Hoppa till innehåll
Anime.se

Ditt senaste spelköp


Nau
 Share

Rekommenderade inlägg

helt gratis som i utan månadskostnad?

 

Codemasters tillkännagav idag att deras nygamla onlinerollspel RF Online finns att ladda ner och spela helt gratis. För att fira science fiction-rollspelets återlansering har Codemasters även släppt expansionen Episode II: Pioneers of Novus som även den är gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom RF Online är dåligt så var det bara en tidsfråga. Prövade att spela det när det blev gratis men det kändes som att det spelet skulle ha vart gratis redan från början.

 

Det enda bra med det spelet är raserna.

 

(Detta är givetvis bara min åsikt, pröva för all del att spela det när det ändå är gratis! ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

yofkgJtab.jpg

Från games-asia då :) Tog lite längre tid än väntat (eller kom för två veckor sedan, men då hade jag ändå väntat lite mer än två veckor) eftersom dom hade haft mycket att göra. Kuvertet hade märkts som gift och sänkt priset till 20 USD.

 

PfnnEVVnJ.png

Köptes i helgen, allt som allt gick det på 220 SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för infon ashaz, hade ingen aning om att det var gratis :D

 

får ju se vad jag tycker om RF sen när jag testar det, vill klara alla uppdrag i phantasy star single player delen först

var ju dock helt klart ett bra köp med de resterande två för så lite =)

 

DDO är lite speciellt. endel älskar det medan andra hatar det.

Min ranger rockade iallafall >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DJ Max Portable 2

Blir alltid så sugen på det där spelet när jag ser fodralet. Har spelat ettan lite, det var kul, men gillade inte riktigt det koreanska stuket på låtarna. Är tvåan så pass mycket bättre? Och kan man ändra språk till engelska?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förutom Star Ocean: The Second Story har jag även köpt ett paket som innehöll:

 

Ett Dreamcast (inkl. minneskort, kontroll och nödvändiga sladdar)

Sonic Adventure

Aerowings

NHL 2K

Rayman 2

Chu Chu Rocket

South Park: Chef's Luv Schack

Shenmue

Shenmue II

 

... även ett piratkopierat exemplar av Sonic Adventure 2, men det vågar jag inte riktigt räkna till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förutom Star Ocean: The Second Story har jag även köpt ett paket som innehöll :

 

Grattis där har du köpt ett riktigt bra spel, en av mina absoluta favoriter. Roligt stridsystem har det också som gör levlandet riktigt roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med Phoenix Wright: Trials and Tribulations nyligen avklarat kände jag mig tvungen att förboka (och förbetala) Apollo Justice: Ace Attorney. Då var det bara att vänta då. :(

 

Suikoden 5 till ps2.

Tjejen som köpte det dock, inte jag. :)

Men jag som spelar det såklart. ;)

Åh, Suikoden V. En riktig höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att medan USA får Phoenix Wright 4 om ett par veckor, har trean inte ens hunnit komma ut i sverige?! Snart blir det väl till att svälja sin stolthet (jag föredrar de europeiska genomskinliga DS-förpackningarna, samt ogillar krånglet med import) och importera trean och fyran så snart den sistnämnda kommer ut. Så här får det inte fortsätta!

 

 

Och ja, Suikoden V är en riktig höjdare. Förrutom stridssystemet. Förrutom designen. Förrutom karaktärerna. Förrutom strategi-momenten. Förrutom...

 

Nu säger jag inte att spelet suger, eller att det inte blir bättre framöver (har spelat kanske 20 timmar in i spelet), men än så länge är jag faktiskt inte alls imponerad. Spelet har inte lärt sig ett dugg av sina misstag från de förra spelen - skulle till och med säga att serien har blivit sämre för varje spel, med tvåan som höjdpunkt - och designen känns allmänt gamaldags. Att prinsen dessutom inte säger ett ord gör inte saken bättre; jag för lite intrycket att han egentligen inte har något att säga till om.

 

Nu vill jag inte förstöra upplevelsen för er som inte har spelat spelet än, men i min mening är spelet underlägset både tvåan och trean. Del tre var förvisso väldigt slött och oengatierat i spelsystemet, men den räddades av färgranna karaktärer (som kunde prata!), en rafflande story samt en härlig atmosfär. Del två hade visserligen en stum huvudkaraktär, men spelsystemet var bättre än i uppföljarna och storyn hade "det lilla extra". Men vem vet, kanske uppenbarar sig en "OMGROFLHAXXBBQ!!!!111one"-plottwist även i femman.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De senaste spelen jag köpt är Zone of the Enders, Valkyrie Profile 2 och Gran Turismo 4. VP2 är grymt bra, rekommenderas starkt.

