Hoppa till innehåll
Anime.se

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Spoilers (oavsett om det rör sig om text eller bilder) ska ju döljas av hide-tags, men hur är det med spekulationer då? Så länge det rör sig om just egna tankar och spekulationer (läs: så länge de inte bottnar i någon sorts information från CG-teamet eller regelrätta spoilers) så bör väl det vara okej? Eller?

 

Ja, det är nog helt okej. Men tänk bara på att det som sagt var inte får spoila om något om seriens handling, vare sig det är ifrån avsnitt 1 eller 10 som nyligen visades, alla följer som sagt var inte serien veckovis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 510
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

avnitt 11 så bra!

Så bra! Och bådar om en verkligen grymt spännande fortsättning.... men känns faktiskt som hela seiren utvecklas lite för sakta för att kunna avslutas under denna säsongen, så definitivt en säsong 3 nu. Lelouchs Knightmare var grymt grym och cool! Och kysstes Shirley och "Lelouch" (Sayako)? Såg faktsikt ut som det är upplagt för ett drama... på tal om Shirley så hittade hon väl en lapp om att Lelouch var Zero efter att Lelouch mindwhipat henne? iofs kan det ha försvunnit vid kejsarens minnes förändring. Fast då känns lappen väldigt onödig ;)

 

Nya klasskamrater! Känns som upplagt för kaos på skolan :D Frågan om hur stort kaos det kommer bli återstår att se. Anya verkar ju veta vem Lelouch egentligen är så kanske blir en sådan cliffhanger i slutet av nästa avsnitt? Funderar nästan på ifall Kallen inte kommer tillbaka till skolan i nästa avsnitt också, känns lite fel ifall en såpass omtyckt person försvinner från action en längre tid. Titeln på avsnittet, "Love attack", borde innebära att Kallen kommer att träffa Lelouch, jag gissar på att det borde vara en kärleks triangel mellan Lelouch och Shirley vs CC vs Kallen. Men den kan ju vara helt åt skogen, speciellt ifall Kallen inte får vara med å fajtas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, avsnitt elva var grymt bra -- och mångsidigt:

    * Osannolika nödlösningar i handlingen!
    * Snygga robotstrider!
    * Tianzi ser ut (och låter) som en söt liten gnagare!
    * Strategi > Taktik!
    * Mystik!
    * Rättvisa™!
    * Intrigen tätnar!
    * Toffelhjältemod!
    * Hjärtats makt!
    * Dramatiska poser!
    * Oväntad vänskap!
    * C.C.-fanservice!
    * Handlingsutveckling!
    * Lustiga klädval!
    * Romantiska komplikationer!
    * Skolkaos!

 

Go'a grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 12 värkar ju hel grym iaf ser det ut så på Next episod tramset i slutet när lulle springer runt som sonic med en konstig mössa på sig :S

Du har nog fått fel uppfattning över vad som är grymt och vad som inte är. Ett filleravsnitt enbart med tramsigheter i skolan är inget som precis är grymt. "Love Attack" som avsnitt 12 kommer heta låter inte precis som något en rebell skulle hålla på med -.-'

 

Avsnitt 11 var i alla fall episkt. Gillade hur Lelouch lyckades återigen visa att man inte kan dalta runt med han :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med att avsnitt 11 var kanon bra.

 

spoiler

Vad hände med Anya föresten? Av det som hände i avsnittet så har hon en koppling till Geass, och det som verkar troligast för mig är om det är något liknande som för Rolo men vad vet jag. Meatrose Kanske har svaret ? Eller i alla fall en eller två teorier om hur det hänger ihop :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoiler
Spoiler
Vad hände med Anya föresten? Av det som hände i avsnittet så har hon en koppling till Geass, och det som verkar troligast för mig är om det är något liknande som för Rolo men vad vet jag. Meatrose Kanske har svaret ? Eller i alla fall en eller två teorier om hur det hänger ihop :p

Min tanke (ep. 11)...

