Hoppa till innehåll
Anime.se

TV4 satsar på anime


Noctune
 Share

Rekommenderade inlägg

till TV4 ;) låter roligt

 

kommer den gå samma tis som pokemon gjorde lr?

kl.08.00 :S

 

Tv4 kommer att sända Anime på Söndagar mellan 08.35-09.30

 

Härligt, vid den tiden bör man ju vara uppe iaf, kan alltid slå på TVn när man sitter vid datorn , ifall det är sevärt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 287
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

på söndagar sa du....synd, det är då jag sover så länge >_<

 

Hmm...funderar att hoppa upp ur sängen lite tidigare,men är det värt besväre ;)

 

Varför hoppa upp ur sängen??? Ligg kvar i sängen o använd fjärrkontrollen. Det räcker ju med att slå på Tv:n och om det är dåligt somna om igen. Som någon skrev tidigare i denna tråden kan det ju vara värt att titta på det för att visa TV4 att det finns ett intresse för Anime.

Så om alla som vill ha bättre Anime på TV4 börjar med att slå på TV:n på Söndagsmorgnar och sprider detta till övrig släkt, vänner, fiender så kanske det dyker upp riktigt bra Anime i rutan framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mm men jag tror att anime inte är specielt populärt i sverige

ok ca 1000-3000 är ju karnse ganska mycket men ingen ting igentligen gämfört me våre 9 miljoner svenskar! så det blir nog en liten utmaning ;)

men vi ska nå klarat B)

 

Troligtvis fler än så som gärna ser det. Tänk på antalet småbarn som skiter i om det är japanskt, amerikanskt eller svenskt. Jag tror de är fler än 1000-3000 bara dem ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tycker inte att Doddis värkar alltför klok...

Nu är jag i stockholm,och idag var jag på (vid) kungsträgården.

Där hade Sfbokhandeln en liten hörna,där man kunde vara med i en ritartävling för en tia,samt köpa manga för bra pris.

och där fick jag en liten gratis "bok" där det var dom svenska nyheterna.

Yu-Gi-Oh fanns det ett litet smakprov på. (som jag inte läst än)

 

Men det ska jag göra,och jag hoppas på det bästa. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

----SUCK---- ännu en som förväntar sig mer än vad man kan få...

 

jo visst det vill vi alla men sverige är ett land som knappt vet vad Anime är.

så det kommer nog att dröja ett tag.

men vi gör allt vi kan för att dom ska visa mer amine på TV.

 

det kommer nog inte ske på länge att dom visar mer anime,men om vi gör allt vi kan så kanske,bara kanske dom visar det någon dag....nostalgisk....

 

(när jag är 70 år och ser barnbarnen sitta o glo som idioter så vet jag att du har rätt...det kommer nog inte att ske. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det kommer nog inte ske på länge att dom visar mer anime,men om vi gör allt vi kan så kanske,bara kanske dom visar det någon dag....nostalgisk....

 

Jodå, jag tror bara det är en tidsfråga innan det visas mer animé på svensk TV. Om en sisådär fem-tio år så tror jag nog det kommer finnas en hel del. Förutsatt att Japan fortsätter tillverka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mm men jag tror att anime inte är specielt populärt i sverige

ok ca 1000-3000 är ju karnse ganska mycket men ingen ting igentligen gämfört me våre 9 miljoner svenskar! så det blir nog en liten utmaning :)

men vi ska nå klarat B)

 

Öh... Jag har fått 2-3st att börja kika på olika anime serier på bara nån vecka, så jag tror knappast att det bara är 1-3k människor som kollar på anime...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barnen kommer ju inte bry sig vad dom kollar på, om det bara är tecknat så kollar dom..Men just nu tycker jag tyskland är bättre för dom har ju 3 el. 4 anime serier på kvällen. Men det går ju inte så bra att kolla på det för det är ju på tyska.. Varför kan inte sverige ha anime? Kan man inte skriva in och klaga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barnen kommer ju inte bry sig vad dom kollar på, om det bara är tecknat så kollar dom..Men just nu tycker jag tyskland är bättre för dom har ju 3 el. 4 anime serier på kvällen. Men det går ju inte så bra att kolla på det för det är ju på tyska.. Varför kan inte sverige ha anime? Kan man inte skriva in och klaga?

 

För att Sveriges befolkning är ett antal gånger mindre än Tysklands. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att avsaknaden av animé på svensk TV har att göra med svenska folket ointresse för tecknad film (som i sin tur mycket väl kan vara påverkat av TVs ganska historiska ointresse) än vår befolkning. Så dyrt är inte animé att köpa in att det inte går att finansiera ett inköp till svensk TV. Problemet är istället att TV-kanalerna bara tänker på tittarsiffror och inte på vad som skulle kunna vara kulturellt kul. Så då blir det bara dokusåpor.

 

Det gamla argumentet mot animé, att det skulle vara "dålig TV" funkar verkligen inte i dagens läge, med tanke på vad som visas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att avsaknaden av animé på svensk TV har att göra med svenska folket ointresse för tecknad film (som i sin tur mycket väl kan vara påverkat av TVs ganska historiska ointresse) än vår befolkning. Så dyrt är inte animé att köpa in att det inte går att finansiera ett inköp till svensk TV. Problemet är istället att TV-kanalerna bara tänker på tittarsiffror och inte på vad som skulle kunna vara kulturellt kul. Så då blir det bara dokusåpor.

 

Det gamla argumentet mot animé, att det skulle vara "dålig TV" funkar verkligen inte i dagens läge, med tanke på vad som visas.

