Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan


Xenocloud
 Share

Rekommenderade inlägg

Och det sköna är att dom kan ställa vending manchines ute i förorterna utan att någon slår sönder dom...

Plus att man kan få tag i nästan vad fan som helst i såna i Japan.

 

Har som många andra här bestämt mig för att åka dit efter att jag slutat plugga. (om typ 5-6 år när jag är 25) Men jag tänker bara spendera ett år där. Främst för att ta lärdom av japanerna vad gäller manga och speldesign. Det blir typ första prioritet att skaffa ett jobb där (hujj vad lätt det kommer bli då ^^), sen blir det till å springa runt till en massa företag och art studios tills man får napp. Å går inte det så är det bara att åka hem till Sverige och försöka igen nästa år. Att göra en "megatokyo" är i princip omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att jag hellre jobbar 40 timmar i veckan i Sverige och får fem veckors semester som jag kan spendera på att semestra i Japan, än jobbar 60 timmar i veckan i Japan och bara få två veckors semester där.

 

Vad jag sett är ju lönerna rätt rejäla i Japan, även för dem som jobbar 40h/vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att jag hellre jobbar 40 timmar i veckan i Sverige och får fem veckors semester som jag kan spendera på att semestra i Japan, än jobbar 60 timmar i veckan i Japan och bara få två veckors semester där.

 

Vad jag sett är ju lönerna rätt rejäla i Japan, även för dem som jobbar 40h/vecka.

 

Ja. Och hyrorna är också rätt rejäla. Om om man ändå skulle råka HA en massa pengar över kan man inte köpa en bil, för det finns ingenstans att parkera den. Och man kan inte resa för man har ingen semester att tala om. Kul-Kul....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har för mig att det enda man egentligen behöver för att få arbetsvisum i japan är special kunskaper som tex. språk(tydligen främst tyska och engelska), datorkunskaper(unix på hög nivå), etc.

 

Det skulle antagligen vara lättare för en svensk språklärare eller civilingenjör att få visum än för en plåtslagare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att jag hellre jobbar 40 timmar i veckan i Sverige och får fem veckors semester som jag kan spendera på att semestra i Japan, än jobbar 60 timmar i veckan i Japan och bara få två veckors semester där.

 

Vad jag sett är ju lönerna rätt rejäla i Japan, även för dem som jobbar 40h/vecka.

 

Ja. Och hyrorna är också rätt rejäla. Om om man ändå skulle råka HA en massa pengar över kan man inte köpa en bil, för det finns ingenstans att parkera den. Och man kan inte resa för man har ingen semester att tala om. Kul-Kul....

 

Resa? Du är ju där för att jobba ihop pengar så du slipper leva på existensminimum i Sverige sen när du går i pension =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Den japanska medellönen ligger på runt det dubbla jämfört med Sverige för samma jobb. Samtidigt ligger hyran på minst det dubbla. Men mat ute kostar alltså inte många yen jämfört med Sverige. En brakmiddag på hyfsat fin restaurang går sällan över motsvarande 100 kr. Med japansk lönesättning är det inte svårt att förstå att de flesta äter ute.

 

Jag reserverar mig för att detta är andrahandsinformation från en nära vän till mig som varit i Japan många, många gånger. Själv har jag inte haft råd att åka riktigt än.

 

Men jag har förstått att myten om Japan som ett särdeles dyrt land att leva i, inte riktigt stämmer. En tre veckors semester i Sverige, med hotellvistelser, mat ute varje dag, tågresor etc skulle kosta ungefär lika mycket som att semestra i Japan. Återigen har jag inga konkreta siffror på det. Någon som känner för att kolla upp/bekräfta/avvisa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Jag är i Japan just nu!... :P skolresa 8 dagar..:P

 

Och jag är jätte trött, Fick höra att enligt några traditioner. Att man tar först och duschar sig nogrannt sen fyller man vatten i ett badkar ca 30 C, vet fan hur varmt..Sen hoppar man i och kopplar av, sen går du och dushar om dig IGEN, sen är nästa persons tur, MEN PERSON MÅSTE ANVÄNDA SAMMA BADKARS VATTEN SOM DU ANVÄNDE!! :S :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har konstaterat att det finns två sätt att få en titel på forumet.