Spoiler
...är att hon och C.C. kanske fick se varandras minnen eller nåt sånt? :S

 

C.C. fick se en ung Lelouch, vilket om det ovan stämmer (och det har antytts tidigare?) skulle betyda att Anya känner till Lelouchs barndom (ännu ett halvsyskon?), och ge en möjlighet till att Anya kan bli en allierad på grund av kunskapen eller de minnen som C.C. döljer. Isåfall skulle Anya få en större roll än jag väntade mig. :o

 

Nåja, en möjlighet om inte annat. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoiler
Vad hände med Anya föresten? Av det som hände i avsnittet så har hon en koppling till Geass, och det som verkar troligast för mig är om det är något liknande som för Rolo men vad vet jag. Meatrose Kanske har svaret ? Eller i alla fall en eller två teorier om hur det hänger ihop :P

Min tanke (ep. 11)...

...är att hon och C.C. kanske fick se varandras minnen eller nåt sånt? :S

 

C.C. fick se en ung Lelouch, vilket om det ovan stämmer (och det har antytts tidigare?) skulle betyda att Anya känner till Lelouchs barndom (ännu ett halvsyskon?), och ge en möjlighet till att Anya kan bli en allierad på grund av kunskapen eller de minnen som C.C. döljer. Isåfall skulle Anya få en större roll än jag väntade mig. :O

 

Nåja, en möjlighet om inte annat. :P

men du glömmer

att vi även får se Marianne i de bilderna. Detta är något djupare. Sen får vi inte heller glömma att vi får se Kallen gråta samtidigt som hon attackerar Anya i openingen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoiler
Vad hände med Anya föresten? Av det som hände i avsnittet så har hon en koppling till Geass, och det som verkar troligast för mig är om det är något liknande som för Rolo men vad vet jag. Meatrose Kanske har svaret ? Eller i alla fall en eller två teorier om hur det hänger ihop :P

Min tanke (ep. 11)...

...är att hon och C.C. kanske fick se varandras minnen eller nåt sånt? :S

 

C.C. fick se en ung Lelouch, vilket om det ovan stämmer (och det har antytts tidigare?) skulle betyda att Anya känner till Lelouchs barndom (ännu ett halvsyskon?), och ge en möjlighet till att Anya kan bli en allierad på grund av kunskapen eller de minnen som C.C. döljer. Isåfall skulle Anya få en större roll än jag väntade mig. :O

 

Nåja, en möjlighet om inte annat. :P

men du glömmer

att vi även får se Marianne i de bilderna. Detta är något djupare. Sen får vi inte glömma att vi får se Kallen gråta samtidigt som hon attackerar Anya i openingen.

 

hmm

hoho, efter detdära, så är jag ju nästan dödsäker på att dom är relaterad på något sätt, d.v.s Marianne - Lelouch - Anya. Spekulerade kring det redan förra veckan...

 

Opening sekvensen kan ju vara "riggad" ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men du glömmer
Spoiler
att vi även får se Marianne i de bilderna. Detta är något djupare. Sen får vi inte heller glömma att vi får se Kallen gråta samtidigt som hon attackerar Anya i openingen.

zomg spoilurz!

Spoiler
Om Anya skulle känna till Lelouchs förflutna skulle hon ju känna till Marianne också. Och Kallen gråter för att hon förråder Lulu -- hon och Anya byter sidor. >:D

 

Bah, jag ser inte OP.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men du glömmer
att vi även får se Marianne i de bilderna. Detta är något djupare. Sen får vi inte heller glömma att vi får se Kallen gråta samtidigt som hon attackerar Anya i openingen.

zomg spoilurz!

Om Anya skulle känna till Lelouchs förflutna skulle hon ju känna till Marianne också. Och Kallen gråter för att hon förråder Lulu -- hon och Anya byter sidor. >:D

 

Bah, jag ser inte OP.

 

En liten detalj

Om man kollar på det förra avsnittet så får man se Anya kolla igenom sina bilder på mobilen och får då upp en bild Lelouch när han är på skolan, sen bläddrar hon lite längre och då får man se en bild när Lelouch är yngre. Som det ser ut på bilden så är den antagligen tagen någon gång innan Marianne blir mördad. mWxiYwKqk.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoilarz
Kanske är det en barndomsvän till Lelouch som han själv glömt bort totalt? Det är ju inte en ovanlighet att sånt händer i anime. Frågan är bara om Sunrise kommer köra något sådant enkelt ^^

Det tror jag inte på.