 

Att befolkningen är ganska liten tror jag inte hjälper, om vi säger att det är 5% av befolkningen som är intresserad så blir det ju helt klart fler intresserade i både Tyskland och USA än i Sverige, och då är chansen att något visas större i de länderna. Just därför att de finns så få som är intresserade så kommer det ju leda till att TV-kanalerna blir mindre intresserade, och vi har en ond cirkel som leder till fler och fler dokusåpor.

 

Förvisso begränsar sändningstiden detta lite, då man även i de större länderna kommer gå på det som ger mer pengar. Min erfarenhet är dock att sändningstiden i Sverige inte är fullt utnyttjad i dagsläget och det finns nog en hel del program som måste ha tveksamma tittarsiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

TV 4 är ett företag, ett företags enda uppgift är att dra in så mycket vinst som möjligt. TV 4 får pengar från reklamintäkter som man visar före, efter, och även under lite längre program. Hur mycket pengar som TV 4 kan ta ut för reklamtid beror på till stor del på hur många tittare programet reklamen visas i sammband med har. (notera att tittare mäts statistiskt och inte från varje tv-burk som står ute i hemmen, dvs vad ni tittar på påverkar INTE tittarsiffrorna)

 

TV 4 och andra kommersiella kanaler bryr sig inte om dom sänder "bra" eller "dålig" TV, de bryr sig hur många som tittar, och hur mycket det kostar att köpa och sända programmen. Det är knappast en slump att så väldigt mycket av TV-tiden idag upptas av amerikanska serier och olika dokusåpor. Det är billiga program som trots det ger mycket tittare.

Anime ger färre tittare och är dyrare att köpa in... inte så svårt val om man vill tjäna pengar.

 

Visar de kommerciella kanalerna någonsin anime är det anime som är BARNprogram, riktade till ca 11 år och yngre, och jag gissar att det de flesta här vill se är UNGDOMSprogram, riktade till kanske 12 år och upp till 20.

 

Som tur är så har vi i Sverige även 2 TV-kanaler som INTE är kommerciella, dvs TV-Kanaler som bryr sig om den TV de sänder är bra eller dålig. Våra två statliga kanaler kan och experimenterar faktiskt då och då, vissa experiment blir lyckade, och de kommersiella kanalerna hakar på. Robinson drog t.ex. igång hela dokusåpa karusellen i Sverige. SVT har även t.ex. visat operaföreställningar och ballett. Opera och balett älskarna kan inte vara SÅÅÅ många fler än anime-fansen. Innan man blir för ivrig ska man dock inte glömma bort att opera och balett är s.k. "finkultur", och stämmer bra in med SVTs prat om kvalitets-TV och mångfalld (anime tyvärr är inte alls lika "rumsrent").

 

SVT har en sida där man kan lämna synpunkter på program och även på vad man vill se mer av i rutan.

 

För att citera sidan:

 

Vi vill veta vad du tycker. Om våra program, om vår webb och om vad du tycker ska finnas med här på Publikservice.

 

En vanlig dag kommer det in ungefär 200-300 e-brev och runt 100 samtal till Publikservice. Det mesta är frågor om programmen vi sänder. Men vi får även mycket beröm och dessvärre även kritik.

 

"Riset och roset" sammanfattas varje dag och skickas ut till i nuläget 478 medarbetare på SVT. Producenter, programmakare, programledare, redaktörer, inköpare, planerare och många andra tar del av alla de åsikter och önskemål vi får in. Så gör dig hörd, vi lyssnar.

 

Lämna din åsikt på:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4837

 

(gissar att "köp program" skulle kunna vara nått för de som vill se mer anime)

 

Tipps: skriv GENOMTÄNKT, skriv alltså inte bara "Jag vill ha mer anime!", utan ange t.ex. exempel på anime som du tycker skulle passa i SVT och varför du gärna skulle vilja se just den. Kom också ihåg att undvika stavfel (och särskriv inte), och var konstruktiv och artig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är den att om mer anime visas på tv4 så kommer den garanterat dubbas och visas på tider då barnprogram visas, vilket kommer ge serien en "barnstämpel". BURR hemskt.

 

Men om vi vill se mer anime så får vi alla bomba de med mails samtidigt, så de ser hur många som egentligen vill ha mer anime. Skulle tror det är bästa sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är den att om mer anime visas på tv4 så kommer den garanterat dubbas och visas på tider då barnprogram visas, vilket kommer ge serien en "barnstämpel". BURR hemskt.

 

Men om vi vill se mer anime så får vi alla bomba de med mails samtidigt, så de ser hur många som egentligen vill ha mer anime. Skulle tror det är bästa sättet.

 

Tja, varför inte? Det kan ha varit just det, fast riktiga postbrev, som triggade Kanal 5 tidigare att sända Sailor Moon. Jag tror dock inte att TV4 skulle vara den bästa kanalen att skicka till...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eyey, vaknar kl 07:25 varje skoldag. i slutet av lattjo lajban sa de att premiär nästa vecka eller nått för POKEMON!!!!!! och något annat och för det vi snackar om här i tråden -> Yu-Gi-Oh...OMG!? B)

 

gött pokemon som man saknat :P ne nu ska jag inte vara oseriös. gött med mer anime i TVn, men vill vi verkligen det? Det är lite skönt att inte var en innefigur. Men... för de som inte kan få tag på anime så lätt eller lagligt så är det ett +. När någontin är extra svårt att få tag i njuter man mer av det. Men jag ser inget negativt med mer anime i TVn. Nu känns det som jag går runt så jag drar pilen sakta ner och avslutar detta fula inlägg >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...