Hoppa till innehåll
Anime.se

Sommarspelturnering för Anime.se? (Läs första inlägget, se omröstning)


Sceleris
 Share

Sommarspel  

21 medlemmar har röstat

  1. 1. Vill du vara med i en sommarspelturnering?

    • Ja, jag vill vara med!
    • Nej, men jag skulle vara intresserad av att titta på matcherna!
    • Nej, jag är helt ointresserad, men jag vill rösta ändå!


Rekommenderade inlägg

Hur många matcher per lag blir det ungefär?

Om n lag anmäler sig så kommer varje lag att spela (n-1) matcher, totalt n!/(2!(n-2)!) matcher.

 

Om det är sex lag numrerade A-F så blir det följande matcher:

A-B, A-C, A-D, A-E, A-F,

B-C, B-D, B-E, B-F,

C-D, C-E, C-F,

D-E, D-F,

E-F,

 

alltså totalt 15 matcher, och varje lag spelar i fem av matcherna. (Tre lag: totalt tre matcher. 4 lag: 6 matcher. 5 lag: 10 matcher. 7 lag: 21 matcher.)

 

Blir det för många lag så är det nog bättre med utslagsturnering. Fast med utslagsturnering så kanske det hade varit bäst med 1-spelarlag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regelförslag:

  • Medverkan sker i lag på 1-3 personer.
  • Varje medtävlare måste vara forummedlem och ha skrivit 5 (fem) eller fler inlägg.
  • Varje lag kommer att möta varje annat lag i en match.
  • Matchvinst ger 3 poäng, oavgjort ger 1 poäng, förlust ger 0 poäng.
  • Det lag med flest poäng i slutändan vinner fantastiska priser! (Anime-/mangarelaterat.)
  • Alla matcher spelas i juli månad, men exakt tidpunkt anordnas enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela.
  • Det spel som ska spelas bestäms också enligt överenskommelse mellan de två lag som ska spela. Spel som kräver illegala handlingar för att kunna spelas tillåts ej.
  • Om omständigheterna (t.ex. det valda spelet eller att lagen är olika stora) inte tillåter att ena eller båda lagen kan spela med alla sina lagmedlemmar, så utses representant(er), men i slutändan ska alla medlemmar ha spelat i ungefär lika många matcher.
  • Om två lag inte kan komma överens om tid eller spel anropas en oberoende medlare; om det inte hjälper stryks matchen och ingetdera lag får poäng.
  • Lag har fram till mitten på juni att anmäla sig, och i slutet på juni ska spelschemat (datum, tider och spel) vara färdigt.

 

Hur låter det? Jag funderade också på om det skulle vara tvåmannalag med slumpmässig sammansättning, lite som nån slags forumgemenskapsstärkande grej, men det kanske är att ta i.

 

 

Låter ju kanon! Speciellt det sista med slumpmässig sammansättning :blush:

Vi får la ha ett litet role call här i tråden snart och se vilka som är på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter roligt så räkna med mig! Angående om spelen så har jag funderat lite men tycker att vi har fått många bra förslag. Är det tänkt att vi får reda på vilka spel det blir lite innan turneringen drar igång? Tänkte så att man hinner fixa spelet och eventuellt träna lite så att man inte kommer in som en riktig nybörjare mot en som spelat flera timmar. 

 

Angående lagen så spelar det ingen roll för mig om vi kör med att vi fixar lagen själv eller om vi slumpar. Om vi väljer lagen själv kanske det finns en risk att det blir som på skolgympan att vissa fixar ett lag väldigt fort och sen är det några stycken som helt enkelt får gå ihop eftersom det inte finns nå andra att välja på. Fast det kanske inte är så stor risk och eventuellt kanske till och med blir något bra av det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omröstning i tråden (bläddra längst upp!), anmäl ert intresse genom att rösta!

 

Det är inte en bindande anmälan, och det är kanske inte heller själva anmälningen till turneringen, den kanske kommer senare. Detta är en intresseanmälan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om n lag anmäler sig så kommer varje lag att spela (n-1) matcher, totalt n!/(2!(n-2)!) matcher.

 

 

Prov på kombinationer och sådant på tisdag. diskret matematik, derivator och differentialekvationer.

 

n!

k!(n-k)!

 

Brukar ha problem med att bli laglös när vi får välja små lag själva. ;(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter utmärkt med lite gemenskapstävling, gott initiativ.

 

"The Ship: Spel där man får en specifik person att döda, samtidigt som man får se till att inte bli upptäckt av vakter och kameror."

Det här är ett väldigt roligt spel där man får vara på sin vakt. Har spenderat många småtimmar med det här på universitetet för ett par år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, sista chansen till åsikter om formen! Som det ser ut nu så blir det tvåmannalag där man blir slumpmässigt parad samman med någon annan, och lagen som spelar får för varje match bestämma vad som ska spelas och när.

 

Vi har 18 intresseanmälningar vilket skulle innebära 9 lag, där varje lag är med i 8 matcher och det spelas totalt 36 matcher under juli månad. (Återigen, varje lag spelar dock bara 8 matcher vardera.) Låter det för mycket – och fler kanske anmäler sig – så kan vi ta tremannalag, så att 6 lag spelar 5 matcher vardera, totalt 15 matcher.

 

Vad tror ni, tvåmannalag eller tremannalag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad händer om man inte kan vara med då? Jag vet att jag kommer vara bortrest en vecka i juli men jag hade gärna velat vara med när jag är här... men det känns som om man sviker sin lagkamrat jättemycket om man bara är 2 och inte kan vara med. Om det är tremannalag så kan man ju ändå fixa 2v2 om en är borta. Kan tänka mig att det känns rätt så awkward i teamchat också om man bara är 2 st och liksom aldrig har träffats förr. Så hellre tremannalag för mig :p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag också vill ha tremannalag.

 

Vad händer om man inte kan vara med då? Jag vet att jag kommer vara bortrest en vecka i juli men jag hade gärna velat vara med när jag är här...

Som jag har tänkt det kommer det gå till ungefär så här:

  1. Under första halvan av juni månad har vi anmälningsperiod.
  2. I mitten av juni blir alla insatta i lag slumpmässigt.
  3. Under andra halvan av juni får alla lag kommunicera både mellan lagkamrater och mellan lag. Lagkamrater får prata ihop sig lite om när de kan spela, kanske stifta lite lätt bekantskap, prata lite om vilka spel de kan spela och så vidare. Lag får sinsemellan komma överens om vad de ska spela och när.

    Exempel: antag att du och jag är i samma lag. Jag ska åka bort en vecka i början av juli, och om vi säger att du ska vara borta sista veckan i juli, då får vi helt enkelt höra med de andra lagen alla lag vi ska spela mot om vi kan schemalägga matcherna de mittersta två veckorna i juli.
  4. Om vi lyckats schemalägga våra matcher, men om vi av någon anledning inte kan medverka, så kan vi i första hand höra med motståndarlaget ifråga om vi inte kan få byta dag. Om det inte går så får vi acceptera att vi förlorar matchen på walkover.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vore kul om folk valde att spela in sina matcher i de spel som detta passar för. Mina polare och jag höll en kort dataspelsturnering förra året, och det roligaste var nästan att se på de andras matcher, som anordnaren gjorde kommentatorspår till.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...