Hoppa till innehåll
Anime.se

Nerladdning av anime Moraliskt rätt/fel?


ElgeN
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Ja det är klassmedvetande i den "digitala virtuella I världen". Folk vill att deras gratis distribution ska fortsätta att vara gratis. Så är det.

 

Titta på tidigare argument här - väldigt få har varit marxistiska.

 

du skämtar va ? ifall du inte skämtar PM:a mig så battlar vi där, inte cepa loss med oändlighetsmaraton igen när det var slut med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser att vi ska bryta ramarna och anpassa världen efter oss istället för vi till den.

 

Mycket underhållande skrivet. Så revolutionen skall uppnås genom nedladdning av anime? Ja, praktiskt värre, på min ära. Vem vill gå ut i regnet och ställa sig på barrikaderna när det tycks gå lika bra att sitta bekvämt bakom datorn? Jag tror att Claes har hittat fel Marx här, ty han går inte nämnvärt i den store Karls fotspår, utan förefaller mig snarare ha studerat i Grouchos skola.

 

Det är inte alls ofrånkomligt, många gånger i historien har marknadsekonomin dött under en period, vi kan väl ta de vanligaste exemplena: ryssland 1905, 1915, 1917 (sedan att stalinisterna och leninisterna svek revolutionen och sovjeterna är en annan femma, läs mer om kronstadt 1921), tyskland 1918 - 1921, Italien under ungefär samma period och något mer år , Spanien 1936 - 1939, Kina 1949 (sedan att KKP svek 1927 i shanghai och direkt efter när man införde maoism är en annan femma, men för ett tillfälle hade folket makten innan partiet tog över hela skiten), DDR 1953 - 54, ungern 1956 - 1958 (den bästa källan är andy andersson, ungern 56 - den beväpnade sanningen, det första seriösa arbetarupproret i sovjet , vars system egentligen var kapitalism på ett annat sätt), Tjeckoslovakien 1968, Polen 1970 och framåt tills 1991, Italien 1968 - 77 (ett utav de mest lyckade och brutalast nedslagna arbetarrevolterna i modern tid, turin och milano var centrum för dessa). Denna til synes osannolika namedropping kanske verkar idiotisk och kass, men faktum är att sverige låg i ett sådant här läge från 1900 - 1921 då man fick allmän rösträtt. Sverige hade världsrekord på strejker och militanta arbetaruppror under den tiden.

 

För det första är ditt lilla pseudohistoriska utspel för diskussionen i övrigt så irrelevant att jag förvånas över att ingen moderator har höjt på ögonbrynen lite extra här. Men framför allt är sanningshalten i detta inlägg så tänjd på som man bara kan föreställa sig, allt för att det ska passa Claes "marxistiska" uppfattning.

 

Det skulle vara intressant att veta om Claes ÖVERHUVUDTAGET har läst Marx? Eller Nietzsche? Eller var han har fått sina färdigheter i historia, retorik och rättstavning någonstans? Samtliga dessa punkter förefaller i Claes fall vara skrattretande kunskapsluckor, och dessutom fullständigt irrelevant för ämnet. Att verka för revolutionen ser säkert mycket fint ut bakom tangentbordet, men med sina barnsliga metoder verkar han inte komma mycket längre än till ett forum om japansk tecknad film. Som Marx med all sannolikhet hade betalat för, istället för att stjäla. Eftersom aktionerna inte ska riktas mot producenterna, utan mot systembyggarna.

 

NOT: Marx och Nietzsches samtliga skrifter finns översatta till svenska och finns att låna på närmsta bibliotek. Gör det innan ni argumenterar med sådana här fina ord som vi kan se i denna debatt. Båda dessa män var lysande filosofer av sin tid, och det gör mig ont att se deras namn dras i smutsen på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att Claes har hittat fel Marx här, ty han går inte nämnvärt i den store Karls fotspår, utan förefaller mig snarare ha studerat i Grouchos skola.

 

ja det är ju så det brukar låta när man konfronterar och drar av kläderna för alla att se vad gäller marxismen-leninismen-stalinismen. Tacka fan för att jag inte tillhör din "marxistiska" skola. Den verkar rätt sossig. XD

 

För det första är ditt lilla pseudohistoriska utspel för diskussionen i övrigt så irrelevant att jag förvånas över att ingen moderator har höjt på ögonbrynen lite extra här. Men framför allt är sanningshalten i detta inlägg [vad i helvete ??? >:) - min anm] så tänjd på som man bara kan föreställa sig, allt för att det ska passa Claes "marxistiska" uppfattning.

 

För din information så har jag läst en hel del politiska skrifter av marx, såsom pariskommunen, grundrisse (inte hela, den finns inte hela på svenska), delar av första och andra delen av kapitalet. Jag har inte läst hela första delen av kapitalet, men räknar med att vara klar ungefär i slutet av året. (jag läser den inte bara för att läsa, utan för att förstå ;) )

 

Som Marx med all sannolikhet hade betalat för, istället för att stjäla.

 

Hehe, jag har hittat något citat där marx förespråkar sabotage i arbetsplatsen och ett annat där han förespråkar frihandel. Så att tillskriva marx attribut vettefan ifall du kommer någon vart med. Dessutom att du skriver över din egna personliga moral på marx ? vad vill du åstadkomma med det ? Jag läser marx för vad han är, inte för vad jag kan stoppa i hans runda döda kropp på highgate.

 

sedan, som vanligt i marxistiska kukmätartävlingar så måste du slänga upp citat och anledningar till varför jag är "pseudomarxist", "dåliga historiska kunskaper (sic!)" osv. Eller så kanske en moderator borde ta mitt och ditt inlägg och slänga det på forumhelvetets skräphög. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För din information så har jag läst en hel del politiska skrifter av marx, såsom pariskommunen, grundrisse (inte hela, den finns inte hela på svenska), delar av första och andra delen av kapitalet.