 

1: Vinna i en tävling.

2: Hoppa på avathar.

 

Kanske skulle ha undvikit allt detta om jag använt mig utav en Admin titel eller ngt, men är man på forumet så bör man veta vem som är admin eller mod annars får man nästan skylla sig själv, man skall inte ha en kaxig attityd i vilket fall som helst för nu vet alla vad som händer då. :)

 

Var snälla o goa mot varann allihopa nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag och en kompis ska åka till Japan den 3:e juli 2008 och vara där i två veckor.

 

Första veckan ska vi vara i Tokyo.

Vecka två ska vi besöka Kyoto, Osaka och Hiroshima.

Vi avslutar resan med att återvända till Tokyo och tillbringa de två sista dagarna där.

 

Kan det inte bli juli snart? >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag va i Japan förra året ca en månad. Om ni har några konkreta frågor om ni tänkt göra en kortare resa så kanske jag kan hjälpa till. på http://www.resdagboken.se/Default.aspx? ... rId=149023 kan ni se lite av vad jag och flickvännen gjorde där iaf. Men för alla Ghibli -fans kan jag rekommendera Ghibli museet iaf. Sen finns det några riktigt bra manga/anime affärer i Tokyo dom har man däremot inte så mkt nytta av om man inte kan läsa japanska. En del filmer tenderar dock att vara översatta till engelska. T.ex. hade Legender Från Övärlden (Gedo senki) premiär när vi var där och den köpte jag på Ghibli museet den har iaf både japanskt tal/text och engelskt tal/text.

 

Om ni gillar att teckna kan jag även ge tips på några bra affärer för teckningsmaterial till manga några riktigt bra i Tokyo och en riktigt bra i Kyoto. Största summan pengar lade vi på resan dit. I övrigt var det inte spec dyrt i Japan som man hade hört talas om, ofta mkt billigare än i Sverige. Så passa på att åk medans dollan/Yen står så långt i kurs, eller köp massa dollar/yen nu bara :) Vi hade dock en stor ekonomisk fördel då vi kunde bo gratis veckorna i Tokyo för min flickväns barndomskompis jobbar där på IKEA, lyllos oss.

Passa på att åk utanför Tokyo med om ni stannar mer än 1 vecka, köp ett Japan railpass (det koster dock lite) om ni planerar att ta er fram via tåg. Turen vi tog kan jag rekommendera, vi åkte via Tokyo, Hiroshima, Himeji slott, Osaka, Nara, Iga ueno (för att kolla in Iga klanen’s egna lilla Ninjamuseum he he), Kyoto (finns ett rätt stort manga museum där om man är intresserad) och tillbaka till Tokyo.

 

Det jag kan varna för är åk inte dit i Juli om ni kan undvika, så jääääääääääävla varmt och fuktigt hade dragit av mig huden om det hjälpt. Japanerna har kostym på sig i skiten. Speciella supertunna sommarkostymer men ändå. Passa på i vårtkanten när körsbärsträden blommar (det ska vara spektakulärt) eller på hösten när temperaturen sjunkit lite. Nä men som sagt om ni vill ha nått tips så kanske jag kan hjälpa er en liten bit på vägen iaf. Nu blev jag sugen på rullbandssushi och varmt the i 40 graders hetta.

 

Spar pengar och åk, det gjorde jag och ska göra igen.

 

Ah såg efter att Tsukasa-san skulle göra nästan samma resa som jag gjorde, bra val det tror jag inte ni ångrar (förbered er dock på att det förmodligen blir hotto hotto hotto.)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick en riktigt trevlig nyhet idag utav min mor. Nu till hösten har nämligen jag och hon blivit bjudna på en två veckors visit till Japan. Det ända som visserligen kostar lite pengar är flygresan dit. Boende och mat ska de som bjudit oss stå för, så som jag har uppfattat det. Familjen bor lite utanför Tokyo, mer än så vet jag inte för tillfället. Nu kommer jag att sova riktigt gott om nätterna och bara längta. :)

 

Ända som skulle vara förkrossande är väl om de skulle ändra sig eller något annat hinner inträffa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...