Jag menar, hur gammal är Lelouch på den bilden? Hur gammal är Anya nu? Tids differansen är för stor tycker jag. Anya kan inte vart mer än ett spädbarn då fotot togs. Om Sceleris teori stämmer och det är ännu ett halvsyskon så kanske det är hennes länge förlorade bror som hon så gärna vill träffa.. eller något klyschigt åt det hållet. Om man har i åtanke att kejsaren inte tjallat om Lelouch och att Anya inte är helt säker på att pojken på bilden (Klonas bild) och Lelouch är samma person, så är det inte alls omöjligt. Då blir ju frågan vem som gav Anya fotot och berättade om Lelouch (om de inte är barndomsvänner). Kände hon Marianne innan det så kallade "mordet"?

(Men vi har ju även sett att lolis kan bli över 50 år med oförändrat utseende, så vem vet..)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tror jag inte på.

Jag menar, hur gammal är Lelouch på den bilden? Hur gammal är Anya nu? Tids differansen är för stor tycker jag. Anya kan inte vart mer än ett spädbarn då fotot togs. Om Sceleris teori stämmer och det är ännu ett halvsyskon så kanske det är hennes länge förlorade bror som hon så gärna vill träffa.. eller något klyschigt åt det hållet. Om man har i åtanke att kejsaren inte tjallat om Lelouch och att Anya inte är helt säker på att pojken på bilden (Klonas bild) och Lelouch är samma person, så är det inte alls omöjligt. Då blir ju frågan vem som gav Anya fotot och berättade om Lelouch (om de inte är barndomsvänner). Kände hon Marianne innan det så kallade "mordet"?

(Men vi har ju även sett att lolis kan bli över 50 år med oförändrat utseende, så vem vet..)

mer spoilarz

För det första, jag tror inte att Anya är så ung. Hon är kanske ett år yngre än Lelouch, max.

För det andra, en tanke slog mig att Anya kan ha varit Lelouchs då framtida Knight.

Det verkar ju vara så att C.C får dessa "inslag" när hon kommer i kontakt med någon som varit i Lelouchs närhet när han var yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoilarz
Kanske är det en barndomsvän till Lelouch som han själv glömt bort totalt? Det är ju inte en ovanlighet att sånt händer i anime. Frågan är bara om Sunrise kommer köra något sådant enkelt ^^

Det tror jag inte på.

Jag menar, hur gammal är Lelouch på den bilden? Hur gammal är Anya nu? Tids differansen är för stor tycker jag. Anya kan inte vart mer än ett spädbarn då fotot togs. Om Sceleris teori stämmer och det är ännu ett halvsyskon så kanske det är hennes länge förlorade bror som hon så gärna vill träffa.. eller något klyschigt åt det hållet. Om man har i åtanke att kejsaren inte tjallat om Lelouch och att Anya inte är helt säker på att pojken på bilden (Klonas bild) och Lelouch är samma person, så är det inte alls omöjligt. Då blir ju frågan vem som gav Anya fotot och berättade om Lelouch (om de inte är barndomsvänner). Kände hon Marianne innan det så kallade "mordet"?

(Men vi har ju även sett att lolis kan bli över 50 år med oförändrat utseende, så vem vet..)

 

Exakt min tanke

Även jag tycker att ålderskillnaden är för stor, även om Anya är äldre än vad hon ser ut så måste det finnas en gräns. Om nu Anya hade någon kontakt med Marianne så kanske Marianne tog kortet och gav det till Anya när hon var liten men glömde eller inte han skriva varför Anya skulle söka upp Lelouch och vad hon skulle göra när hon hittade honom.

 

*EDIT* Intressant tankegång Flaskis och om man tänker vidare på det så verkar det inte vara helt omöjligt att det kan ligga till så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har-inte-postat-på-länge-och-betar-av-Kina-och-Turn 12-på-samma-gång

Kina + lite random-snack

 

Okej, jag gillade Kina-arcet ordentligt. Det börjar äntligen hända saker på Geass-fronten i och med det att "the Cult" introducerades för de som enbart har följt serien via avsnitten. Det dividerades länge över möjligheten att V.V. var C.C.s efterträdare och att han troligtvis störtade henne och vill ha död på henne av den anledningen. Visst var han efterträdaren, men hur maktskiftet gick till återstår att se.