 

Du kommer ha grymt kul med ZoE! :3 (Fast du kanske har spelat det vid ett tidigare tillfälle?)

 

Skulle ändå ha skrivit följande om några timmar så kan lika gärna göra det nu:

 

Senaste köp:

 

hbaqcFBlI.jpg

 

Från början skulle jag bara ha vanliga utgåvan för att klara ut den under 10 dagar och lämna tillbaka spelet för att få tillbaka alla pengar och köpa Lost Odyssey med dem. MEN så får jag ett samtal av en av mina vänner från Game-butiken och så frågar han om jag fortfarande ska ha spelet och det ska jag ju.

 

Får då veta att en L.E. inte skulle bli uthämtad och så visar det sig att L.E.-utgåvan kostar lika mycket som den vanliga. Då väljer jag självklart den och så fick jag se förpackningen idag och den var så vacker. Nu tvivlar jag på att lämna tillbaka den inom 10 dagar. Because I love DMC so much! T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu säger jag inte att spelet suger, eller att det inte blir bättre framöver (har spelat kanske 20 timmar in i spelet), men än så länge är jag faktiskt inte alls imponerad. Spelet har inte lärt sig ett dugg av sina misstag från de förra spelen - skulle till och med säga att serien har blivit sämre för varje spel, med tvåan som höjdpunkt - och designen känns allmänt gamaldags. Att prinsen dessutom inte säger ett ord gör inte saken bättre; jag för lite intrycket att han egentligen inte har något att säga till om.

Hur femman står sig mot trean, som du ger lovord, har jag ingen aning om då jag personligen inte har fått chansen att uppleva det spelet (Tack vare Konamis beslut att inte släppa det i Europa - kanske jag får ta och köpa mangan...) men femman hör definitivt till de bättre i serien. Det är inte lika bra som tvåan, men fortsätter Konami i samma spår så kanske vi någon gång får se ett Suikoden som håller samma klass. För det är en jävla skillnad på fyran och femman. En jävla skillnad.

 

Att allt skulle ha blivit sämre (stridssystem, design, karaktärer) håller jag inte med om för fem öre. Stridssystemet i femman är i stort sett i klassiskt Suikoden-stuk (men återigen; jag har inte spelat trean) men har ändå några förbättringar från de tidigare spelen. Men visst finns det rum för mer. Jag skulle gärna se förbättringar på kameravinklarna, som kan ge lite effekt i striderna. Fast det kanske är en fördel om man tyckte att stridssystemen i de tidigare spelen var dugliga? Jag har då aldrig haft någonting emot dem.

 

Karaktärerna tyckte jag också kändes härligt Suikoden-aktiga (Men var är Yuber och Pesmerga? :()och miljöerna var betydligt finare nu än i det fjärde spelet. Karaktärsrekryteringen var återigen underhållande och det var kul att se vad de bidrog med till slottet. Strategimomenten är väl inte direkt lika engagerande i femman som exempelvis i tvåan, och det blir ju lite grötigt ibland då allt är i realtid. Men vad annat kan man förvänta sig? Tydligen provar de ett nytt system för varje spel och därför förväntade jag mig inte samma som i tvåan. I slutändan fungerade det i alla fall. Helst drar jag inte jämförelser mellan tvåan och övriga delar i serien just för att... tja, tvåan är det bästa i serien samt mitt absoluta favoritspel. Då skall det ju krävas mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gnäll...

Den största svagheten med stridssystemet i Suikoden V för mig är att det inte finns något sätt att återuppliva sina figurer i striden (förrutom tokrunor, och en pryl som man kan equipa i förväg). Detta gör det svårt att lägga upp en bra strategi, då en karaktärs död kan sabba hela striden. Samma problem led trean av, och där gick striderna dessutom plågsamt långsamt. Jag kan väl hålla med om att de är bättre i femman än i trean, men tvåan? Icke sa nicke.

