Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se:s framtid är upp till dig


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att forumet ska finnas kvar - det fyller en funktion och det finns en del roliga användare. :)

 

Men jag tycker inte att själva webbadressen spelar så stor roll. Att Avathar inte längre är aktiv och därför inte vill finansiera den fortsatta kostnaden är förståeligt, och då får forumet sluta freeride'a på honom.

 

Jag har tyvärr inte koll på reddit. Att flytta till MAL vore ett alternativ. Där finns en grupp som heter "Den svenska klubben". Man skulle kunna fråga dem snällt ifall vi kunde gifta ihop oss - bli "Den svenska klubben Anime.se" och addera vårt forums administratörer till deras, för att slippa konkurrens.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har redan en MAL-klubb. MAL-klubbförslaget har åtminstone jag tänkt mig som ett möjligt alternativ om vi kvarvarande aktiva är typ 10 personer som fortfarande vill hålla kontakten på nåt sätt. Man driver inte ett forum för 10 personer, men en MAL-klubb kan man ha.

 

Men jag tycker inte att själva webbadressen spelar så stor roll. Att Avathar inte längre är aktiv och därför inte vill finansiera den fortsatta kostnaden är förståeligt, och då får forumet sluta freeride'a på honom.

 

Avathar har som han säger inget emot att stå för hosting, men vi vill se om det finns något forum kvar som "åker snålskjuts", eller om det bara är ett halvdussin lurkare. Domännamnets ägare, som är en annan person än Avathar, är däremot den som inte vill ligga ute med utgifterna då han inte är intresserad av anime/manga.

 

Både Avathar och jag själv är fortfarande mycket intresserade av anime/manga. Vi är bara inte intresserade av att driva ett forum bara för sakens -- eller 10 personers -- skull.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja då var det dags för mina tankar då...

 

Jag tycker att anime.se ska fortsätta vara anime.se och är emot tanken om att istället flytta till en subreddit eller myanimelist-grupp. Jag vet  inte speciellt mycket inget om hur det är med subreddit:ar eller myanimelist-grupper men tror inte det går göra så mycket för att sticka ut bland alla liknande grupper som troligen redan finns och man försvinner i mängden. Jag tror inte det är ett sätt att få högre aktivitet eller fler medlemmar.

 

Jag håller med detta. Jag tycker vi ska försöka behålla namnet. Inte bara för nostalgins skull och inte för att jag inte vill prova något nytt, utan för publicitetens skull. Jag gillar namnet, det är kort och bra och jag finner inget fel med det. Jag kan inte heller komma på något bättre. Och varför byta namn egentligen? Vad tjänar vi på det? Speciellt när vi ligger högst upp på första sidan på google när man söker på "anime forum sverige" eller liknande. Vi har i stort sett ingen konkurrans vad det gäller ett "aktivt" svenskt animeforum som inte ser ut som det kommer från år 2000. Att flytta till något limiterat gratisforum tror jag är självmord för oss.

 

Om vi inte har något svenskt forum som konkurrerar ut oss, varför ligger aktivitetsnivån där den är? Är det för att vi svenskar är så pass bra på engelska att vi håller oss till stora internationella forum som t.ex. Myanimelist? Eller är det helt enkelt inte inne med forum? Ärligt talat så innan anime.se så rörde jag knappt nått forum alls. Det vara bara då jag behövde hjälp med något. Men anime.se läser jag varje dag, även om jag inte skriver varje dag.

 

Om jag ska tro på funktionen som finns på botten av första sidan där man kan se vad alla användare på sidan gör för något, även gäster. D.v.s folk som hittat hit från google eller bing(cancer) och läser olika trådar så har vi kanske minst 30st anonyma användare per dag i snitt som läser olika trådar på sidan. Kanske Avathar kan med sin magi trolla fram någon statistik på detta.

 

Jag tycker om designen på vårat forum, det är lättnavigerat och lättläst. Jag saknar egentligen ingen speciell funktion eller design vad det gäller själva forumet. Allt har som sin plats och det är enkelt och stilrent. Jag har ett skräckexempel på vad jag inte vill ha. Detta verkar vara det enda andra svenska animeforum som fortfarande lever på en skör tråd och dess design ger mig cancer. färgerna är matta och jobbiga och det är svårt att navigera. Det känns ungefär som när jag försökte använda photoshop för första gången. Hade ingen aning vad jag gjorde eller vars jag var någonstans. Den känslan har jag aldrig fått från anime.se och jag hoppas att det förblir så. Givetvis är jag inte imot positiva förändringar och utökade funktioner som skulle dyka upp i anime.se v4.