 

Nåja, det är svårt att ogilla Shinkirou, även om den kommer få ligga i en del till för att jag ska gilla den lika mycket som Gawain. Kallens kidnappning kände jag till sedan tidigare, den som Li stod för vill säga, mer visste man inte. Jag var dock orolig för att hon skulle utlämnas till Britannia och att hon skulle föras till Charles som skulle börja radera hennes minnen och lägga till egna efter eget behag. Riktigt så verkar det ju nu inte bli eftersom Nunnally dök upp. Troligtvis tittar vi på en "damsel-in-distress-situation" istället där hon ska få bonda, på ett eller flera sätt, med Lelouchs raison d'être. Men men, det återstår också att se. Jag tror inte att hon kommer vara tillbaka med Ordern inom den närmaste tiden i varje fall. Frågan är var Nunnally besökte henne någonstans. Jag ser tre alternativ; 1) Area 11 2) Britannia 3) ombord på Avalon.

 

Den första och den femte prinsessan av Britannia har ju introducerats, och den äldsta planerar åtminstone något med förste-prinsen Oddy. Schneizel är och har alltid varit ute efter tronen, och det luktar motsättningar lång väg. Det skulle inte förvåna mig en sekund om det kommer något som kan liknas med ett Britannia-arc. Av den anledningen så skulle det ju "passa bra" att en av de fyra huvudrollerna befinner sig där, inte minst då hennes pappa med sin, enligt regissören, "hemliga roll" befinner sig någonstans i det landet.

 

Nåja, Kina-arcet i all ära. Jag har glidit in på en del saker som hände i Turn 12 också, så det är väl lika bra att avverka den med. Jag gillade inte avsnittet. Jag hade förväntat mig att jag skulle hata det, men så illa blev det inte. En hel del saker som inte var relaterade till Ashford eller birollerna där borta hände faktiskt.

 

Turn 12 + lite random-snack och theory-crafting

 

Plus:

 

*Cornelias återkomst var välkommen. Hon ser förbannat mycket bättre ut såhär, och det påminner om hur hon såg ut när hon var yngre. Me like, och jag tyckte att hon var ett färgstarkt tillskott på just den Britanniska sidan i säsong 1. Hon verkar gå sin egen väg nu. Frågan är bara vilken sida hon kommer välja att kämpa mot, om inte båda vill säga. Hon stödjer med största säkerhet inte hennes far, men det ska nog mycket till för att hon ska förlåta Lelouch. Visst, många av missförstånden karaktärer emellan skulle kunna redas ut om de bara satt ner och gick igenom allt grundligt, men eftersom saker och ting måste ske "on screen" så finns det aldrig chans för sådana saker att ske.

 

*Jeremiah och hans Geass-canceler. Shirleys minne är tillbaka, och det bådar inte det minsta gott för hennes framtid.

 

Minus:

 

*Irrelevanta scener på Ashford. Jag vill inte att de ska klämma in något "roligt" bara för att få användning för karaktärerna där borta. Comic relief i all ära, men sånt här tilltalar faktiskt inte mig. Nåja, de flesta episoder är befriade från sådant, så det är väl bara till att bita ihop.

 

Vad förväntar jag mig av de närmaste avsnitten? Tja, Shirleys död bland annat. Sättet episoden lades upp på placerar en GIGANTISK "dödsflagg" över hennes huvud. Temat i episoden var ju komedi och romantik. Hade Taniguchi velat göra interaktionen mellan Lelouch och Shirley till något genuint romantiskt så hade han inte valt att basera hela situationen och Lelouchs agerande på ett missförstånd från hennes sida och en situation med endast en väg ut från hans sida. Då hade han valt att basera den på riktig interaktion mellan de båda karaktärerna.

 

Hur förklarar Lelouch för någon som inte känner hans rätta jag, eller att han leder ett världsomfattande uppror som Zero, eller att han har en övernaturlig förmåga som manipulerar folks psyken, varför "han" kysste henne när han egentligen befann sig hundratals mil därifrån? Det kan han inte, punkt. Antingen så måste han avslöja allt eller också måste han ljuga. Lelouch har, sedan början av första säsongen, varit extremt noggrann med att inte involvera någon i hans omgivning i det han har valt att göra. Det var delvis därför han helt raderade Shirleys minnen efter situationen med Mao. Han måste med andra ord ljuga. Det kan han göra genom att säga något som sårar henne eller också genom att säga det enda han kan ge som förklaring till varför "han" kysste henne när de var ensamma, bara de två. Taniguchi fortsätter på sådana här sätt att inte visa för publiken vad Lelouch egentligen tycker om de stackars tjejerna som mer eller mindre flockas runt honom. Det är en av få saker jag stör mig på med serien - att Lelouch på det här sättet (men enbart i den aspekten, tack och lov) är som en manlig huvudroll i en harem-serie.