 

Det andra som jag stör mig på är dialogen. Just det, dialogen. I de flesta fall håller den måttet, men många fall blir det krystat, överflödigt och... överdrivet. En del av detta kan man skylla på att texten rullar fram ganska långsamt, och det tar någon sekund att byta ruta (vilket stör flödet ordentligt); men när Kyle säger något i stil med "Nej jag kan väl inte blotta svärdet mot en kvinna; jag vill ju inte skada deras bästa delar" under ett strategiskt möte om kampen som kan avgöra kriget, då börjar jag undra om manusförfattarna verkligen har levt sig in i situationen ("Jamen Kyle är ju kvinnotjusare; han MÅSTE säga sånt vid varje tillfälle!")

 

Plotten vill jag inte ge mig in på, då jag inte har klarat spelet än. Men än så länge känns den inte helt klockren för mig.

Som till exempel när (sp0ilar)...

prinsessans livvakt möter prinsen, och säger "Jag har svikit min plikt som prinsessans livvakt, därför måste jag ägna mitt liv åt det ända jag har kvar: att vara en Drottningens Riddare. Därför måste jag tyvärr döda dig, prins, trots att du är prinsessans bror och att jag egentligen är på din sida," varefter hon börjar storgråta efter man gett henne spö. Denna scen gick för mig inte hem; för mig framstod denna livvakt som en jubelidiot som inte hade tänkt till ordentligt. I min mening skulle dock scenen ha kunnat räddats om man hade sett lite förspel till dessa känslor, eller om prinsen hade kunnat prata!
Jag väntar fortfarande på den där OMGZORBBQ!!!111oneone-plottwisten.

 

Det som jag stör mig mest av allt på är hur otroligt gamaldags spelet är! Spelmässigt här detta hemma i Playstation 1-åldern, inte sen-PS2åldern. Bara en sån grej att prinsen inte kan prata känns som en mumifierat koncept som de släpade upp ur graven för detta spel. Det är förmodligen här som skon klämmer mest: huvudpersonen har ingen egen personlighet. Sedan har vi saker som Random Encounters, enformig grottdesign (som ofta går ut på att gå frammåt tills man kommer till en korsning, och upprepa. Pussel? Vad är det?) samt ogenomtänkt bydesign (med försäljare som står ensamma på ett tomt torg, utan en enda vara i sikte).

 

Tydligen provar de ett nytt system för varje spel och därför förväntade jag mig inte samma som i tvåan.

Att det är nytt är verkligen ingen ursäkt till att vara tråkigt. Har de aldrig hört talas om testspelare? Men å andra sidan detta en subjektiv fråga; JAG fann det krångligt, men det kanske inte tillverkarna tyckte.

 

Helst drar jag inte jämförelser mellan tvåan och övriga delar i serien just för att... tja, tvåan är det bästa i serien samt mitt absoluta favoritspel.

Återigen, ingen ursäkt. En filosofi som jag tror på är att en uppförjare ska sträva efter att vara bättre än sina uppföljare. Att de misslyckas är en sak, men att de inte ens försöka överträffa sitt tidigare mästerverk ser jag som ett tecken av svaghet från tillverkarnas sida.

 

Men som sagt, spelet är inte helt och hållet en nitlott. Både musiken och karaktärsdesignen håller måttet, och grundidén är helt okej. Jag får hoppas att resten av spelet visar sig höja spelets värde, och att Konami lär sig av sina misstag till nästa spel och slopar konceptet med en stum huvudkaraktär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DJ Max Portable 2

Blir alltid så sugen på det där spelet när jag ser fodralet. Har spelat ettan lite, det var kul, men gillade inte riktigt det koreanska stuket på låtarna. Är tvåan så pass mycket bättre? Och kan man ändra språk till engelska?

Ursäkta för sent svar.

 

Eh, jag har bara snabbt prövat ettan, så kan inte riktigt uttala mig om den biten. Det är koreansk musik i spelet förstås, men jag stör mig inte så otroligt över det hela. Finns mycket musik som inte innehåller några sångare alls och några med engelska sångare.

 

Det går att välja koreanska, engelska och japanska (tror jag, valde engelska så fort jag startade spelet så har glömt bort hur det egentligen låg till).

 

Själv är jag väldigt nöjd hittils iaf, har spelat många, många, många timmar med DJ Max Portable 2.

 

Januaris mest spelade spel? Check.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gnäll...
Den största svagheten med stridssystemet i Suikoden V för mig är att det inte finns något sätt att återuppliva sina figurer i striden (förrutom tokrunor, och en pryl som man kan equipa i förväg). Detta gör det svårt att lägga upp en bra strategi, då en karaktärs död kan sabba hela striden. Samma problem led trean av, och där gick striderna dessutom plågsamt långsamt. Jag kan väl hålla med om att de är bättre i femman än i trean, men tvåan? Icke sa nicke.

