Hoppa till innehåll
Anime.se

TV4 satsar på anime


Noctune
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 287
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Well, om TV4 börjar sända den så ska jag lätt ge den en chans, utan tvekan! Tänk lite grabbar, ni måste titta! - Det ger tittarsiffror och det är det dem går efter. Dvs, går det kasst på statistiken så kommer det gå kasst för animé på TV4 i framtiden också :

 

Påverka folk i Sverige att se så mycket animé på TV (som sänds dårå :P) som möjligt istället!

 

Förresten, är det någon som vet mer specifikt när det ska börja sändas?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kommer jag titta, i alla fall tills jag kunnat avgöra om det är total skit eller om det faktiskt är rätt okej. Andras omdömen kan vara bra, men slutligen vill jag bilda min egen uppfattning. Jag har inte särskilt höga förväntningar men jag kanske blir glatt överaskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har suttit och läst en hel inlägg folk har skrivit här, och den uppfattningen jag får är att folk inte kommer att titta... :surprised:

Inte är det konstigt att dom är dåliga på att visa anime i svenska tv-rutan.

Om ingen kollar så orkar dom inte visa då dom slösar på bra sändningstid. Man måste ge lite för att få igen mycket...

 

Om jag måste slösa bort 20minuter i - Troligast - veckan för att dom ska börja visa mer anime, då gör jag det utan att tveka, ;) men då vet jag inte hur det är med alla andra. Det finns dom som har insett det här redan, men alla andra köttskallar som inte tänker kolla för att det är en "dålig" serie, kom inte och klaga sen när dom slutar visa anime helt på TV... :wink:

Själv brukar jag kolla på Pokémon, Sailor Moon och Digimon, bara för att dom ska få lite tittarsiffror och kanske förstå att anime funkar i rutan.

 

Nåväl, men det är ju ni som beslutar ifall ni ska kolla, men om ni inte gör det så klaga inte sen när dom lägger ner det. >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har suttit och läst en hel inlägg folk har skrivit här, och den uppfattningen jag får är att folk inte kommer att titta... :wink:

Inte är det konstigt att dom är dåliga på att visa anime i svenska tv-rutan.

Om ingen kollar så orkar dom inte visa då dom slösar på bra sändningstid. Man måste ge lite för att få igen mycket...

 

Om jag måste slösa bort 20minuter i - Troligast - veckan för att dom ska börja visa mer anime, då gör jag det utan att tveka, ;) men då vet jag inte hur det är med alla andra. Det finns dom som har insett det här redan, men alla andra köttskallar som inte tänker kolla för att det är en "dålig" serie, kom inte och klaga sen när dom slutar visa anime helt på TV... :wink:

Själv brukar jag kolla på Pokémon, Sailor Moon och Digimon, bara för att dom ska få lite tittarsiffror och kanske förstå att anime funkar i rutan.

 

Nåväl, men det är ju ni som beslutar ifall ni ska kolla, men om ni inte gör det så klaga inte sen när dom lägger ner det. >:(

 

Tycker inte resonemanget håller riktigt. För det första, varför ska man tvinga sig att kolla på en serie när man egentligen vill se något helt annat? Skulle du kunna titta på t.ex Huset Fullt varje dag när du egentligen vill se mer Boston Public? Eftersom båda serierna kommer från USA så borde väl TV-bolagen märka att amerikanska serier går hem. XD

Jag kommer inte att titta på Yu-gi-oh. Ser ingen som helst anledning till att se en serie som jag inte tycker om BARA för att det är anime. Speciellt inte om serien är dubbad, redigerad och sänds tidigt på morgonen (är det bra sändningstid?)

Vidare så gör ditt tittande inte ett dugg för tittarsiffrorna om du inte tillhör de få utvalda vars tv-tittande blir mätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Jag ska, som sagt, ge Yu-Gi-Oh en chans!

Det är precis som att ge Kalle Anka på julafton utan Tjuren Fredinand, Piff & Puff och Baloo.

 

Vill du ge serien en chans, se originalet istället.

 

Kalle Anka på julafton utan Tjuren Ferdinand vore ju en ren välsignelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan alltid hoppas att en vacker dag fattar dem att dem inte ska dubba en serie och nån dag...långt i framtiden kanshe de förstår vad som är bra och dåligt!!! >:)

När det gäller anime fattar tv4 inte ett skit....

