Hoppa till innehåll
Anime.se

Ett nytt Anime.se – eller?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har velat göra allt som en överraskning, men som det ser ut nu blir det inte gjort alls, så jag lägger korten på bordet.

 

Jag söker medarbetare. Jag och Avathar har velat göra en rejäl ombyggnad av forumet i flera, flera, flera år, dels för att försöka motverka forumets långsamma utdöende genom att få in nya medlemmar, och dels genom att skapa något som vi vill göra. För att göra ett hållbart Anime.se från grunden har jag låtit formulera en uppgift för Anime.se, en anledning till att Anime.se ska existera: Anime.se tar som uppdrag att hjälpa alla svenskar som gillar japansk populärkultur att utvecklas socialt och knyta bekantskaper, genom att erbjuda en vänlig mötesplats med en varm gemenskap. Vi lockar in nya medlemmar med informativa och underhållande resurser av hög kvalitet och stödjer vänskapsbildande genom att anordna engagerande evenemang och sysselsättningar av en sort som sällan återfinns i svensk fandom. Med andra ord, det nya Anime.se är inte "Sveriges mysigaste animecommunity", utan snarare ett Animesveriges Nokia: "Connecting people". Det nya Anime.se ska locka nytt folk som gillar att läsa och prata om anime och manga, och locka animefans som vill ha vänner, och erbjuda medlemmar olika sätt att lära känna varandra: att debattera, att rita och skriva och skapa, att leka och spela, att vara med i Anime.se-offlineträffar.

 

Ett steg i utvecklingen är att utveckla en webbplattform. Det Avathar och jag vill använda är den nyaste versionen av forummjukvaran vi använder nu. Med den finns publikationssystem och mycket mer. En sak med publikationssystemet jag har velat göra är en ny del för artiklar, med tre underdelar: nyheter, opinion, special. Nyheter skulle vara på svenska och inte sällan snabbare än AnimeNewsNetworks engelska. Opinion skulle kunna vara recensioner av anime (och manga, figuriner, skivor, ...) och krönikor (artiklar där krönikören skriver om vad hen vill, allt från minnen till omdömen till berättelser). Special skulle vara oregelbundna saker, som konventrapporter, reportage om specifika ämnen, intervjuer med viktiga personer. Om jag ska tro er så är det något som folk vill ha.

 

Förutom förbättringar på forum och communitydelar så tänker jag mig att vi också skulle kunna ha Wiki-liknande kunskapsbaser, som listor på bra nybörjaranime, var man kan beställa manga, vilka lättromaner som kommit ut. Vi skulle kunna återinföra Anime.se Anime Awards med ett bättre röstningssystem. Vi skulle kunna lägga till communitybloggar.

 

Jag tänker att vi skulle ha en ny avdelning för att hantera Anime.se-möten och -animevisningar i det fysiska livet – tänk att ha ett gäng i närheten att glo anime med ibland, och att de då är folk man känner lite genom forumet.

 

Och skulle vi kunna ha en dejtingdel för otaku när vi har tillräckling många besökare? Skulle vi kunna samarbeta med animestreamingbolag?

 

Det är bara några exempel på vad ett nytt Anime.se skulle kunna vara. Och det är därför jag behöver hjälp.

 


 

Jag kan programmera, men jag kan/hinner inte programmera alla eventuella nya funktioner själv; jag behöver någon eller några att fördela uppgifter med. Det rör sig om lite PHP-programmerande, men inte bara rent kodknackande utan också att styra upp forummjukvaran så att den fungerar som vi vill.

 

Jag behöver folk som är bra på företagsamhet och föreningsdrivande för att hjälpa till att bestämma om "Anime.se skapar vänskaper" är rätt väg att gå, att organisera arbete, att ta initiativ och komma med idéer, att motverka min egen röst. Vi har även övervägt om Anime.se ska bli en faktisk förening – det är också något att ta ställning till. Och gud vad jag behöver hjälp med att få med nytt folk.

 

Jag behöver folk bra på visuell design. Jag vill att sajten ska vara snygg, ha en tilltalande logotyp, och kanske en söt maskot. Jag vill att om vi gör reklamutskick som vi lämnar ut på konvent så ska de vara fina, och har vi reklambanner ska det vara fint. För att inte tala om Anime.se-tröjor och -kramkuddar!

 

Jag vill ha folk som är bra på kommunikation. Jag anser mig själv duktig på kommunikation på vissa sätt, men jag kan inte driva sociala medier, det är jag för osocial för. Jag vill ha kontaktpersoner som medlar mellan medlemmar och ledning. Som pratar om kommersiella eller okommersiella samarbeten med andra. Som utformar officella texter på bra sätt. Som hjälper mig att översätta klart programvaran.

 

Nya Anime.se måste inte bli som jag tänkt mig, men i nuläget ser det inte ut att bli något nytt, och jag vet inget bättre sätt att försöka få liv i Anime.se.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte sluta avundas över ert engagemang att ständigt försöka förbättra Anime.se. När jag läser ditt inlägg Sceleris så känner jag spontant att det är rätt väg att gå för att få in fler medlemmar och förhoppningsvis öka aktiviteten på anime.se. Samtidigt blir jag lite modfälld för jag vill hjälpa till men känner mig inte speciellt bra på något av de sakerna ni behöver hjälp med. Jag kan inte programmera, inte rita (ni som har spelat drawful med mig förstår vad jag menar). Företagsamhet och föreningsdrivande har jag ingen erfarenhet av och kommunikation känner jag att jag att jag dels har svårt att formulera mig med text men också snäppet åt osocial. Förhoppningsvis finns det något annat jag kan hjälpa till med som jag känner mig mer säker på. 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan programmera i C++, inte i php, men skulle vilja testa skriva lite php.

