Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad spelar du just nu och vad ser du fram emot för spel?


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte varför den japanska specialversionen bara har en löjlig liten fjäderformad penna när man får en liten figur till den europeiska, men å andra sidan har jag ändå tänkt köpa den vanliga utgåvan så det blir ingen skillnad för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför den japanska specialversionen bara har en löjlig liten fjäderformad penna när man får en liten figur till den europeiska, men å andra sidan har jag ändå tänkt köpa den vanliga utgåvan så det blir ingen skillnad för mig.

 

Tror det är upp till respektive utgivare. I Australien släppte de en LE av Bayonetta som innehöll en stor pistol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Längtar efter nya Zelda till DS. Efter att ha funderat lite bestämde jag och min sambo oss för att köpa det på japanska, även om det släpps lite senare än i Sverige. Så vi får vänta till den 23:e.
Menar du verkligen att det finns företag som ger ut spel på en helgdag (kejsarens födelsedag)? Sker det ens distribution av varor till butikerna på sådana dagar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Till julklapp fick jag, precis som jag hoppades, New Super Mario Bros. Wii, och har nu kommit igenom halva spelet med min bror. Det är precis lika kul som det låter att spela Mario med två spelare; saker och ting blir lättare när man är fler, och i det ingår att lägga krokben för varandra andra -- roffa åt sig alla power-ups eller stå ivägen för ett hopp -- så det gäller att känna sina medspelare. När brorsan inte är tillgänglig spelar jag emellanåt God of War II; riktigt bra spel, även om jag knappast är den bästa spelaren som finns, vilket leder till att spelfrustrationen stundtals matchar Kratos' vrede.

 

Och visst har jag spel jag ser fram emot, problemet är bara att jag redan har plockat på mig så många spel den senaste månaden att det tar emot skaffa fler. Jag har Assassin's Creed 2 till PS3 som väntar, och Viking: Battle For Asgard och Devil May Cry till Xbox 360, för att inte tala om Castlevania: OoC och Professor Layton 2 till DS. Plus att jag beställde Okami och Another Code R till Wii igår. Då jag helst vill spela ett spel i taget och avnjuta det i min egen takt, verkar det som att jag kommer vara inmurad i mitt rum en lång tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu spelar jag det nya Zeldaspelet till DS och det är jättemysigt, som väntat. Tågen är söta, Link är ännu sötare och miljöerna är trevliga. Me likes hittills, även om vissa ljudmoment är lite svåra att utföra när det finns folk i närheten (som på jobbet idag...).

 

En sak som slog mig nästan direkt vad gäller prinsessan Zelda...

...är att hon är mycket mer aktivt involverad i det här spelet än hon har varit på mycket länge. Jag gillar henne hyfsat, även om de har gjort henne lite överdrivet "tjejig" jämfört med de senaste Zeldaspelen innan detta. Men jag gillar känslan av att hon är aktivt inblandad, istället för att vara en avlägsen karaktär som hela tiden ska räddas på ett eller annat sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite sent kanske, men igår plockade jag upp Tales of Vesperia från webhallen.

 

Normalt sett skulle jag säga bättre sent än aldrig, men efter att ha spelat nästan fyra timmar vet jag inte om det gäller här. Spelet började bra genom att måla ut världsbilden och introducera huvudpersonen, men därefter snöar det på med ena japanska klyschan efter den andra. Storyn är faktiskt bra på en macronivå, men går man ner på djupet upptäcker man snabbt att det finns inget sådant: den manliga är den likgiltiga slagskämpen, den kvinnliga är den alltid godhjärtade helaren, killen är den energiska sidekicken, osv. Till och med Tsundere-pesten har letat sig in i serien till en mindre grad. Att översättningen är medelmåttig, fullt av uppenbart direktöversatta fraser ("It's settled then!"), gör inte direkt saken bättre. De engelska rösterna går att stänga av, men då de gör så gott de kan med det de har kan man lika gärna behålla dem.

 

Spelmomenten är ingenting att tala om, då det bara är gå från punkt A till punkt B, med strider emellan, som gäller. Inte kan man klicka på saker får att få mer information om dem, och hjältegruppen ger ingen som helst feedback till byborna man pratar med. Striderna är ungefär likadana som exempelvis resten av serien, med skillnaden att man inte kan göra mer än en treslagscombo i taget, vilket gör att faktiskt får nytta av blockeringen.

 

Jag vill ogärna säga att jag har växt ifrån genren, men att göra spel så här gammalmodigt och konservativt ser jag gärna att de slutar med i japan (eller åtminstone håller dessa till nedladdningsbart eller bärbart). Att genren i sig är limiterad är ingen ursäkt, inte när vi har spel som Grandia och Golden Sun, och lite nytänkande är precis vad Tales of-serien behöver. Jag spelar tappert vidare, i hopp om att spelet än kan bjuda på en Aha-upplevelse.