 

Det andra som jag stör mig på är dialogen. Just det, dialogen. I de flesta fall håller den måttet, men många fall blir det krystat, överflödigt och... överdrivet. En del av detta kan man skylla på att texten rullar fram ganska långsamt, och det tar någon sekund att byta ruta (vilket stör flödet ordentligt); men när Kyle säger något i stil med "Nej jag kan väl inte blotta svärdet mot en kvinna; jag vill ju inte skada deras bästa delar" under ett strategiskt möte om kampen som kan avgöra kriget, då börjar jag undra om manusförfattarna verkligen har levt sig in i situationen ("Jamen Kyle är ju kvinnotjusare; han MÅSTE säga sånt vid varje tillfälle!")

 

Plotten vill jag inte ge mig in på, då jag inte har klarat spelet än. Men än så länge känns den inte helt klockren för mig.

Som till exempel när (sp0ilar)...

prinsessans livvakt möter prinsen, och säger "Jag har svikit min plikt som prinsessans livvakt, därför måste jag ägna mitt liv åt det ända jag har kvar: att vara en Drottningens Riddare. Därför måste jag tyvärr döda dig, prins, trots att du är prinsessans bror och att jag egentligen är på din sida," varefter hon börjar storgråta efter man gett henne spö. Denna scen gick för mig inte hem; för mig framstod denna livvakt som en jubelidiot som inte hade tänkt till ordentligt. I min mening skulle dock scenen ha kunnat räddats om man hade sett lite förspel till dessa känslor, eller om prinsen hade kunnat prata!
Jag väntar fortfarande på den där OMGZORBBQ!!!111oneone-plottwisten.

 

Det som jag stör mig mest av allt på är hur otroligt gamaldags spelet är! Spelmässigt här detta hemma i Playstation 1-åldern, inte sen-PS2åldern. Bara en sån grej att prinsen inte kan prata känns som en mumifierat koncept som de släpade upp ur graven för detta spel. Det är förmodligen här som skon klämmer mest: huvudpersonen har ingen egen personlighet. Sedan har vi saker som Random Encounters, enformig grottdesign (som ofta går ut på att gå frammåt tills man kommer till en korsning, och upprepa. Pussel? Vad är det?) samt ogenomtänkt bydesign (med försäljare som står ensamma på ett tomt torg, utan en enda vara i sikte).

 

Tydligen provar de ett nytt system för varje spel och därför förväntade jag mig inte samma som i tvåan.

Att det är nytt är verkligen ingen ursäkt till att vara tråkigt. Har de aldrig hört talas om testspelare? Men å andra sidan detta en subjektiv fråga; JAG fann det krångligt, men det kanske inte tillverkarna tyckte.

 

Helst drar jag inte jämförelser mellan tvåan och övriga delar i serien just för att... tja, tvåan är det bästa i serien samt mitt absoluta favoritspel.

Återigen, ingen ursäkt. En filosofi som jag tror på är att en uppförjare ska sträva efter att vara bättre än sina uppföljare. Att de misslyckas är en sak, men att de inte ens försöka överträffa sitt tidigare mästerverk ser jag som ett tecken av svaghet från tillverkarnas sida.

 

Men som sagt, spelet är inte helt och hållet en nitlott. Både musiken och karaktärsdesignen håller måttet, och grundidén är helt okej. Jag får hoppas att resten av spelet visar sig höja spelets värde, och att Konami lär sig av sina misstag till nästa spel och slopar konceptet med en stum huvudkaraktär.

Svar på tal

Alltså. På vilket sätt är stridssystemet i femman sämre än det i tvåan? Det är i princip samma system fast med ett par förbättringar. Det var inte lätt att återuppliva någon i tvåan heller, du.

 

Du har väl rätt i att hon är lite av en jubelidiot. Men det är väl ändå ett tecken på att hon är mänsklig? :P Jag tror att jag vet vad du snackar om när du nämner att dialogerna går segt. Nu var det ett tag sedan jag spelade femman, men jag har för mig att detta var något jag bara störde mig smått på i början men som snabbt gick över. Kunde man inte ställa in så att de gick snabbare eller något? Jag minns inte.

