Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan


Xenocloud
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
  • 7 months later...

Hittade denna lista på DannyChoo över vad folk på 2chan skulle rädda från sina hem om det blev en riktigt stor jordbävning:

 

-Ero mags.

-HDD - its the end for me if I looks my HDD.

-Nintendo DS.

-Cat & dog.

-Bicycle so I can ride back to my parents place.

-False teeth.

-My hidden Tengas.

-My photos - money cant buy those.

-Toilet paper which I can use when waxing my dolphin too.

-My bed - cant sleep without it.

-My metal safe.

-My PS2 memory card - half of my life is on there.

-Dakimakura.

-Safe - and obviously leave my wife behind.

-Wig.

-Courage.

-My dutch wife.

-HDD - life can start all over with it.

-Nunchaku.

-Piano.

-Beer.

-Wife - neighbors wife.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag och en polare funderar på att kanske sticka redan sommar 2010, om vi har budget nog. Tänkte bara kolla med alla erfarna Japan-trotters, ungefär vad som kan vara en bra prisklass, eller hur mycket ni brukar räkna med att ta med er ekonomiskt.

 

Sen tänkte jag också kolla om det är någon som vet hur det ligger till med myndighets-("gränsen"?) i Japan. Såvitt jag kommer ihåg är det typ 20-21? Betyder det att fastän jag är myndig (18 sommrar lixx) i mitt land så kommer jag inte kunna t.ex. gå in och beställa alkohol på en krog i Japan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste vara 20 för att (lagligt) få dricka alkohol, röka och komma in på klubbar i Japan. Men utlänningar brukar se äldre ut än vad de är jämfört med japaner. Ibland frågar de om pass eller gaijin ID på klubbar dock. På krogar och barer frågar de sällan (aldrig hänt mig) men ser du relativt ung ut så kanske de vill se leg.

 

Beror helt på hur länge du ska stanna och vad du vill göra. Man kan klara sig på under 10k (alltså exkl flyg) i en hel månad, om man bara vill titta och inte göra något som kostar. Så du kan ju ha det som grund och lägga till pengar i budgeten för saker som du vill göra. Om du undrar över några priser så är det bara att fråga på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag inte minns helt fel så hade jag med mig ca 13k i respengar när jag åkte dit i somras och tyckte att det räckte lagom och då slösade jag rätt friskt på figurer, spel m.m.

 

Vi bodde på vandrarhem där det kostade genomsnitt 300 kr per natt, vilket kändes helt överkomligt men bli inte besvikna då om ställena ser lite halvsunkiga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket är bästa sätter att bo där om man stannar kanske en månad?

Många brukar rekommendera Sakura House. Det funkar helt okej, men räkna inte med någon hotellyx. Finns lite olika alternativ men det mesta är vanliga små rum i hus med gemensamt kök, badrum, toa, tvättmaskin. Finns andra gästhus också men ungefär alla har samma pris - runt 50-60 000 yen för en månad i det minsta rummet (som brukar vara ca 8 kvadratmeter). Det brukar vara lite halvsunkigt och man får kanske vara beredd på att sova med småkryp om man åker på sommaren. Dessa hus ligger heller inte helt centralt, så man får gå en bit till station och sen ta tågen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Du måste vara 20 för att (lagligt) få dricka alkohol, röka och komma in på klubbar i Japan. Men utlänningar brukar se äldre ut än vad de är jämfört med japaner.

Instämmer!

När jag var i Japan behövde jag aldrig visa leg eller säga hur gammal jag var. Jag var 19 år då.

 

Om jag inte minns helt fel så hade jag med mig ca 13k i respengar när jag åkte dit i somras och tyckte att det räckte lagom och då slösade jag rätt friskt på figurer, spel m.m.

Jag gjorde av med ca 7-8000 när jag var där i två veckor. Detta inkluderar mat, transport (exkl. Tokyo Rail Pass som jag köpte innan jag åkte), figurer, musik, spel mm.

 

Som inte är officiellt heller i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige#Spr.C3.A5k

 

Sedan 1 juli 2009 är svenska officiellt statsfäst som huvudspråk för Sverige och samma lag anger att svenska skall vara officiellt språk för Sverige i internationella sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag läste på wikipedia att Japan inte har något officiellt språk. 98,5% av befolkningen talar japanska däremot.

Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska.

 

Källa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden

http://en.wikipedia.org/wiki/Japan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska.
Du menar väl att 82,1% har svenska som modersmål?

Det kan vara så att 82,1% av befolkningen är svenskar.

 

Svårt, eftersom ingen, mig veterligen, har någon nationellt godtagbar definition av vad en svensk egentligen är...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt Wikipedia så tillhör 82,1% av Sveriges befolkning den etniska gruppen "Svenskar"

 

Här är deras definition av en etnisk grupp,

An ethnic group is a group of humans whose members identify with each other, through a common heritage that is real or assumed.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...