 

Jag hoppas innerligt att det kommande Sands of Destruction till DS -- vars historia ska komma från samma människa som skrev Chrono Cross -- har mer att bjuda på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tales of Vesperia till 360 är inte en färdig produkt utan mer som en slags jättestor demo. Den färdiga ToV kommer att komma till ps3an där mer karaktärer lagts till, mer handling osv.

 

Själv gillade jag verkligen ToV och håller det som ett av mina favorit JRPG till 360 och kommer nog köpa det till ps3an för att verkligen se om det skiljer sig så pass mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tales of Vesperia till 360 är inte en färdig produkt utan mer som en slags jättestor demo. Den färdiga ToV kommer att komma till ps3an där mer karaktärer lagts till, mer handling osv.

Det låter väldigt konstigt. Visst att man ger ut en upphottad version av spelet, som de gjorde med Star Ocean 4 och Eternal Sonata, men att det skulle skilja sig såpass mycket att X360-versionen är som en demo i jämförelse låter tämligen kontraproduktivt. Men visst, blir den såpass mycket bättre att det blir roligare att spela tänker jag inte klaga. Hoppas bara de kostar på sig en nyöversättning också, om det ens kommer ut i europa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tales of Vesperia till 360 är inte en färdig produkt utan mer som en slags jättestor demo. Den färdiga ToV kommer att komma till ps3an där mer karaktärer lagts till, mer handling osv.

 

Själv gillade jag verkligen ToV och håller det som ett av mina favorit JRPG till 360 och kommer nog köpa det till ps3an för att verkligen se om det skiljer sig så pass mycket.

 

Beror la på hur man ser det, jag har knappt rört mitt Vesperia men spelet på 360:n är väl fortfarande ett långt spel? Den nya karaktären är väl för övrigt en liten loli-piratkapten eller något, det är något jag klarar mig utan.

 

Det som spelas nu är Lego Star Wars: The Complete Saga ett riktigt roligt spel faktiskt. Jag ser fram emot att spela Mass Effect 1 och 2 samt Bayonetta (när jag nu köper det vet jag inte). Även Rockstars Red Dead Redemption som ser väldigt lovande ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu spelar jag Final Fantasy 13, tar det rätt lungt så jag har inte hunnit klart med det än trots att jag köpte det när det kom i december (Steins;gate fick komma före också).

 

Sen om jag ska nämna någon som kommer snart som jag är nyfiken på är det väl Ar Tonelico 3 som släpps i slutet av månaden (Japanska versionen).

 

Jag har för mig att det inte enbart kommer vara den lilla piraten som är ny utan att även Flyn kommer vara en spelbar karaktär.

Enligt mig är väl det en nergradering mer än en uppgradering...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nu får det vara nog; jag lägger Tales of Vesperia på is. Jag har försökt i 6 timmar, men jag kan inte längre ignorera den slarvigt översatta dialogen och de tvådimensionella karaktärerna. Tsundereflickor och dåliga översättningar är två högt uppsatta allergier på min lista, och en av spelets huvudpersoner är just en sådan, en dåligt översatt Tsundereflicka. Synd, mycket synd, för likt Eternal Sonata var det här ett spel jag hade hoppats på.

 

Med det sagt tänker jag hålla ögonen öppna för en eventuell engelsk release av specialversionen till PS3. Om de kostar på sig att fila på dialogen är det mycket möjligt att jag ger spelet en andra chans, trots dess övriga brister. Om inte kanske jag fortsätter spela Xbox 360-versionen i alla fall en vacker dag, som sista utväg när jag har tråkigt.

 

 

Under tiden har jag börjat på det betydligt roligare Castlevania: Order of Ecclecia. Rent spontant känns det som en blandning av den gamla och den "nya" stilen av spelserien; det är indelat i mindre områden, ungefär som banor, men varje område har hemligheter att hitta och alternativa vägar. Utvecklingssystemet tillhör också Symphony of the Night-eran: spöa monster och gå upp i nivå, hitta pengar och köpa bättre rustningar. Än så länge har det varit ett ganska utmanande spel, och jag har redan lyckats fastnat en längre tid på en av bossarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har pausat tåget i Zelda (för att jag härnäst ska slåss mot en boss och behöver låta min arm läka ihop ordentligt först) för att istället spela Professor Layton och den mystiska byn. Spelet har fullkomligt charmanta karaktärer och även om logiken i vissa pussel och knep och knåp får mig att himla med ögonen gillar jag verkligen spelet. Klart trevlig spelupplevelse!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...