 

MEN!

 

Vad jag har förstått så verkar det inte bli av, och nu sitter vi här. Sceleris orkar inte lägga ner den enorma tid och energi som krävs för att programmera detta ensam så vi behöver fler som kan hjälpa sceleris att programmera detta. Men om vi inte har nog med aktiva medlemmar som kan programmera som dessutom vill engagera sig. Ska vi ge upp då?

 

Då säger jag i helvete heller, Jag vill absolut inte att anime.se ska försvinna, det är nog den enda gemenskap jag har när det kommer till anime. Jag har inte en enda vän i närheten som kollar på anime och det är väl därför jag har sökt mig hit till forumet. För folk söker gemenskap och jag tycker det är det vi ska satsa på. Det vi kan satsa på. Nämnligen saker som bygger gemenskap och skapar nya vänskaper.

 

Och det är där jag håller med Saten till 100% när han säger: Skrota IRC och använd chatten vi faktiskt har på forumet istället. Skrota är väl lite att ta i, man kan ju inte tvinga bort någon från IRC. Men om jag säger såhär, så länge du hänger på IRC, häng åtminstone i anime.se chatten samtidigt eller i teamspeak om du vågar. Även om du är afk. För så länge du väljer bort anime.se chatten över IRC så skadar det anime.se. Varför? jo det borde inte vara så svårt att förstå.

 

Om vi har 30st anonyma per dag som läser forumet och det inte pågår så mycket aktivitet här jämfört med om vi har minst 5 stycken som är i chattrummet varje dag. Så kan dom ju se att vi är i chattrummet och minglar. Även om vi inte skriver så mycket och 3 är afk så vet ju inte dom det. Då kanske dom känner sig manade att registrera sig och delta i chatten. Precis som Klona sa att han kände sig manad idag att joina chatten då han såg att Jag, KuraiRin och Stekeblad var där inne och skrev.

 

Nu har jag skrivit så mycket så jag vet inte vars jag kommit... bäst jag postar detta och tar en paus

 

jajustja vi borde starta en crowdfunding kampanj och bilda förening!

 

  • Uppröstad 3
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och det är där jag håller med Saten till 100% när han säger: Skrota IRC och använd chatten vi faktiskt har på forumet istället.

 

Är det vad han säger? "Bara gamlingar använder IRC" tog jag som att IRC-kanalen är oväsentlig i diskussionen -- vilket den är. De senaste dygnen är det bara 1-2 personer som jag tror skulle skriva mer på forumet om kanalen inte fanns, och då är jag en av de 2!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att skrota irc kanalen tror jag på fullt allvar skulle vara nådastöten.

 

Som jag skrev tidigare: Försök integrera den chatten i sidan istället.

 

De andra forum jag hänger på som lever och frodas har alla en sak gemensamt. De har en väldigt levande offtopic/social del. Detta gör att om man exempelvis ställer en extremt teknisk fråga om reparation av en specifik 70-tals synth, så får man ett svar nästan direkt, för personen med kunskapen var redan på forumet och hängde.

 

Likadant på failheap-challenge (Tidigare scrapheap-challenge) som började som ett renodlat eve-online forum. Det är nu mera et generellt spelforum för allt möjligt och har en jätteaktiv "general chat" del med dagliga skitsnacks-trådar där folk bara chillar.

 

Det är precis den biten jag tycker har försvunnit från anime.se. När jag började hänga här ~2007, så var det en hel del "trevligt skitsnack" och en massa aktiva som liksom bara hängde på forumet hela dagarna. Det fans en community vilket gav forumet momentum nog att ha aktiva diskussioner om allt möjligt anime-relaterat, eftersom folk fans här inloggade när någon postade något.

 

 

Är jag tydlig nog med vad jag föreslår? :)

"Trevligt häng" drar folk.

Man sitter itne i irc-kanalen för att man specifikt vill veta A & B om den senaste mangan från X-Y. Man hänger där för att det är trevligt att hänga där.