För din information har nog Freiztan läst dem också. Olikt mig är han påläst, så någon käftning om vem som läst vad är nog ganska onödig. Och Freiztan skulle nog vara den sista som skriver över sin personliga moral på Marx.

 

Varning.

Mjo. Å andra sidan verkar tråden ha dött ut ändå. Om en tråda lever vidare i en politisk diskussion gör väl mindre när originaldiskussionen dött ut. Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du med "regler" nu menar lagarna så är det bara att slå upp det i närmaste lagbok, den finns på i princip alla bibliotek och i något begränsade Internet-upplagor. Förenklat så jag kan berätta att nedladdning inte är olagligt över huvud taget medan utdelning är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja menar i Sverige och nerladdningsreglerna som finns nu och som ska träda i kraft den 1juli (har dem fått igenom det? nån i skolan sa att de skulle bli omröstning)

 

Ja, och senast jag kollade så var S + det borgerliga blocket minus centern en ganska klar majoritet, så det kommer med all säkerhet klubbas igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror den här artikeln säger det bäst:

 

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9047931.asp

 

Visserligen går det nog att snoka fram den exakta lagtexten nånstans, men den kan nog vara svårt att översätta till vardagsspråk...

 

I korthet:

 

- Just NU är det bara olagligt att dela MED sig av material. Att ladda hem finns det ingen lag emot.

 

- Den nya lagen bygger på ett EU-direktiv, och många länder HAR redan mycket hårdare lagar för det här än Sverige, exempelvis Storbritannien och Danmark. Det är alltså inte så att svenska myndigheter är gnälligare än andras, vilket många tror. Vill vi vara med i EU får vi finna oss i att spela med EUs regler, så enkelt är det.

 

- Den nya lagen kommer dock (som artikeln säger) knappast att leda till att små-nedladdare riskerar så mycket, om inte polis eller nån annan myndighet får extremt ökade resurser (föga troligt). Det är mest storpiraterna som riskerar nåt. Mest är nog lagen till för att visa EU och musik/film/spel-industrin vår goda vilja; "Jamen vi har gjort som ni sa, det ÄR olagligt nu!"

 

Sen HAR ju det här blivit en stor debatt och det skulle inte förvåna mig om det dyker upp modifikationer till lagen, eller nåt. Göran Persson kanske ser att det finns billiga röster att tjäna bland ungdomarna inför nästa val, om inte annat.... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag slår vad om att de kommer att ta ett par "svenssons" när lagen träder i kraft. För att avskräcka folk att ladda ner.

 

Låt oss hoppas på det, och att de tar ännu fler om problemet kvarstår...

 

Ja då får de nog ta fast halva sveriges befolkning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Det som jag tycker är synd är att de saker som jag tycker är häftigast i filmväg är saker som jag hittat på nätet. Så är ju alla de sakerna lagliga, eftersom de är internetartister, Xombie till exempel, flashfilm som är uppe i sex avsnitt nu, blir snyggare för varje avsnitt, och han får fortfarande in pengar på t-shirtar och massa andra grejor som han säljer offline.

 

Som kommande internetartist skulle jag ju bli skitförbannad om jag kom till en spelmässa eller en amatörfilmssammankomst ( :rolleyes: ) och såg mina grejer bli sålda på bränd cd, ("Where is the nearest baseball bat").

 

Man ska respektara vad andra gjort själva, inte utnytja det. Tycker man om någonting tillräkligt mycket för att kunna ta betalt för det så är det helt klart bra nog att inte smutsa ner genom pirathandel.

 

Sen så var det ju det där med japanska serier. Om jag inte kan få tag i dem utan att vara olaglig, hur gör jag då?

 

Vissa serier som jag tittat på och gillat jättemycket finns inte inom de närmste 10 milen det kan jag tala om. Inte med den torftiga miljön som jga visstas i.

 

Är det okej då?

Jag menar ganska få personer gör det jag sa ovan (om att sälja brända cd:s med kopior av en film eller nåt.) men de som gör det borde inte få använda internet alls, de har ju fattat helt fel. >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen så var det ju det där med japanska serier. Om jag inte kan få tag i dem utan att vara olaglig, hur gör jag då?

 

Vissa serier som jag tittat på och gillat jättemycket finns inte inom de närmste 10 milen det kan jag tala om. Inte med den torftiga miljön som jga visstas i.

 

Är det okej då?

 

Om de inte ens går att beställa via någon internethandel så kan man nog se mellan fingrarna, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu orka jag inte läsa 15 sidor på denna tråden men :)

Att ladda ner olisencierade serier får man väll?

Eller har jag missat det, animesuki är en torrent sida som bara har upp oliscenierade serier. Så fort de lisencieras så tas de bort..

Är det så eller har jag missuppfattat det, jag importerar iaf 1-2 DVD varann månad som jag sparar pengar till då jag lever på studiebidrager :)

 

(Ursäkta stavfel är trött)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu orka jag inte läsa 15 sidor på denna tråden men :)

Att ladda ner olisencierade serier får man väll?

Eller har jag missat det, animesuki är en torrent sida som bara har upp oliscenierade serier. Så fort de lisencieras så tas de bort..

Är det så eller har jag missuppfattat det, jag importerar iaf 1-2 DVD varann månad som jag sparar pengar till då jag lever på studiebidrager :)

All anime är licensierad, träskalle. Hur tror du att tillverkarna tjänar pengar egentligen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...