 

Men jag tror att jag vet var skon klämmer; du är uppenbarligen inte riktigt lika mycket stofil som mig. Att spelet är lite av den gamla skolan och påminner starkt om de tidigare Suikoden-spelen har jag ingenting alls emot. Jag menar, jag älskar Suikoden. Hur kan jag få bli trött på det, när vi inte ens har blivit bortskämda med de spelen? Ingen av oss kan veta helt säkert, men jag tycker att det är uppenbart att Konami har strävat efter att göra ett spel så likt tvåan som möjligt. Om de strävat efter att göra det BÄTTRE? Det vet vi faktiskt inte. Bara för att man försöker betyder det inte att man klarar det.

 

Inför nästa del (om det nu kommer någon sådan) skulle jag inte alls ha någonting emot om de väljer att återigen ha en "stum" huvudkaraktär. Men det skulle vara kul om de gav spelaren fler val i dialogerna, för jag har förstått att Konami ser det som att han pratar - man får bara inte höra (läsa) det. Det är ju spelaren som väljer vad han säger när han väl säger något. Men det är ju lite märkligt att det alltid är så att ledaren för hela armén knappt säger något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle till och med gå så långt att säga att Suikoden V är MER gamaldags än Suikoden II. Tvåan har en härlig ritad grafik där allting kändes stilrent; femman har en halvdassig 3D-grafik som, 10 år efter tvåans release, är designmässigt underlägsen. Grottorna i tvåan erkänner jag var också inte helt klockrena -- Suikoden-grottor har aldrig varit mycket mer än springa-monster-springa-monster-springa-monster -- men där var det iallafall något estetikst tilltalande (oftast). Det var dock ett bra tag sen jag spelade tvåan, så jag är inte i någon position att göra en rättvis jämförelse.

 

Min poäng är: visst, den gamla skolan är okej, men de kan väl för guds skull göra det med stil. Vad sägs som karaktärsanimationer utanför cut-scenerna? Eller en rörlig kamera? Eller varför inte ha dekorativa detaljer som får omgivningarna att verka trovärdig, så man inte förundrar sig på saker som varför Sialeeds inte har en säng i sitt rum, eller varför deras strategirum är en stor och tom kammare utan så mycket som ett bord att lägga kartor på, eller var sjutton köpmännen har sina varor, eller...

 

Jag inser att detta givetvis skulle kräva mer tid och arbete för tillverkarna; vilket påminner mig om ett ordspråk av Shigeru Miyamoto: "Ett försenat spel är försenat ett tag, men ett dåligt spel är dåligt för alltid."

 

Till nästa spel hoppas jag personligen -- och jag har förmodligen hela världen emot mig i detta -- att de slopar 3D-grafiken, förrutom möjligtvis vid specialeffekter, och återgår till handritade sprites. Den extra datakraften kan de då lägga ned till extra detaljer, större världar och viktigast av allt se till att allt flyter på som rinnande vatten. Det skulle göra spelet till ett vågat försök att blåsa liv i den gamla skolan, istället för femmans lathet att inte orka lämna den. Fler dialogval vore som sagt också trevligt, även om jag fortfarande anser att huvudpersonen bör ha ett eget liv.

 

 

Fast nu har tråden gått rejält off-topic. Kanske bäst om man skapar en egen tråd om detta; förhoppningsvis finns det andra här som har spelat Suikoden-serien ^^

 

Det var inte lätt att återuppliva någon i tvåan heller, du.

Hade inte standard-vattenrunorna återupplivande egenskaper? Eller minns jag helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med dig angående 2D kontra 3D-grafiken. Jag skulle gärna se ett nytt Suikoden i fin, högupplöst 2D-grafik. Men det är nog att begära för mycket då vi nu har äntrat 3D-eran på riktigt och pixlar inte direkt är vad dagens moderna RPG använder sig av. Som bäst kan man nog förvänta sig ett cel-shadat spel.

 

Hade inte standard-vattenrunorna återupplivande egenskaper? Eller minns jag helt fel?

Jag är inte säkert, men äh... jag tror inte det? Kanske? Jag har då för mig att första gången jag spelade Suikoden II (vilket också var första gången jag kom i kontakt med serien) gnällde över att jag inte kunde återuppliva karaktärerna förrän jag fick den där runan som vampyrjägaren använder, vilket händer långt senare i spelet. Men det fanns ju de där prylarna man kunde använda (sacrificial jizo?) men jag var ju van vid att de skulle heta Phoenix Down så det missade jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...