 

/den inaktiva gamlingen som sällan ses på irc heller nu för tiden, but that's beside the point.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att skrota irc kanalen tror jag på fullt allvar skulle vara nådastöten.

 

Som jag skrev tidigare: Försök integrera den chatten i sidan istället.

 

De andra forum jag hänger på som lever och frodas har alla en sak gemensamt. De har en väldigt levande offtopic/social del. Detta gör att om man exempelvis ställer en extremt teknisk fråga om reparation av en specifik 70-tals synth, så får man ett svar nästan direkt, för personen med kunskapen var redan på forumet och hängde.

 

Likadant på failheap-challenge (Tidigare scrapheap-challenge) som började som ett renodlat eve-online forum. Det är nu mera et generellt spelforum för allt möjligt och har en jätteaktiv "general chat" del med dagliga skitsnacks-trådar där folk bara chillar.

 

Det är precis den biten jag tycker har försvunnit från anime.se. När jag började hänga här ~2007, så var det en hel del "trevligt skitsnack" och en massa aktiva som liksom bara hängde på forumet hela dagarna. Det fans en community vilket gav forumet momentum nog att ha aktiva diskussioner om allt möjligt anime-relaterat, eftersom folk fans här inloggade när någon postade något.

 

 

Är jag tydlig nog med vad jag föreslår? :)

"Trevligt häng" drar folk.

Man sitter itne i irc-kanalen för att man specifikt vill veta A & B om den senaste mangan från X-Y. Man hänger där för att det är trevligt att hänga där.

 

/den inaktiva gamlingen som sällan ses på irc heller nu för tiden, but that's beside the point.

Jag håller fullt med om att vi behöver mer skitsnack på forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag syftade på med "* En IRC som leder alla diskussioner iväg från forumet? Bara gamlingar använder IRC." är att det är en arm som behöver kapas av.

 

Nej, det är inte en dålig grej att IRC kanalen finns. Ha kvar den men associera den inte med forumet längre. Många diskussioner hänvisas till den kanalen, och nybörjare som gillar att gräva kommer att till slut hitta tråden som länkar dig dit. När man väl är där så skriver man med alla veteraner där och inser "oj, även om det är skitsnack så är det många mer diskussioner.", jag stannar nog här. Och just då förlorar vi någon som annars skulle posta på trådar här på forumet. Eller så känner de som jag att man inte platsar in bland de många veteraner som redan känt varandra i flera år. Men man kan inte heller skriva mycket på forumet eftersom att alla som är aktiva lurkar istället på IRC kanalen.

 

IRC tanken är en fin idé, men den funkar inte. I nuläget förvärrar den bara saker även om det är indirekt. Jag är också emot en IRC integration för som sagt, IRC kanalen är mer ett off-side community av veteraner. Låt de behålla sin speciella core.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tror att om dem kom hit närmare sidan, skulle vara bra, ifall dem vill ha nytt folk

Men det är just det som inte kommer hända. IRC kanalen är inte längre anime.se. Det är ett community av folk som träffades på den här sidan för flera år sedan och sen gick vidare. Många av de har inte ens med anime att göra längre. Varför skulle vi vilja ta de hit?

 

eller det är iallafall så jag känner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag syftade på med "* En IRC som leder alla diskussioner iväg från forumet? Bara gamlingar använder IRC." är att det är en arm som behöver kapas av.

 

Nej, det är inte en dålig grej att IRC kanalen finns. Ha kvar den men associera den inte med forumet längre. Många diskussioner hänvisas till den kanalen, och nybörjare som gillar att gräva kommer att till slut hitta tråden som länkar dig dit. När man väl är där så skriver man med alla veteraner där och inser "oj, även om det är skitsnack så är det många mer diskussioner.", jag stannar nog här. Och just då förlorar vi någon som annars skulle posta på trådar här på forumet. Eller så känner de som jag att man inte platsar in bland de många veteraner som redan känt varandra i flera år. Men man kan inte heller skriva mycket på forumet eftersom att alla som är aktiva lurkar istället på IRC kanalen.

 

IRC tanken är en fin idé, men den funkar inte. I nuläget förvärrar den bara saker även om det är indirekt. Jag är också emot en IRC integration för som sagt, IRC kanalen är mer ett off-side community av veteraner. Låt de behålla sin speciella core.

