Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad spelar du just nu och vad ser du fram emot för spel?


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick mitt Lost Odyssey idag! tihi 2 dagar innan release tack Webhallen! :D

Bara fan att man redan planerat att åka iväg och storhandla idag så de måste vänta till ikväll innan jag kan dra igång på allvar ;)

 

Kan inte du skriva i den här tråden sedan vad du tyckte om det eller skicka ett PM till mig. Har själv funderingar på att köpa det sen. Skulle vara skoj att höra vad du tycker om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte du skriva i den här tråden sedan vad du tyckte om det eller skicka ett PM till mig. Har själv funderingar på att köpa det sen. Skulle vara skoj att höra vad du tycker om det.

Skriv gärna i tråden; jag har också undrat länge huruvida spelet är bra. Jag är nämligen aningen skeptisk efter Gamereactors bashande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag börjat spela Eternal Sonata.

 

Det första som slog mig (såklart) var hur otroligt snyggt spelet är. Omgivningarna är otroligt vackra, och karaktärerna ser mycket bra ut i cel-shading. Det andra som slog mig var att stridssystemet inte var lika imponerande som jag hade hoppats. Dessutom verkar bossarna vara toksega att spöa; jag dog två gånger på första bossen. Men nåja, det är i alla fall roligare än Lunar Genisis.

 

Spelet ser ut att bli något i stil med Xenosaga: maffiga filmsekvenser med halvhjärtade spelmoment emellanåt. Stridssystemet tror jag dock kommer att bli mer dynamiskt senare i spelet, och så länge omgivningarna håller sig vackra borde jag inte klaga.

 

Appropå Lunar Genisis: huvudpersonen även här slåss med ett paraply. Ett paraply! Samtidigt använder hon det inte när det regnar. Nåja, man ska inte ifrågesätta spellogik för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina reflektioner av Eternal Sonata efter 10+ timmar

Jag är inte imponerad. Alls. Visst måste jag medge att grundidén är mycket bra, och musiken håller högsta RPG-toppklass, men i övrigt har tillverkarna än så länge gjort nästan allting fel.

 

Stridssystemet, som jag innan hade hört skulle vara en av spelets starka punkter, visade sig vara ett av de mest uttråkande jag har stött på. Spring fram till fienden, tryck på A-knappen så det ryker och avrunda draget med en specialare. Och upprepa. Visst måste man tänka på när man ska använda dem (ju mer man pucklar på vanligt vis desto starkare blir specialattacken för den som står på tur) och hurvida man står i ljuset eller mörkret (vilket ger olika typer av specialattacker), men i det hela kan jag inte hjälpa att dra ovilliga paralleller till Lunar Genisis. Där kunde man helt enkelt inte lägga upp någon strategi; i det här fallet behövs det ingen.

 

Även dungeondesignen - där monstrena vandrar omkring - känns krystade. Inte nog med att det ofta handlar om att gå fram och tillbaka i en labyrint med ett par simpla pussel; omständigheterna i vilka man entrar en dungeon är i många fall helt orelevanta för storyn. Jag får intrycket att de bara ville ha dessa som utfyllnad, och orkade inte komma på en bra anledning till varför man är tvungen att göra det. Skräckexemplerna hittils är när man är tvungen att klättra ner för en lååång klippvägg för att rädda en unge som bor på världshuset så att man får sova där, och när man måste gå igenom en kyrkogård för att hämta rätt vatten åt en växt. Båda tillfällena kryllade givetvis av monster.

 

Men utöver de repetativa striderna och det krystade dungeoncrawlandet finns väl i alla fall en utförlig story man kan gotta sig med? Eller? Nej. Grundidén är som sagt bra, men utförandet är mycket bristande. Det känns inte som att man får ta del av någon karaktärsutveckling. Jag skulle gärna ha velat veta mer om hur Retto och Beat hamnade på gatorna; lite mer om Polkas sjukdom och hur hon smutskastas på grund av den; lite mer om Viola som (förrutom hennes bröst) skulle kunna får henne att vara en intressant karaktär. Nej; Istället verkar det som vi får enbart de djupa scenerna, utan något förspel som skulle kunnat förhöja upplevelsen. Den enda karaktären som känns på något sätt intressant - och får vad han förtjänar - är Chopin själv.