 

Okej, så vad tyckte jag att Turn 12 stank av? Jo, "setting her up for a fall" och "se till att både gamla och nytillkomna tittare fattar tycke även för Shirley så att något som kommer hända upplevs som mer dramatiskt". Och vad hände? Jo, hennes minnen kom tillbaka i slutet av avsnittet, som ett brev på posten. Jag gillade DEN scenen och även vad den innebär (för dramats skull), men upplägget känns en aning billigt och dåligt. Nytt avsnitt --> spenderar en massa tid på interaktion med en kvinnlig biroll efter det att bägge kvinnliga huvudroller behändigt nog har plockats bort från protagonisten tillfälligt --> förstör allt för denna kvinnliga biroll --> allt detta i samma avsnitt. Nej, dödsflaggan fladdrar febrilt i vinden.

 

Shirley är inte en karaktär som är skapad för att gå runt med den vetskap hon nu sitter inne på. I säsong 1 fick hon reda på en stor del av det hon nu vet, och där valde Lelouch att radera alla hennes minnen som var relaterade till honom. Hon gick lite halvförlorad som karaktär, men dörren lämnades halvt stängd, inte helt. Nu vet hon dock dessutom att Lelouch gjorde något med hennes minne genom att se henne i ögonen, samt att hennes lands kejsare gjorde något väldigt liknande, också genom att se henne i ögonen. Och vafan... kvinnan hon sköt i hamnen den där kvällen för över ett år sedan är nu tydligen hennes PE teacher och hon låtsas som om det regnar. Och Lelouch agerar som om den viktigaste personen i hans liv inte saknades vid hans sida, där nu en okänd yngre kille befinner sig nu. Nej, den här gången förväntar jag mig "closure", och tyvärr tror jag att hon kommer dö.

 

Jag har ingenting emot Shirley, hon är en jätterar och söt tjej. Det jag menar är att i en sådan här story så kan hon inte bli för involverad med tanke på vilken sorts karaktär hon är. Som sagt... mina pengar ligger på att hon är död, och det innan Turn 14 är slut. Jag ger henne 2 avsnitt med andra ord. Hon fick vara med "på riktigt" en kort sekvens i säsong 1, och det var för att lära Lelouch att saker i hans omgivning påverkas av att han gör det han gör, samt att Geassen (precis som C.C. varnade honom för) har en isolerande effekt på användarens liv. Jag förväntar mig att det blir mer av exakt samma kort nu.

 

Det positiva jag ser i det hela är att när en karaktär som praktiskt taget ingen har någon orsak att ogilla dör så resulterar det ofta i en sorts drama som jag gillar. Det behöver inte vara en huvudroll, framför allt inte när det rör sig om någon som är godhjärtad och som har varit med och synts lite då och då redan i tidigare säsonger.

 

Okej, jag kan ju naturligtvis ha jätte-fel, men jag ser INTE hur hon ska kunna vara kvar i serien. Visst, när Jeremiah raderade både Charles och Lelouchs Geass från hennes hjärna så såg det ut som "omvänd effekt", så kanske skulle Lelouch kunna använda sin Geass på samma sätt igen. Det vore dock bara att kopiera säsong 1, så jag tror inte på det ändå.

 

Turn 13, bring it on! Gief drama och utveckling av den del av handlingen som rör Geass. Det verkar som om själva huvudfokuset i handligen - Lelouchs uppror - får lämna plats för tillfället eftersom Cult-ledarens hantlangare befinner sig i Tokyo och rör om i den mystiska Geass-grytan. =P

 

Edit: Det där jag sa om att "jag ger det två episoder" gäller bara om fokus kommer ligga just där under de kommande avsnitten. En liten gardering från min sida bara. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...