Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

sugarkiss.gif

 

Boda undrade hur jag gör animerade bilder, men det är jobbigt att förklara på IRC, så jag skriver här.

 

Jag använder SMPlayer för att ta bilderna. När jag hittat stället jag ska ta bilder från så trycker jag på S-tangenten för att spara en bild (var och i vilket format går att ställa in; förslagsvis PNG), och på punkttangenten för att gå till nästa bildruta. (Av någon anledning verkar den inte spara bilder utan att gå vidare.)

 

När jag har en bunt bilder så öppnar jag den första bilden i sekvensen i GIMP. Sedan kan man markera resten av bilderna och dra-och-släpp till det öppna fönstret, så att bilderna hamnar som lager på bilden. Gå i menyn, Filters > Animation > Playback för att se att animationen blir ungefär rätt. För att ändra timing byter man namn på lagren. "Bakgrund" till "Bakgrund (1000ms)" gör att den visas i 1 sekund. För att göra GIF-filerna mindre kan man gå menyn, Filters > Animation > Optimize (for GIF). Sedan kan man spara som en GIF-bild.

 

Det finns med sannolikhet lättare och mer specifika program för det här, men jag gillar att använda GIMP för att jag är van programmet och kan behandla bilderna vid behov. (Lägga till svart ram, byta storlek, rita om vissa grejer...)

 

yakumo.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Boda undrade hur jag gör animerade bilder

Jag använder ett väldigt simpelt program som helt enkelt heter GIFanimator. Bara stoppa in alla bilder (måste dock göras en och en vad jag vet, och man måste göra det i motsatt ordning och det måste redan vara gif), välj varaktighet för alla bilder och klicka för loop -> forever. Väldigt enkelt och... self explanatory program som inte tar stor plats. Gränssnittet kunde vart bättre dock.

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gifani.png

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... Haruko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Igår fick jag slutligen nog med att ha min TV på en kartong och mina konsoler på golvet framför, så jag gick och köpte mig ett äkta TV-bord. Efter mycket svett och slit att kånka hem och bygga ihop den är jag riktigt nöjd med resultatet:

DSCF2514.jpg

Ursäkta blurret.

 

210kr kostade det på rea.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag bor en bit ovanför Odenslunda skolan, en villa på Valhallavägen, om du nu har en aning om vart det är. Jag bor fortfarande kvar hos päronen, så om någon uthyrning ska arrangeras måste de nog rådfrågas först. :P

 

Vet åtminstone vart Odenslunda skolan ligger så jag våldgästar helt enkelt! Eller kanske inte, det ligger lite för långt bort från mig för att jag skulle orka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

注文番号: [hemligt]

----------------------------------------------------

商品名 :M〓R 11 M〓rchen awakens romance 少年サンデーコミックス

数量  :1

 価格(税込):390 円

 

こちらは発売元より品切れの連絡が参りましたため、

誠に恐縮ではございますがご注文を取り消しと

させていただきました。

Suck, nu kommer jag att ha en inkomplett samling. Lite trist att bara ha 14 av 15 volymer av en serie.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

注文番号: [hemligt]

----------------------------------------------------

商品名 :M〓R 11 M〓rchen awakens romance 少年サンデーコミックス

数量  :1

 価格(税込):390 円

 

こちらは発売元より品切れの連絡が参りましたため、

誠に恐縮ではございますがご注文を取り消しと

させていただきました。

Suck, nu kommer jag att ha en inkomplett samling. Lite trist att bara ha 14 av 15 volymer av en serie.

.........mitä? :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag står inför ett stort val. För närvarande bor jag om min familj på fyra pers i en lägenhet på tre rum, och därför har föräldrarna -- vars nåd jag fortfarande står under -- äntligen bestämt sig för att det inte är en hållbar situation, och att vi måste flytta till ett större boende.

 

Problemet är bara att boende är dyrt, och får att få något av respektabel storlek OCH ett läge relativt långt ifrån störande bilvägar måste man flytta ganska långt från Stockholm stad; eftersom vi är så kräsna på tillgång till både natur och kommunikationer till stan, finns det bara en handfull områden kvar att välja mellan. För en tid sedan hittade vi dock ett riktigt fint hus som är både stort och billigt och skulle passa oss perfekt. Problem? Det ligger i Ösmo, en och en halv timmes resetid från stad och universitet. Detta plus småfel som bristande utsikt från fönster (i sovrumen) samt en bra bit att gå till ordentliga skogar (det är mer ett fältområde).

 

Samtidigt måste jag inse att vill man ha ett stort och fint hus måste man lida pin. Man kan inte få något utan att uppoffra något annat, eller hur var det? Valet är alltså följande: att köra på huset i Ösmo trots allt -- som fortfarande är till salu -- eller vänta tills det eventuellt kommer ett hus som ÄR perfekt i de få områdena vi har att välja mellan (typ Vallentuna, Västerhaninge, Åkersberga...). Kör vi med det förstnämnda kommer det ändå bli en stor förbättring överlag, men när man ändå har chansen att göra det helt rätt...

 

Beslut beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se det positivt, du hade en extra timme på morgonen, så du kan göra saker på morgonen som du vanligtvis inte brukar göra då!

 

Ett annars mycket bra förslag är att gå upp klockan 5-6 varje dag (inkl. helgdagar) så kommer du snart märka av att du har "världen för dig själv" på somrarna =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ibland blir man verkligen förvånad hur det är möjligt att vissa saker händer. Satte mig i bilen och skulle dra upp nyckeln till bilen och råkar då få med mig en lös nyckel när jag drar upp bilnyckeln. På någon vänster så lyckades den flyga ner i hålet där handbromsen är, hållet är kanske 3x4 cm stort. Nyckeln gick i alla fall förlorad då den åkte längre och längre ner tills jag inte såg den längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett annars mycket bra förslag är att gå upp klockan 5-6 varje dag (inkl. helgdagar) så kommer du snart märka av att du har "världen för dig själv" på somrarna =D

Det gjorde jag i några veckors tid i somras när min dygnsrytm låg i en låda någonstans, det är skönt med omväxling. Fast till slut kom klagomål om att jag sov när "alla" andra var vakna. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...