN är ruskigt bra. Har lyssnat på den i ett par år men först nu faktiskt kommit till att se serien. ;)

 

En annan gammal klassiker som också har bra musik är ju Escaflowne tycker jag.

 

Men det som satt sig på hjärnan nu som värsta flunsavirus är musiken till K-On! som jag kollade klart på här i julhelgen. Fick tag i livekonserten med gänget också nu som jag sett och man kan ju inte annat än älska de tjejerna och serien med för den delen. :jhappy:

 

Sceleris, har du sett Arrietty än då? Är lite nyfiken på vad du tycker då du uppenbarligen verkar ha dissat Ghiblifilmer fram till nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, har du sett Arrietty än då? Är lite nyfiken på vad du tycker då du uppenbarligen verkar ha dissat Ghiblifilmer fram till nu. :)

Jag har inte sett den, och det är inte så att jag tycker illa om nutida Ghibli -- det är bara det att jag nästan helt har tappat förmågan att helt enkelt sätta mig ner och bara se en film. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Har i helgen glott igenom serien Nana som är en tydlig känslo-berg och dalbana i bästa såpastil (men med en tydlig verklighetsförankring). Jag gillar inte helt tecknarstilen med ultrasmala karaktärer som nästan får Barbie att verka fet men den levererar en hel del bra drama och intressant musik.

 

Det som de i japan verkar anse vara punk är inte direkt vad jag själv skulle hålla med om som växt upp med Sex Pistols, Ebba Grön och KSMB mfl. i min närhet men japanerna kanske har lite andra ögon på det hela och ligger ju några decennier efter. :rolleyes:

Jag skulle nog mer klassa det som trash-rock eller något sånt. Jag är iofs ingen stor musikkännare så jag kan säkert vara ute och cykla i det här ämnet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=yXLYWCwvkIk&feature=related

 

Det andra bandet i serien, Trapnest, gör en del sjukt bra låtar, helt i min smak. Speciellt den här som även är ED3.

 

http://www.youtube.com/watch?v=v5oFaJylsgE&feature=related

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag är Miyazakifilmsnörd är musiken av Joe Hisaishi ständigt spelad hemma hos mig. Har jag inte någon annan musik som går är det Hisaishimusiken. Jag tror att jag har fastnat lite där men djärv som jag är ska jag ta mig ut på nytt vatten. Snart. Om jag hittar nått. Bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Mmmm, japansk musik i allmänhet och anime-soundtrack i synnerhet... Det måste vara den största personlighetsstörning jag utvecklat sedan jag blev animenörd: Att jag nästan helt gått över till att lyssna på en evigt expanderande spellista med bakgrundsmusik från mina favoritserier (soundtracket spelar STOR roll när jag väljer mina favoriter) på bekostnad av den "normala" musiken (house, elektro, rock från 70-80-talet) som jag lyssnade på innan. Mina favoriter på listan:

 

5 cm per second

Hoshi no koe

Air (Natsukage på repeat, någon?)

Kanon

Clannad

Angel beats!

Evangelion (Death/Rebirth, EoE och Hikaru Utada är nyckelorden)

Toradora (mest för Yui Hories ultrapoppiga Banira Suruto de som kan göra mig glad oavsett vad som helst)

Ever17

Laputa

Elfen lied

Ghost in the shell

samt enstaka "hits" från Totoro, Code Geass, etc

 

Som tur är kan jag fortsätta lyssna på en grupp från 70/80-talet som har anime-ankytning, nämligen Electric Light Orchestra. Trivia-frågan lyder: hur gör jag den kopplingen? :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Inte låta vissa trådar somna in här... :happydrop:

Det gångna året har gett oss ännu mer skön musik. Bland mina favoriter i år är nog musiken från Tari Tari som jag även tycker är en av årets bästa serier som jag följde. Jag är lite som Hillster, spelar animemusik mest hela tiden. Det finns ju så himla mycket bra ju!!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=VFTCCfCzO3g&feature=share&list=PLBF00B8E6F2ED6513

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snubblade över den här konserten idag av en slump. En del av er har säkert redan koll, men det är värt att tipsa andra om det med. :)
Studio Ghiblis 25-års jubileumskonsert där Joe Hisaishi dirigerar en fet symfoniorkester som spelar hans musik till div. filmer såsom Nausicaä, Kikis Delivery Service, Princess Mononoke och självklart Totoro.
Ståpäls att höra en del av de här låtarna framföras på det här sättet live. :reallyhappy:

 

http://youtu.be/ZVCdLi6FGVg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...