 

Men man måste endå ge dem ett plus som

visar anime över huvud taget ....

 

...Man kan alltid hoppas >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer inte titta. Ser ingen anledning till att titta på en dålig serie.

 

Åldersgruppen serien riktar sig till är barn och ganska små ungdommar, om den funkar vet dom att liknande anime funkar för att dra barn och unga ungdommar. Dom kommer knappast att börja visa anime som riktar sig till äldre åldersgrupper bara för att anime funkar för yngre åldersgrupper, eftersom dom ser anime som barnprogram.

TV4 ser ingen anledning till att sattsa på anime riktat till åldre åldersgrupper, eftersom det är en risksatsning. Istället sattsar man på säkra, och dessutom billiga, amerikanska serier, som har drar många tittare från en stor åldersgrupp.

 

Om du hadde ansvaret för att köpa in program till TV4, med uppgift att hitta de serier som gav flest tittare? (mer tittare = mer pengar)

 

Välja serie A;

En amerikansk TV-serie som haft medelstora till stora framgångar i USA, Canada, Stor Brittanien och , åldersgrupp: runt 15-35 år, ganska billig att köpa in.

Serie B;

En animeserie riktat till åldrarna 10-20 år, haft stora framgångar i Japan, små till medelstora framgångar i USA. Rellativt dyr att köpa in.

 

Ett (tyvärr) inte så svårt val....

 

Största chansen till att se nått som faktiskt är värt tiden det tar att titta på tror jag ligger i om SVT fick för sig att visa någon animefilm. Det har hänt SVT har visat ganska okända filmer från t.ex. Kina, så chansen finns, även om SVT verkar ha blivit lite sämre överlag på senare år.

 

vem säger att man måste titta? sätt på TV:n gå och gör något annat stäng av när det är slut. se där +1 tittare som inte tittade

 

Off topic, och det har redan nämnts snabbt en gång, men det kan vara nyttigt för folk att veta hur det funkar: Tittarsiffror mäts inte från alla tv-apparater som står hemma hos folk. Tittarsiffror beräknas statistiskt från olika utvalda hushåll, med speciella fjärrkontroller som mäter vem i hushållet som tittar, hur länge det tittas, och på vad det tittas. Man mäter alltså på några få, och sedan räknar man på procent och andra statistiska modeller, och får fram på ett ungefär hur många som tittade i hela Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

borde dom inte kunna sända så att man t.ex går in på texttv och sen ändrar om man vill ha sub och på orginal elle något annat? tycker det borde gå att fixa...kanske inte går...vore iaf ski...det skulle lösa vilket dom skulle sända iaf...

 

Du skulle nog kunna lösa text eller utan text på det sättet (för det har gjorts tidigare), men du kan inte byta språk på det sättet mig vetligen.

 

SFish: Helt ärligt tror jag alternativ B skulle kosta mindre att köpa in än alternativ A, just för att den förväntas få färre tittare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi får se sen hur dom gör när digital-tv nätet ska vara helt utbyggt, borde vara möjligt att sända med olika dub och olika texning på det.

 

 

Teron: Varför skulle ett företag strunta i produktionskostnader bara för att serien förmodligen inte skulle slå specielt bra?

De amerikanska serierna drar mycket publik, men är ändå billiga att köpa in.

 

Sen så är poängen ändå att dra så mycket folk som möjligt, och en amerkiansk serier som gått hem i minst 3 länder innan är ett säkert kort på den svenska marknaden. Chansen att få ens lika mycket tittare på en anime-serie är försvinnande små. Om du har att välja på ett säkert kort som ger säg runt 10 000 tittare, eller en risk-satsning som ger kanske 1000-10 000 tittare, varför välja risken när du ändå max får lika mycket som det säkra kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Teron: Varför skulle ett företag strunta i produktionskostnader bara för att serien förmodligen inte skulle slå specielt bra?

De amerikanska serierna drar mycket publik, men är ändå billiga att köpa in.

 

Varför skulle en TV-kanal betala mer för en serie de tror kommer generera mindre intäckter? Jag tror då vi svenskar har ganska mycket att säga till om, då serierna redan är producerade. Visst kommer de amerikanska företagen försöka få upp priserna men det kan ju bli en förlorad kund. Tillgång är mycket större än efterfrågan i det här fallet med allt som USA producerar.

 

Jag väntar med spänning på digital-TV och huruvida det kommer hjälpa "animeproblemet" =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...