 

Trots det ovanstående är jag fast besluten att spela spelet ända till slut. Jag gjorde det trots allt med Lunar Genesis, så varför inte här? Spelet har faktiskt sina goda stunder, så som musiken, grafiken och de sköna tillbakablickarna på Chopins liv. Jag förväntar mig inte att vindarna ska vända, men jag är alltid öppen för nya idéer. I vilket fall är det skönt att få denna frustration ur mig; jag hade faktiskt förväntat mig mer. Jag återkommer med slutreflektioner när spelet är avklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bangai-O Spirits

Och det finns så mycket att säga om det här spelet. För det första är själva spelmekaniken från DC/N64-spelet kvar, men den stora skillnaden kommer till hur man ska utnyttja det här spelet.

 

Det finns ingen riktig story, eller tja, kanske tutorialen då. Men sedan är det 160 banor som man bara spelar igenom. Ingen text osv. Dom varierar i svårighet och blandar extrem action med lite tänkande på hur du ska klara nästa bana.

Treasure har dessutom lyckats med att proppa in massor av referenser. Vad sägs som en Pac-Man bana, en bana döpt efter en del i Game Center CX eller kanske Super Mario Bros?

 

Men, det riktigt, riktigt otroligt bra delen med spelet kommer i Level Editorn.

Det fungerar lite som paint fast med massor av robotar också. Du kan måla banor och sedan sätta ut vilka Targets som spelaren måste klara av för att du den ska kunna klara av banan.

Det otroliga är att även resten av spelet, då menar jag de 160 banorna, är gjorda i samma editor av Treasure. Så möjligheterna är oändliga.

 

Sedan en grej som verkligen smiskar på Nintendos egna WFC är Treasure smått finurliga idé att dela med dig av replays och banor du själv skapat via ljud. Det fungerar nästan som modemteknik. Du tar och spelar in ljudet i ex. Audacity, laddar upp och någon annan laddar hem, sätter en hörlur mot micken på DSen och voila! Den personen kan spela din bana eller se din replay.

Det här funkar skitsmidigt och är nog verkligen det allra bästa som gjorts i sharingväg på DS. Dessutom har Treasure själv släppt banor på deras sida som DLC, fast gratis.

 

Jag är beredd att hålla med sp0rsk på NeoGAF att det här är bättre än Super Mario Galaxy i mina ögon.

 

Nu väntar jag bara på ett ställe där man kan dela banor mer aktivt med en större community.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Efter ca 12 timmar har jag nu kommit förbi första skivan av Blue Dragon.

 

Akira Toriyama-designen till trots, måste jag faktiskt säga att jag diggar det här spelet. Det Xenosaga (I)-liknande stridssystemet fungerar utmärkt och storyn är alldeles lagom over-the-top, nästan så att jag får Gurren Lagann-vibbar av det hela (inte minst på grund av bossmusiken). Även karaktärerna är intressanta, och att de japanska rösterna finns tillgängliga är definitivt inget minus.

 

Jag kan inte säga att spelet är perfekt; ibland går storyn lite för fort fram, och dungeonarna är stundtals för långa och för många. Men i överlag kan jag bara glädjas åt att jag har kommit över ett rollspel till Xbox 360 kan fylla ut tomheten efter Eternal Sonata.

 

Jag håller tummarna för mer japanska rollspel till X360. Just nu har jag ögonen inte minst på Tales of Vesperia och Infinite Undiscovery. Båda verkar oerhört läckra på sina egna vis; jag ser definitivt fram emot julhandeln ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Just nu så spelar jag Naruto: Rise of a Ninja men även halo 3 och gears of war online. Sen har jag vissa spel jag bara spelar ibland så de räknas knappt. Jag ser dock fram emot en hel del spel detta året som jag håller koll på. bl.a:

Ninja Gaiden 2

Tales Of Vesperia

Spectral Force 3

Gears of War 2

 

Sen några mindre viktiga men dessa 4 kommer jag antagligen spela under året iaf. sen säkert några som jag ännu inte vet vilka de blir :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelar just nu Resident Evil på PC. Blev lite sugen efter

. Ser dock inte fram emot något särskilt just nu förutom kanske Valkyria Chronicle, Resident Evil 5 och Silent Hill 5. Är dock ett kvar tag till alla och hoppas ha ett PS3 tills dess att något av dem är släppt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelar just nu:

Osu! Tatakae! Ouendan: Är det bara jag som är dålig eller är ”Hard” så förbaskat svårt?

Tekken 5: Jag är inte nöjd förrän jag har bemästrat Kazuya!