 

Det är ett bra sätt att säga det, att IRC-kanalen är en egen community, men av att ha hängt där typ varje dag i tio år så kan jag säga dig att den inte har stulit mycket energi på flera år. Forumet har berövats på ett mindre antal inlägg, visst, och antalet bortförda personer kan räknas med en hand. Som det är nu är vi typ tio (aktiva) stammisar där, och ~2 av oss (inklusive mig) är också forumstammisar.

 

IRC-kanalen har kanske haft en effekt, men en i det långa loppet mycket liten. Dock tror jag mycket väl att om man håller fram IRC-kanalen för nykomlingar vid en eventuell omstart, så skulle den kunna splittra engagemanget -- och skrämma bort en del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu en viktig fråga. (Jag hoppas att jag får er uppmärksamhet!)
 
Vilka här är villiga att medverka i en stor gruppchatt för att ta ett slutgiltigt beslut om Anime.se:s framtid?
 
Alltså, inte bara komma med förslag och åsikter, utan bestämma vad som ska hända.
 
Vi kommer att diskutera våra olika målsättningar, vad vi vill ha ut av Anime.se, vad Anime.se borde vara. Vi ska ställa frågor och stöta och blöta alla förslag och åsikter och möjligheter, och sedan ta ett gemensamt beslut.
 
Först anmäler ni er, sen kan vi försöka hitta en lämplig tidpunkt och chattplats. Endast den som anmäler sig här i tråden får medverka, för den som inte ens kan anstränga sig eller bry sig så pass mycket ska inte heller ha något att säga till om.
 
Medverkande i beslutschatten:

  • Avathar
  • Sceleris
  • Brezals
  • Soverejn
  • Klona
  • MathJuice
  • Tachikomatic
  • Ashaz
  • Stekeblad
  • Saten
  • doppler
  • 07593
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu en viktig fråga. (Jag hoppas att jag får er uppmärksamhet!)

 

Vilka här är villiga att medverka i en stor gruppchatt för att ta ett slutgiltigt beslut om Anime.se:s framtid?

 

Alltså, inte bara komma med förslag och åsikter, utan bestämma vad som ska hända.

 

Vi kommer att diskutera våra olika målsättningar, vad vi vill ha ut av Anime.se, vad Anime.se borde vara. Vi ska ställa frågor och stöta och blöta alla förslag och åsikter och möjligheter, och sedan ta ett gemensamt beslut.

 

Först anmäler ni er, sen kan vi försöka hitta en lämplig tidpunkt och chattplats. Endast den som anmäler sig här i tråden får medverka, för den som inte ens kan anstränga sig eller bry sig så pass mycket ska inte heller ha något att säga till om.

 

Medverkande i beslutschatten:

  • Avathar
  • Sceleris

Jag kan vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill gärna att anime.se finns kvar som anime.se. Enda sen jag blev medlem här för ett par år sen så har anime.se varit en standardsida som jag besöker ofta. Jag är inte så aktiv som jag önskar jag vore, själva forumet är inte så aktivt sin jag önskar att det vore. Jag vill gärna att anime.se finns kvar, men det är nog en ganska självisk önskan då jag känner att jag får ut väldigt mycket av de olika forums-trådar som existerar här, jag är tyvärr inte själv så aktiv som jag önskar att jag vore. Jag vill så gärna vara en del av en aktiv och kvalitetsfylld community som anime.se flera gånger har visat sig vara, till exempel olika diskussions trådar och anime.se-awards. Men tyvärr är jag ofta ganska inaktiv, jag läser ofta olika forums-inlägg men skriver inte så ofta som jag vill inlägg själv. Trotts det är jag villig att försöka ett tag till, genom att betala ett par hundra kronor själv och försöka vara mer aktiv genom att kolla på mer anime och försöka skriva kvalitetsfyllda inlägg i olika trådar. Jag tror att om anmie.se ska överleva så är det här rätt forum, reddit eller myanimelist kommer bara leda till minskad aktivitet. Men även om jag känner för att förändra mig själv och försöka hjälpa till att ta anime.se i en ny mer aktiv riktning så vet jag inte riktigt vad ni resten av medlemmarna tycker, jag vill bara säga att jag vill försöka kämpa för att anime.se stannar kvar som anime.se och att vi tillsammans försöker skapa en mer aktiv community. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...