Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan


Xenocloud
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Förlåt men jag orkade inte läsa igenom hela tråden.

 

Japan är en av mina drömresor och jag skulle gärna vilja uppleva det landet innan jag dör, så jag har tänkt att ta en lång semester där någon gång i livet. På någon månad eller så och resa runt i hela landet. Det jag undrar är ifall någon utav er vet hur duktiga japanerna är på engelska? Så jag vet ifall det är ett måste att kunna japanska innan eller ifall man klarar sig på engelskan.

 

Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag var i japan 2009 så använde jag och mina resekamrater enbart oss av engelska och det fungerade oftast bra även om det blev lite hackigt många gånger. Oftast kunde man få hjälp med vägbeskrivningar och annat även om alla parter inte inte riktigt förstod allt som sades men några direkta konversationer blev det aldrig. Som det verkade så var det studenter och yngre medelåldersmän som kunde bäst engelska. I den större städerna klarar du dig nog på bara engelska (lite beroende på vad du vill göra och uppleva) men i de mindre städerna och ute på landet så blir det nog värre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett bra knep är att gå och se helt vilsen ut, då kommer i 99 fall av 100 fram någon vänlig själ som hjälper dig. Det som är bra med detta är att det oftast är personer som kan engelska som kommer fram till dig (eftersom man sticker ut ganska mycket med västerländska utseende är det sällan folk förväntar sig att man kan flytande japanska).

 

Innan jag åkte började jag ha mailkontakt med en japan som ville träna sin engelska, vilket fungerade toppenbra. Vi fick utbyte av varandra och det blev som att ha en "personlig" guide i detta märkliga härliga land. Det är roligt med att ha någon som kan språket och landet är att man får möjlighet att uppleva delar av ett land som annars kan vara lite svårt.

 

I Tokyo är även stora delar av kollektivtrafiken på engelska vilket gör det lätt och smidigt att ta sig runt i staden. 

 

Hoppas att du slår slag i saken och reser till detta udda mysiga land!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag var i japan 2009 så använde jag och mina resekamrater enbart oss av engelska och det fungerade oftast bra även om det blev lite hackigt många gånger. Oftast kunde man få hjälp med vägbeskrivningar och annat även om alla parter inte inte riktigt förstod allt som sades

 

Är det helt ute med små reseguideböcker, eller?  :happydrop: Tänker såna med fraser som är bra för turister att ha till hands. "Hur tar man sig till [plats]? — [plats] wa dō ikeba ii desuka?" etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det helt ute med små reseguideböcker, eller?  :happydrop: Tänker såna med fraser som är bra för turister att ha till hands. "Hur tar man sig till [plats]? — [plats] wa dō ikeba ii desuka?" etc.

Det var första gången jag var utomlands (förutom till Finnland) så det hade jag inte en tanke på då. Jag försökte träna in lite bra att ha fraser men när jag väl skulle använda dem så glömde jag bort ord och ordning och för att inte göra mig helt till åtlöje så tog jag till engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...