För en van programmerare är det inte ett stort projekt att lära sig skaplig PHP. :)

 

Förhoppningsvis finns det något annat jag kan hjälpa till med som jag känner mig mer säker på.

Tja, förslag och idéer är alltid välkomna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, nu har jag några namn, men nu vill jag veta svar på två frågor:

  1. Vilka vill vara med
    1. som en engångsgrej, dvs att ni är med på detta just nu men att vi inte ska räkna med er i fortsättningen?
    2. som en flergångsgrej, dvs att ni är med på detta just nu och att ni säkert är med på annat i fortsättningen så att vi kan kontakta er vid behov då?
    3. på ett mer långvarigt och ihålligt engagemang i Anime.se, dvs att ni är med nu och hela tiden i fortsättningen (tills vidare, inga krav)?
  2. Vilka vill vara med och planera det direkt förestående arbetet? Då kommer vi att bolla idéer, bestämma hur vi ska jobba i grupp, diskutera vad som ska göras och planera, med verktyg som Teamspeak/Skype för möten och Trello för kart- och schemaläggning av arbete.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Önskar man hade kunnat bidragit med något då anime.se varit en så fantastik sida att besöka alla dessa år. Men om det skulle vara något som har med föreningsliv eller dylikt som folk vill ha hjälp med så finns jag här. Vill verkligen inte att detta forum dör och önskar och hoppas att vi skall få fler medlemmar på något sätt. 

 

Jag skulle vara intresserad av att hjälpa som sagt, men vet bara inte riktigt på vilket sätt det skulle vara. Om ni har någon plan på något möte via skype eller liknande om hur anime.se skall gå vidare så är jag gärna intresserad av att delta. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, om jag förstår er rätt:

 

  • Soverejn – heltidsanställd – organisatör – företagsamhet och föreningsdrivande, kommunikation
  • Stekeblad – projektanställd – _________programmering
  • Mathjuice – deltidsanställd_________design, kommunikation
  • Brezals – heltidsanställd_________ – kommunikation
  • Blå – projektanställd – organisatör –
  • Tachikomatic – projektanställd – _________ – design

(Och för den som undrar:

  • Sceleris – heltidsanställd – organisatör – programmering, företagsamhet och föreningsdrivande, design, kommunikation

)

 

 

Givetvis är ingen "anställd" som sådant (ingen får lön men man får sluta när som helst etc), utan det är liknelser. Heltidsanställd är den som regelbundet ställer upp för Anime.se. Deltidsanställd är den som Anime.se kan räkna med ställer upp då och då. Projektanställd är den som ställer upp just nu, för den (eventuella) kommande Anime.se version 4.0.

 

Organisatör är den som ska hjälpa till med att komma på åtminstone det mesta som behöver göras för att Anime.se v4 ska bli verklig, och att "bestämma" vilka som ska göra det.

 

Om det stämmer (observera att antagningen fortfarande är öppen!), så får vi organisatörer boka ett möte nån gång snart.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, jag skrev upp mig nyss, mest pga jag var nyss på Närcon sommar och kände att jag borde gå djupare in i den svenska anime communityn.

 

Varför jag skriver just här, är pga jag pluggar projektledning och min personliga slutuppsats är att driva igång nöjesevent, och jag valde att göra öppna animefilmvisningar. (eller i alla fall en, till att börja med)

Så för att döda två stenar med en fågel, kan jag driva igång projektet med eran forum i åtanke.

 

Ni kan PM'a mig för vidare detaljer eftersom det finns en hel del saker jag inte kan dela med mig öppet. xD

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, jag skrev upp mig nyss, mest pga jag var nyss på Närcon sommar och kände att jag borde gå djupare in i den svenska anime communityn.

 

Varför jag skriver just här, är pga jag pluggar projektledning och min personliga slutuppsats är att driva igång nöjesevent, och jag valde att göra öppna animefilmvisningar. (eller i alla fall en, till att börja med)

Så för att döda två stenar med en fågel, kan jag driva igång projektet med eran forum i åtanke.

 

Ni kan PM'a mig för vidare detaljer eftersom det finns en hel del saker jag inte kan dela med mig öppet. xD

 

Hej och välkommen! PM skickat!

 

Kul att se att du är lika engagerad som förr, Sceleris! Jag håller tummarna för er och önskar lycka till! :D

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Blå lyser med sin frånvaro (jag kanske missförstod honom?), och jag vill verkligen att jag och Soverejn har åtminstone EN till person som kan hjälpa oss att organisera/planera. Och igen, uppgiften gäller bara att chatta eller skajpa med mig och Soverejn om vad "Anime.se version 4.0" ska innebära: vad vill vi uppnå? Vad ska innehållet vara? Hur ska sajten se ut? Och vem (av de frivilliga) ska jobba med vad? Frivilliga organisatörer binder inte upp sig, varken för version 5.0 eller ens 4.1.

 

Så finns det någon frivillig organisatör?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...