 

Ser fram emot:

Tekken 6: Kommentar överflödig.

Starcraft II: Uppföljaren till världens bästa realstridsstrategi spel, hur kan man inte längta?

Final Fantasy XIII: SquareEnix = kvalité

Metal Gear Solid 4: Sex års väntan är snart över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu spelar jag ingenting speciellt, går igenom lite gamla samt nya spel.

 

Vad jag längtar efter mest måste vara Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, som Erikku sa så har det gått 6 långa år. Äntligen börjar det dra ihop sig för att plocka upp nya vapen m.m. Jag har stora förväntingar på det.

 

Jag ser även fram emot Super Smash Bros. Brawl, föregångarna var bland toppen av listan, både på N64 och GC, och är fortfarande. Snake gör även en ny entré i detta spel också och verkar väldigt underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu spelar jag Blue Dragon och Pokemon Diamond. Samt det mycket underhållande spelet Syntaxtenta.

 

Skämt åtsido; jag har just fått månadens studiebidrag, och givetvis svider pengarna i bankkontot. Denna månad hade jag tänkt att äntligen komma ikapp med Phoenix Wright-spelen; problemet är bara att de verkar svåra att få tag på. Kom det tredje spelet (Trials and Tribulations) ens ut i sverige? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började för ett par dagar sedan med Chaos;Head, ett skräck/psykologiskt spel som samtidigt är bra nördigt, räkna med mycket otakuslang och en huvudperson som jämför verkligheten med ero games och anime samt saknar intresse för tredimensionella flickor. Spelet är från Nitroplus (Saya no uta, Gekkou no Carnivale, Demonbane, etc) och 5pb (Ever 17, Myself;Yourself etc).

 

Intro (Nicovideo)

Intro (Youtube)

Introt finns även tillgängligt för nerladdning på spelets hemsida.

 

Och ifall någon undrar, spelet har en 15års åldersgräns så nej det innehåller inget porr (Choco från 5pb som karaktärsdesigner också vilket bara bevisar det mer).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag spelar Zelda - Ocarina of Time för tillfället. Jag spelade aldrig klart det förra gången (för mååånga år sedan). Precis när jag äntligen lyckades komma fram till de tempel jag aldrig hann fram till förra gången, så råkade jag ta dem i fel ordning (spirit temple och shadow temple). Nåja, det gör väl egentligen inte så mycket antar jag. Fast det var lite snopet. ;) Härligt spel är det i alla fall, förutom en hel del problem med kameravinklarna som gör att saker och ting hamnar i vägen medan man slåss och så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha klarat Blue Dragon gav jag mig in i ett spel av helt annan genre: Gears of War.

 

Jag är i ärlighetens namn inte så överdrivet förtjust i FPS-spel, men detta måste vara ett av de bästa jag har spelat i genren. Förrutom att det är oförskämt snyggt, är spelsystemet en bra bit mer inuitivt än exempelvis Halo (ettan om inte annat); man ser karaktären snett bakifrån, och man måste hela tiden se till att hålla sig utom skotthåll genom att gömma sig bakom stenar och väggar.

 

En smårolig grej med spelet är att man kan välja i options-menyn att stänga av "Extreme Content" om man vill, dvs. en del blod och vissa svordomar. Dock är spelet fortfarande riktigt blodigt, och soldaterna svär vid varje tillfälle de får. Jag tror det rör sig mest om spontana f-ord, vilket faktist passar mig perfekt.

 

Igår beställde jag även Mass Effect. Efter att ha hört lovord från alla som spelat ser jag verkligen fram emot att sätta tänderna i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Då jag saknar en riktigt bra dator blir det inte så mycket mer spelande än ett par avslappnade omgångar på Wiiet, där Galaxy, Mario Kart och Brawl ihärdigt väntar på mig.

 

Värt att nämna är dessutom att jag börjat spela Super Mario Bros. 3 igen, på VC.

 

 

 

Precis som många andra väntar jag på Battlefield Heroes, dels för att det verkar vara hysteriskt kul (jag menar, kolla bara på den första trailern, den var så underbar att DICE gjorde en likadan för att beskriva deras egna företag!) och för att det förmodligen kommer fungera på den dator jag använder.

 

Utöver det så hade jag längtat på, om jag kunde spelat det, Far Cry 2... såg presentationen på DH i somras och det verkar ju sjukt grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...